akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

مقایسه دروپال و جوملا و وردپرس

مقایسه دروپال و جوملا و وردپرس

بسیاری از بلاگ های پارسی و غیر پارسی که روی CMS ها فعالیت می نمایند در مقایسه سیستم های گوناگون <a href="https://www.on5.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF/">طراحی سایت در مشهد</a>

مدیر محتوای زیر اینترنت به سبک خویش مقاله ای متن و امتیاز بندی های مختلفی داشته اند و برخی ها نیز مقاله های شبیه را ترجمه کرده اند .


خب مسلما هر مورد از این وب لاگ ها مبتنی بر حوزه تخصص خویش و تسلطی که به هر مورد از این سیستم ها دارا هستند احتمال دارد که به آن سیستم امتیاز بیشتری داده باشند .

درحال حاضر میخاهیم به جای ترجمه و نوشتن , یک تجربه حقیقی را مکتوب و بررسی کنیم .


ولی حقیقت چیست؟ کدام سیستم رئیس محتوا قویتر و خوبتر هست؟ دروپال یا این که جوملا یا این که وردپرس؟

پاسخ این سوال مطلق نیست . در واقع این مورد و میزان پروژه است که انتخاب می نماید کدام سیستم قویتری برای آن پروژه است . قویترین سیستم مدیر محتوا سیستمی است که در جای خویش به صدق تعیین شده باشد .

تجربه می دانی :


نگارنده حدود ۹ سال است که با سیستم های متعدد رئیس محتوا عمل کرده و از هر مورد تجربیاتی داراست .


آن اوایل که خیلی دیرباز بود از PHPNuke و اشکال ورژن های آن مانند پلاتینیوم استفاده میبردیم و یکی دو عدد ماژول هم برای آن نوشتیم . بخش اعظمی از سایتهای مدنی هم روی به عبارتی سیستم بود . بعضا دوستان عزیز مشهدی هم پشتیبانی نیکی از آن داشتند و هنوز نیز وب سایت های متعددی روی به عبارتی سیستم عمل می نمایند .


رفته رفته فرآیند پروژه ها به سمتی پیش رفت که نیاز به سفارشی سازی و انعطاف بیشتر روی اپلیکیشن براساس نیازهای مشتری شم می شد و همچنین کنکاش ما برای کشف و استفاده از سیستم ها و کدهای اپن سورس جدیدتر و فن ای‌تر بیشتر می‌شد .

متناسب با پرورش بعد ها پروژه ها به سوی جوملا و ورد پرس آمدیم و پروژه های عالی و زیادی بر بستر آن ها پیاده شدند .


آن موقع جوملا ورژن ۱ . ۵ بود و وردپرس به ورژن ۲ رسیده بود . خب وردپرس و جوملا تجهیزات خیر و خوبی برای پباده سازی منعطف قالب مهیا میکردند . البته هنگامی به ماژول ها میرسیدیم قابلیت سفارشی سازی و انعطاف مخصوصا در بخش معماری و ارزیابی اطلاعات در‌حد تجهیزات مهیا شده در به عبارتی ماژول بود . ضمن این که در جوملا خیلی از ماژول ها تجاری و مبلغی بودند و اما تعدد ماژول های این دو سیستم نظیر روز جاری کمبود .


یادم می‌باشد که پروژه ای مطرح شد که می بایست در آن معماری سفارشی برای شیوه ذخیره اطلاعات و ارتباطات بین موجودیت های متعدد سیستم تعریف می‌شد . و همین پروژه و کنکاش های مرتبط با آن و محدودیت های سیستم های قبل سبب به شناخت با دروپال شوید . یعنی این «نیاز» بود که ما‌را در سمت دروپال موفقیت . خیر تعصب های غیر ماهر . و این «نیاز» می باشد که هنوز ما‌را به سیستم های گوناگون متمایل می‌نماید . دروپال آخرها ورژن ۶ بود و پس از چندین پروژه که با ورژن ۶ پیاده کردیم ورژن ۷ دروپال منتشر شوید .


این یک تجربه عیب گیری و حقیقی وواقعی از پروسه تکان بین این سیستم ها است . و هنوز نیز حقیقت این است که‌این سیستم ها در حالتی که در پروژه ها صحیح تعیین شوند هرمورد در پروژه خویش شایسته ترین است .


هم اکنون معرفی مختصری از هر کدام از این سه سیستم خوا هیم داشت .

( این تعریف ها مطلق نیست . شادمان میشویم از تجربه و انتقاد بقیه اساتید در بخش ایده ها سود ببریم ) :




دروپال

دروپال :


هنگامی دروپال ( برای مثال دروپال ۷ ) را ناپخته نصب می‌کنید , نسبتاً تجهیزات خاصی ندارد و در دیدگاه نخستین دل شمارا می زند . در مقایسه با وردپرس و جوملا که از به عبارتی بدو نصب می توانید به راحتی محتوا را ساخت منتشر و مدیر فرمایید و ظواهر زیبایی را در بخشهای گوناگون ملاحظه کنید .


ولی این هسته ناپخته دروپال که نصب نموده اید هسته ای توانمند است که می‌شود بستر سفارشی سازی نامحدود دروپال و تطابق بی نقص آن با نیازهای مشتری در آن پروژه . این سفارشی سازی های نامحدود با امداد ۳۲۲۸۰ ماژول ( درتاریخ ۸ آذر۹۴ , ۳۰ اکتبر۲۰۱۵ ) آزاد و مجانی انجام میگردد .


از این تعداد ماژول تعدادی ماژول ( حدود ۵۰ ) ماژول های شالوده ای می باشند که برمبنای آن‌ها هزاران قابلیت و امکان و خصوصیت را می توانید به طور داینامیک و فارغ از کد نویسی و ماژول نویسی بسازید . اکثری از ماژول های دیگر نیز که مندرج گردیده اند و می گردند بر مبنا تجهیزات همین ماژول های مبنا ای می باشند . یعنی این ماژول ها را تحت عنوان پیش نیاز استفاده می نمایند .


قویترین ماژول های اساس ماژول Views است که یک موتور توانمند ساخت کوئری و پرسش و جواب های گوناگون از دیتابیس و تعریف تم و استایل برای آنهاست .


یا این که ماژول های Token , Pathauto , Entity , Date , Webform , IMCI , Wysiwyg , Rules , Flag , Media , Panels , Local , VBO , Reference , Group , Devel , Calendar , Commerce و . . . .


مصرف منابع طاقت فرسا افزاری در دروپال بالا است . این بخاطر معماری فوق داینامیک در پباده سازی ساختار محتوایی پروژه است . در حالتی که طرز پیاده سازی و مخلوط ماژول ها ماهر نباشد از نگاه مصرف منابع اختلال خواهید داشت .


مصرف منابع در دروپال را میتوان به امداد ماژول های متعدد کشینگ و ادغام آن ها در دست گرفتن کرد . نظیر ماژول Filecache , Memcache یا این که ماژول کنترلی Authcache . از خدمت های کش سروری مانند Varnish که سفارش و گزینش وبسایت حساس دروپال است هم میتوان استفاده کرد .


در دروپال نسبتاً برای هر کاری ماژولی موجود هست . و برای اتصال آن به هر سیستم دیگری یک ماژول رابط مندرج شده‌است . به عنوان مثال برای اتصال به سیستم های گوناگون رئیس انجمن نظیر Vbulletin و PHPBB یا این که برای اتصال به سیستم های رئیس مشتریان نظیر Sugar . با این ماژول های رابط میتوان این سیستم هارا تحت عنوان یک زیر سیستم در بستر اپلیکیشن دارای اهمیت پروژه که دروپال است استفاده کرد .


چنانچه نیز برای موضوعی ماژول خاصی وجود نداشته باشد حدود ۱۰ تا ۵۰ ماژول شالوده به یاری میآیند تا به طور تماما داینامیک و از روش رابط کاربری قابلیت و امکان موردنیاز خویش را پباده سازی و ساخت نمایید .


خیلی از این ماژول های شالوده در دروپال ۷ و خیلی ها نیز در دروپال ۸ به هسته منتقل گردیده اند .


پباده سازی گردش شغل های گوناگون سازمانی و خبری و تعریف مقررات گوناگون برای آن ها از تخصص های دروپال است .


دروپال برای گسترش دهندگان و برنامه نویسان یک گزینش عالی است . و در صورتی ماهر پیاده شود برای استفاده کننده آخری هم شیرین و سهل و آسان خواهد بود .


دروپال به باعث قابلیت و امکان های اساس ای برای پروژه ها و ارگانهای بزرگ تعیین شماره ۱ است اما برای پروژه های کوچک برای مثال تارنما فردی و وب لاگ تعیین شماره ۱ نیست و برای آنان دردسرهایی خواهد داشت .


پشتیبانی دروپال ۷ به وسیله وبسایت با اهمیت Drupal . org انجام میگردد و از حمایت یک‌سری کمپانی بزرگ تجاری نظیر Acquia و lullabot استفاده می‌برد . این شرکتها بستر دارای اهمیت گسترش تولیدها قابل انعطاف افزاری خویش را دروپال قرارداده اند . از این جهت پایداری دروپال و فرآیند روبه پرورش آن دوچندان بالاست .


جامعه توسعه و گسترش دهندگان و برنامه نویسان دروپال قریه ها هزار نفر در مرحله دنیا است . ولی در کشور ایران گسترش دهندگان کمتری نسبت به وردپرس و جوملا دارااست . در یکسری سال اخیر شرکتها و برنامه نویسان دروپالی متعددی تولید وتربیت گردیده اند و آتی روشنی داراست .


سایتهای بزرگ و معتبری در مرحله دنیا و کشور‌ایران بر بستر دروپال گسترش پیدا کرده اند .


دروپال ۸ هم در مورخ نگارش این مقاله به ورژن RC رسیده است و در شرف نشر پایانی است .


در واقع به لحاظ نگارنده دروپال یک سیستم رئیس محتوا نیست . بلکه یک بستر پباده سازی و ساخت سیستم های مدیر محتوا دقیقا مطابقت برای نیازهای مشتری و پروژه است .




جوملا

جوملا :


جوملا یک سیستم مدیر محتوای تمامی پسند است . زمانی آن را نصب می‌کنید برای فراهم بکار شدن نیاز به نصب ماژولهای چندانی ندارید . به عبارتی ابتدا ظواهر قشنگ و مقبولی دارااست . و می‌توانید از صدها وب سایت پشتیبانی کننده آن اشکال تم ها و بسته های متفاوت آن را خریداری و به راحتی استفاده فرمایید .


البته خب اقتدار انعطاف شما فارغ از نصب ماژول های کمکی محدود است .


از نگاه کد جوملا از ساختار به طور کامل استاندارد و مبنی بر MVC و OOP ( شی گرایی ) سود می‌برد و به همین خاطر کدنویسی و ماژول نویسی برای آن شادی بخش است . اگر چه API آن مختصر و بی آلایش است .


تعدادی اختلال اصلی آن مانند تعریف سطح های دسترسی و سیستم جواز دهی در ورژن ۳ برطرف شدند .


جامعه توسعه و گسترش دهندگان آن دوچندان مضاعف است و شرکت ها خیر در جمهوری اسلامی ایران از آن پشتبیانی می‌کنند .


البته سیستم آن فارغ از کد نویسی امکان انعطاف متعددی ندارد . شما در دایره امکاناتی که کامپوننت ها , افزونه ها و ماژول ها دراختیارتان قرارمیدهند تحرک دارید .


بخش اعظمی از ماژول های آن مبلغی و تجاری می‌باشند . و از همین جهت یه خرده دلخوری به وجود می آورد .


پایداری آن به منجر حمایت قانونی Joomla . org از آن عالی است .


سایتهای بزرگی در تراز عالم بر بستر آن گسترش پیدا کرده اند . ولی کاربرد آن به لحاظ نگارنده برای سایتهایی که پایداری بالایی از لحاظ تجهیزات و بسط دارا‌هستند و تغییرات متعددی نمی‌خواهند مطلوب است .


از اساتیدی که از ویژگی ها فنی تازه در جوملا شناخت بیشتری دارا هستند میخوام که برای کامل شدن مقاله لحاظ بدهند . ممکن است داده ها نگارنده تازه نباشند .




وردپرس

وردپرس :


وردپرس به باعث سبکی و آسانی و ولی زیبایی و راحتی عمل در اولِ نصب آن , لبریز استفاده ترین سیستم رئیس محتوای عالم است .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3216.208415546944!2d59.594443715489156!3d36.28299260434094!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3f6c913ae2988767%3A0x9bb53a655a55e550!2sOn5!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767608928" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>


بیشتر از نصف سایتهای عالم وردپرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.