akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

همگی چیز در رابطه ارتودنسی دندان ها


بسیاری از اشخاص که مبتلا نامرتبی دندان میباشند گهگاه با ظواهر خویش نقص‌ دارا‌هستند . ارتودنسی به آنان یاری می نماید لبخند زیباتری داشته باشند . 

دکتر معالج مهرداد فتحیان , ارتودنتیست و عضو هیات علمی دانش کده صدق و سقم این باورها را بررسی می نماید . ارتودنسی در واقع معالجه ناهنجاری‌هایی است که درباره با دندان‌ها و فک‌ها نسبت به قاعده جمجمه هست . معالجه این ناهنجاری‌ها می تواند به طور منقطع یا این که هم زمان باشد . در معالجه ارتودنسی دندان‌ها به مکان و نقطه‌ای جنبش داده میشود که از دید زیبایی بهترین وضعیت ممکن را ساخت نماید . 


بزرگسالان نمی‌توانند ارتودنسی انجام دهند 

اینکه بزرگسالان نمی‌توانند ارتودنسی انجام دهند , یقین نادرستی است . ارتودنسی سن خاصی ندارد . نوزادی که با کام شکری به عالم آمده در به عبارتی ابتدا زیر معالجه ارتودنسی قرار می گیرد . به دلیل بعضی سندرم‌ها نظیر سندرم کروزن هم ارتودنسی زودتر انجام میشود که معمولا با جراحی همراه است . این معالجه برای اشخاص دوچندان کهن سال نیز می تواند جوابگو باشد . اما ارتودنسی برای بچه‌ها در کشورهایی نظیر ایالات متحده در سن شش سالگی انجام می گیرد . 


اینکه گفته می گردد ناهنجاری‌های دندانی بیشتر از قبلی شده‌است , یک اعتقادوباور صحت دارد , در 300 سال اخیر صورت‌ها در مقایسه با سال‌های پیشین کشیده‌تر شده که‌این تغییر تحول در شکل‌ظاهری صورت میتواند در ارتقا ناهنجاری‌ها تاثیرگذار باشد , ولی حقیقت این است که در سال‌های اخیر اعتنا به مباحث زیباشناسی نیز بیشتر شده و زیبایی ظاهری به‌عنوان مقوله مهمی مورد دقت قرار گرفته است . 


جایگزینی دندان از دست رفته در قبل چندان حساس و مورد اعتنا کمبود , البته در سال‌های اخیر از دید فرهنگی , بستر قابل قبولی برای دقت به ناهنجاری‌های دندانی و به صورت کلی تغییراتی که می تواند در صورت ظاهری اشخاص تاثیرگذار باشد , ساخت شده و از این رو مراجعه مردمان برای معالجه بیشتر شده‌است . به همین جهت , تصور می گردد از حیث آماری اشخاص بیشتری به ناهنجاری‌های دندانی و ارتوپدیک فک دچار می‌باشند , البته حقیقت این است که اعتنا به مقوله زیبایی موجب ارتقاء آماری مراجعه اشخاص به ارتودنتیست‌ها شده‌است . 


ارتودنسی , معالجه همگی ناهنجاری‌های دندانی است 

بعضا انحرافات و ناهنجاری‌ها در فک یا این که دندان میتواند به یاری ارتودنسی معالجه شود . بعضا ناهنجاری‌های فک بالا و زیر هم خوبتر است در سن خاصی نسبت به حال و روز رشدی مریض معالجه شود . به صورت نمونه برای معالجه ناهنجاری‌های فک نسبت به جمجمه خوبتر است در سنین رویش ارتودنسی صورت پذیرد و ناهنجاری رفع شود تا در سال‌های بعد از آن نیاز به جراحی به دست کم رسد , ولی بعضی از ناهنجاری‌ها از در دست گرفتن بیرون است . بعضی از ناهنجاری‌ها احتمال دارد آنقدر شدید باشد که معالجه ارتودنسی به تنهایی نمی‌تواند آن را معالجه نماید . براین اساس ارتودنسی در هر سنی امکان‌پذیر است بدین شرط که وضع و اوضاع استخوانی و دندان‌ها و نسوج اطراف دندان‌های مریض از تندرست اضطراری برخوردار باشد و این اذن را به دکتر معالج بدهد . چه بسا بیمارانی می‌باشند که درمان‌های ارتودنسی ناحیه‌ای دارا هستند و کارشناس ارتودنسی در همیاری با دیگر متخصصین بعضا درمان‌ها را برای شخص انجام می دهد . 


ارتودنسی صرفا سبب ساز خوشگل شدن دندان‌ها می گردد 

این اعتقادوباور نادرستی است! ارتودنسی حیطه پایینی صورت را تماما زیر تاثیر قرار می دهد و خیر فقط لبخند , بلکه فرم لب و طول بینی تا زنخدان را تصحیح مینماید . به عبارت دیگر با ارتودنسی می‌توان صورت مریض را خوبتر کرد . 

می‌توان صورت خیلی گرد را یه خرده کشیده‌تر نشان اعطا کرد و به عکس لب پر رنگ را یه خرده در جهت درون یا این که لب‌های نازک را پاره ای در سوی خارج متمایل کرد . 


در مواقعی که ارتودنسی به تنهایی نتواند به سود مطلوب رسد می‌توان از درمان‌های جراحی هم برای زیبایی بیشتر فک و دندان استفاده کرد , ولی در اکثری موردها می‌توان نصیب تحتانی صورت مریض را فارغ از جراحی تغییر و تحول اعطا کرد . 

وقتی که ما وضع و اوضاع مطلوبی برای صورت مریض در لحاظ بگیریم دندان‌ها و فک‌ها می بایست در موقعیتی باشد که غایت زیبایی را مهیا نماید و ارتودنسی میتواند این کار را انجام دهد . 


روش‌های تازه ارتودنسی تبلیغاتی و بی‌معناست 

ولی روش‌های جدیدی به‌این معالجه بیشتر شده‌است و تبلیغات صحیح و ولی غیرواقعی نیز در این باره هست . یک کدام از اینها ارتودنسی نامرئی است که از 10 تا 12 سال پیش دراختیار مردمان قرار گرفته است . 


ارتودنسی نامرئی در واقع به طلق‌های شیشه‌ای گفته میگردد که با اعتنا به ناهنجاری‌های دندانی تعداد آن ها گوناگون است . این طلق‌ها تا چندین سال پیش فقط برای بعضی درمان‌های ویژه قابل استفاده بود , ولی بخش اعظمی از این مشکلات مرتفع شده‌است . اما هنوز نیز معالجه کلیه ناهنجاری‌ها با این وسیله مقدور نیست . 


این طلق‌های بیرنگ روی دندان‌ها قرار می گیرند و به زحمت می‌توان آن‌ها‌را روءیت کرد . مریض نیز هر دو هفته این طلق‌ها را بده بستان مینماید و ارتودنتیست طلق جدیدی را که با اعتنا به اوضاع و احوال دندان‌های مریض به کمپانی تولید کننده توصیه داده وارد دهن مریض می کند . براین اساس حتی‌در صورت تغییر‌و تحول رنگ این طلق‌ها نیز با اعتنا به اینکه زود ردوبدل میگردند , به دیده نمی‌آیند . این معالجه فوق‌العاده راحت است و در زمان معالجه , کمتر کسی متوجه می شود که چیزی روی دندان‌های مریض قراردارد . 


اما همان‌طور که گفتم این طلق‌ها محدودیت‌هایی دارااست و صرفا 15 تا 20 درصد اشخاصی که نیاز به ارتودنسی دارا هستند میتوانند از اینها استفاده نمایند . ضمن اینکه این معالجه زیاد گران است . اما دسته دیگری از معالجه ارتودنسی نیز هست که در زمان معالجه معلوم نیست که سیم‌ها در سمت داخلی دندان‌های مریض قرار دارا‌هستند . 


در‌این روش سیم‌ها از باطن روی دندان‌ها نصب میگردد . این معالجه نیز تماما اثرگذار است اگر‌چه زمانگیرتر و گران‌تر از درمان‌های معمولی است , ولی دوچندان مناسب است و از آن جا که دسته برکت‌ها با برکت‌های معمولی فرق دارااست , لهجه را اذیت نمی کند و به نسوج اطراف دندان نیز صدمه نمی‌زند و صرفا بایستی بهداشت دهن و دندان بخوبی رعایت شود . 


ولی در‌این روش نیز بایستی به دسته خاصی دندان‌ها را مسواک زد و بهداشت را بخوبی رعایت کرد . ضمن این که جور برکت‌ها درین روش گردتر و مسطح خیس است تا به لهجه زخم نزند و نتایج مطلوبی نیز داراست . به همین علت بیشتر از ارتودنسی معمولی مورد اعتنا بیماران قرار میگیرد . 


دندان‌ها پس از ارتودنسی نیز تغییرشکل میدهند 

این زمینه تا حد متعددی به روش ارتودنسی وابسته است . در صورتی روش تعیین شده برای معالجه مریض از ابتدا بر مبنای ثبات باشد , فیض ثابت‌تری به همراه خواهد داشت . اما مریض هم می بایست برای ارتقا موفقیت معالجه مواقعی را مورد اعتنا قرار دهد . در اینجا سهم پزشک معالج 80 درصد و سهم مریض 20 درصد است و همیاری آن ها با نیز احتمال موفقیت در معالجه را ارتقا میدهد . ولی امروزه بندرت بعداز معالجه رجوع دوباره ناهنجاری را در مریض مشاهده می کنیم . 


پلاک اثبات خوب تر از متحرک است 

در قبل در اکثری از مورد ها از پلاک‌های متحرک استفاده میشد , ولی اکنون این روش بندرت مورد استفاده قرار می گیرد و نسبتاً کنار نهاده شده‌است . 

پلاک‌های متحرک نمی‌تواند دندان‌ها را در یک فضای سه‌بعدی جابه‌جا نماید البته در معالجه اثبات , قابلیت جابه‌جایی دندان‌ها در یک فضای سه بعدی موجود است . در روش درمانی متحرک موفقیت تا حد متعددی به همیاری مریض وابسته است . ولی بدین مضمون‌ نیست که پلاک‌های متحرک در آتی کنار گذارده میشود , بلکه به مرور استفاده از آن ها کمتر خواهد شد . در عین حالا برخلاف آنچه تصور میگردد , روش درمانی اثبات کمتر به دندان‌ها صدمه می زند ; چراکه دندان‌ها در جهت در اختیار گرفتن شده تکان میکنند . 


در صورتی‌که از پلاک متحرک مصرف شود , ریشه دندان در جهت نامناسبی تکان می نماید که شاید به بررسی ریشه منجر گردد , البته به صورت کلی عارضه ها جانبی ناشی از معالجه تا حد زیا دی به بهداشت شخصی مریض وابسته است . 

تجمیل الانف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.