akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

جراحی بینی با لیزر

جراحی بینی با لیزر 


عالم روز جاری جهانی مبنی بر کامپیوتر , لیزر و وب و تلفن همراه است . لیزر یکی بخش های اصلی این دنیا است . لیزر نوری صد درصد همدوس و متمرکز است و در صنعت های متفاوت نظیر کشتی سازی هواپیما سازی ساخت جنگنده موشک های فضایی و فضاپیماها و صنعت های الکترونیک اپتیک و فاصله یابی و صنعت های نظامی کاربرد وسیعی داراست . در غایت لیزر وارد پزشکی نیز شد . لیزر ابتدا وارد دیده پزشکی و مسایل آن شد , یعنی در جهت حل مشکلات شبکیه و قرنیه به کار رفت . لیزر در محیط دیده که آکنده از مایعات است خوب کار می نماید . آنگاه انقلابی در پوست و گیسو ساخت و معالجه ضایعات خشن را ممکن کرد . 

در زیبایی امروزه لیزر کاربردی زیاد پهناور داراست لیزر در گوش و حلق و بینی نیز کاربردهایی دارااست مانند کاربرد فراوانش در حنجره . در پاپیلوم حنجره جهت بخار کردن آن خوب فعالیت می کند . در پولیپ بینی عملکردی قابل پذیرش دارااست ولی آیا در جراحی بینی فعالیت لیزری داریم یا این که خیر؟ حقیقت این است کار بینی لیزری جراحی بینی لیزری جراح بینی لیزرری همگی کلاه برداری است و اصلاً در هیچ جای جهان نیست و مجامع علمی هم ان را رد می نمایند پوست نازک بینی تحمل برش با لیزر را به هیچ عنوان ندارد . دوستان خوب روشهایی نظیر کرم کوچک کننده جراحی بینی لیزری و فعالیت بینی لیزری و قالب گیری و مجسمه سازی پیشین فعالیت همگی شیادی و کلاهبرداری است . 

مبتنی بر ضوابط فیزیک نسبیت پیش گویی شده بود که چنانچه فتونها همدوس یا این که نیز فرکانس شوند مدل نوری کاملاً یکنواخت و با توان فراوان ساخت می‌شود . از دید فیزیک نظری قابلیت وجود لیزر ثایت شده بود البته به حیث عملیاتی تا ده سال شصت میلادی این مورد میسر نشد . اولی لیزر ساخت انسان لیزر یاقوت بود در سال 1961 میلادی پروفسور علی برنا فیزیکدان برنا اهل ایران در ایالات متحده اول لیزر گازی عالم یعنی لیزر هلیوم نئون را ساخت . لیزر مخفف تقویت فروغ به روش گسیل القایی تابیدن هست ( به لهجه انگلیسی ) 


از ده سال هفتاد میلادی لیزر در اعمال جراحی کاربرد پیدا کرد . در عملهای دیده به جهت این که محیط ویتره نصفه جامد و نصفه مایع است سریعاً لیزر رده خویش را پیدا کرد و در قسمتهای متعدد نظیر شبکیه و قرنیه و عنبیه بکار رفت . 

در حرفه گو ش وحلق و بینی او‌لین لیزر های مورد استفاده , لیزر دی اکسید کربن بود . این لیزر از روش یک‌سری آینه به محل تابانده می‌شد . او‌لین کاربرد لیزر در فعالیت های گوش و حلق و بینی در پولیپها و عده های حنجره بود که مبادرت به سوزاندن پولیپ با لیزر شد . 


در ده سال هشتاد میلادی هم زمان با رویش تکنولوژی , لیزرکی تی پی جهت سوزاندن پولیپ های بینی استفاده شد اما هیچگاه این قضیه به طور روتین در نیامد . علت این بود که استفاده از لیزر , گران و هزینه بر و نماید بود بطوری که یک فعالیت جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس که با وسایل معمولی یک ساعت زمان میبرد با لیزر سه عدد چهار ساعت زمان میبرد . لذا هیچگاه لیزر رده ویژه ای در جراحی بینی و سینوس پیدا نکرد . گرچه در حنجره به جهت تاثیر شگفت لیزر دی اکسید کربن مقام ویژه ای برای لیزر موجود است . 


در جراحی و کار بینی حیث پزشک معالج سید مجید کاظمی این است که با اعتنا بدین مورد که در فعالیت زیبایی بینی ما بایستی برای دسترسی به بافت زیرین پوست را برش بدهیم و بالا ببریم در‌صورتی‌که بخواهیم با لیزر این کار را انجام دهیم خواص سوزانندگی لیزر سبب ساخت رد روی محل برش می‌شود و قطعاً اسکار یا این که رد متعددی در محل می‌ماند . لذا لیزر هیچ گاه در جراحی زیبایی بینی منزلت ندارد . 

ولی در بعضی وقتها که برای مثال رخنه‌ شدگی در تیغه میانه داریم و جراح میخواهد سپتوم یا این که تیغه اواسط را ترمیم نماید از خواص چسبندگی و جوش بافتی لیزر برای چسباندن مخاط به مخاط استفاده می شود . 


به جز موردها جزیی به صورت کلی در جراحی بینی و فعالیت بینی که به مراد زیبایی انجام می‌شود لیزر جایگاهی ندارد در گاهی اوقات جراحان برای سوزاندن شاخک تحتانی یا این که به عبارتی کورنه تحتانی از لیزر استفاده می کنند که اما با دقت به استخوانی بودن کورنه تحتانی معمولا فیض مطلوبی ندارد و برداشتن زیر مخاطی کورنه اثرگذار خیس است . 


کار بینی لیزری و جراحی زیبایی لیزری که درین سالها خیلی مطرح می توان به به هیچ وجه نیست و متاسفانه از طرف بعضا جراحان برای رونق بخشیدن به کار تبلیغ می شود . در آتی احتمالا با ترقی لیزرها قابلیت فعالیت جراحی بینی با لیزر میسر شود اما فعلاً این زمینه در توا‌ن تخیل و آرزوی انسان است . لذا دوستانیکه تروتمیز میپرسند کار بینی شما لیزری است یا این که خیر اعتنا نمایند این ها صرفاً تبلیغات بعضا اشخاص است .

تجمیل الانف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.