akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

قابل انعطاف افزارهای بر پایه ی اینترنت و پباده سازی تارنما

قابل انعطاف افزارهای بر پایه ی اینترنت و پباده سازی تارنما 

در روزهای خی<a href="https://www.on5.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF/">طراحی سایت در مشهد</a>

ن بدور , اینترنت سایتها چیزی بیش از تیم ای از لینکها و فایلهای متنی با گرافیک محدود نبودند . با گذر زمان اچ . تی . ام . ال . ( HTML : HyperText Markup Language ) با ابزارهای بسط و زبانهای برنامه سازی دیگری نظیر ایکس . ام . ال . ( XML : Extensible Markup Language ) و JAVA مخلوط شد و سبب ساز شد که عملیات محاسباتی نیز روی داده ها امکان پذیر شود . با مخلوط سیستمهای مبتنی بر اینترنت و نرم‌افزارهای کاربردی , قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( WebApplications : WebAPP ) چشم به جهان گشود . روز جاری ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( دربرگیرنده ابزارهای محاسباتی قدرتمندی می‌باشند که علاوه بر اینکه می توانند به طور توابع جدا فعالیت کنند , قابلیت ترکیب با پایگاه اطلاعات و نرم‌افزارهای کاربردی تجاری را نیز به خوبی دارا می باشند . در حقیقت امروزه ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( می توانند از یک برگه اینترنت معمولی تا اینترنت سایتهای بسیار پیچیده که تمامی داده ها قابل نمایش خویش را بوسیله واکشی داده ها از پایگاه داده های متعدد و اعمال محاسباتی بر روی آن ها تهیه می کنند[1] , تشکیل شده باشند که هر کدام از داده ها و پردازش های روی آنان می توانند جایی در اینترنت , اینترانت و اکسترانت در کناره ای از دنیا قرار گرفته باشد . 


تفاوت قابل انعطاف افزارهای زیر اینترنت با دیگر قابل انعطاف افزارها 

قابل انعطاف افزارهای زیر اینترنت خصوصیات خاصی دارا هستند که آن‌ها را از بقیه قابل انعطاف افزارها متمایز می کند . به تعدادی از این خصوصیات در ذیل اشاره می کنیم : 

Network intensiveness : ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( بر روی یک ساختار شبکه ای قرار می گیرند و باید به احتیاجات اجتماعات و گونه های مختلفی از مشتریان پاسخگو باشند . یک ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( ممکن است بر روی اینترنت قرار بگیرد و قابل دسترسی برای اداره خاصی باشد و یا بر روی اکسترانت قرار گرفته و در اختیار شبکه ای خاص از کاربران قرار گیرد . 

Concurrency : ممکن است تعداد زیادی از کاربران در یک زمان به ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( دستیابی پیدا کنند . در اکثر زمان ها مورد ها الگوی استفاده میان کاربران متفاوت بسیار مختلف است . 

Unpredictable load : ممکن است تعداد کاربران یک ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( در روزهای متعدد متعدد باشد و این زمینه به خوبی قابل پیش بینی نیست . تحت عنوان مثال این دو‌شنبه سیستم 100 کاربر داشته , 5 روز شنبه 10000 کاربر و دو شنبه آینده 2000 کاربر . 

Performance : در صورتیکه کاربر ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( توقع زیادی برای دستیابی به پردازشهای سمت سرور و یا قالب بندی و نمایش سمت کلانیت بکشد , ممکن است براحتی از برگشت دوباره خویش داری کند و سیستم مشتریان خویش را از دست بدهد . 

Availability : هیچوقت نمی توان 100 درصد مواقع در دست بود . با اینحال باید در لحاظ گرفت که در هر زمان از 24 ساعت روز ممکن است کاربرانی از یک نقطه عالم بخواهند از سیستم استفاده کنند . به همین علت یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( باید 24 ساعت شبانه روز , هفت روز هفته و 365 روز سال دراختیار باشد . 

Data driven : عملکرد اصلی بسیاری از ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( استفاده از هایپرمدیا ( Hypermedia ) برای نمایش متن ها , گرافیکها , اصوات و تصاویر می باشد . به عبارت دیگر اکثر ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( از اطلاعاتی که بر روی پایگاه داده های محلی و غیر محلی وجود دارا هستند به طور مشترک استفاده می کنند و محتوای خویش را بوسیله این داده ها تهیه می کنند . 

Content sensitive : یکی از معیارهای حساس کیفیت یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( , کیفیت و زیبایی محتوای آن می باشد . 

Continuous evolution : تکامل در ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( امری عادی به حساب می آید . ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( همانند یک گلشن همیشه در اکنون تغییر و پرورش می باشند و داده ها و محتوای آن‌ها می توانند دائماً تغییر یابند . به همین علت نگهداری و حفظ مداوم امری اصلی و اساسی محسوب می شود . 

Immediacy : مراد از فوریت , لزوم هر چه سریعتر در اختیار بودن سیستم در بازار می باشد . این خصوصیت مرتبط با خیلی از سیستمها می باشد . ولی راجع به بسیاری از ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( زمان حضور در بازار یکسری روز و یا یک سری هفته است و در مقایسه با دیگر قابل انعطاف افزارها این زمان بسیار کوتاه است . برای همین باید از روشهایی برای ایجاد ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( استفاده کنیم که‌این خصوصیت را پوشش دهند . اما به وسیله ابزاهایی که امروزه وجود دارا‌هستند می توان یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( بی آلایش را در یک سری ساعت مهیا کرد . 

Security : همان گونه که گفته شد ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( به وسیله یک ساختار شبکه ای می توانند در دست کاربران متعدد با هدف های گوناگون در هر سوی عالم باشند . بسیار مشقت بار و حتی غیر ممکن است که جمعیت کاربرانی را که به سیستم دسترسی دارا هستند را محدود کرد . به همین علت به مراد نگهداری از داده ها حیاتی و ایمن نمودن انتقال اطلاعات , از ساختارهای امنیتی قدرتمندتری نسبت به دیگر قابل انعطاف افزارها باید استفاده کنیم . 

Aesthetics : یک قسمتی از لاینفنک هر ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( زیبایی ظاهری آن می باشد . برای موفقیت یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( طراحی زیبایی ظاهری نقش بیشتری نسبت به طراحی تکنیکی دارااست . کلیه ویژگیهای بالا به نحوی در ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( اثر گذارند . 


گونه بندی ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( 

( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( مبنی بر عملیاتی که انجام می دهند به گروههای مختلفی تقسیم می شوند . در پی به گروههایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می کنیم : 

Informational : در این دسته از ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( تنها امکان مشاهده و تلاوت محتوای سایت به همراه امکان ناوبری معمولی موجود است . 

Download : در این دسته از ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( امکان دانلود اطلاعات و داده ها از سرورهایی خاص مهیا می شود . 

Customizable : این مدل سیستمها امکان فرد سازی محتوا را به خواسته برآورد نیازهای خاصی مهیا می کنند . 

Interaction : امکان رابطه میان اجتماعات مختلفی از کاربران بوسیله ابزارهایی نظیر اتاقهای رای زنی ( chatroom ) , تابلو اطلاعات ( bulletin ) و یا پیام فوری ( instant messaging ) بوسیله ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( مهیا می شود . 

User input : امکان استفاده از ورودیهای فرم نظیر برای هدف های مختلفی همانند دریافت داده ها کابران میسر است . 

Transaction - oriented : در این ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( مبنی بر در خواست کاربر , تراکشهایی برای جواب به آن بوسیله سیستم انجام می شود . 

Service - oriented : در این سیسمتها سرویس های خاصی برای کاربران مهیا می شود . 

Portal : ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( در موفق دروازه های به سوی دیگر ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( و یا سرویسهایی که قسمتی از حوزه ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( نیستند , فعالیت می کند . 

Database access : بوسیله این سیستمها کاربران کاوش‌هایی ( Query ) را روی پایگاه داده بزرگی اجرا کرده و داده ها مورد نیاز خویش را استخراج می کنند . 

Data warehousing : به وسیله این ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( کاربران می توانند کورِیهایی را بر روی چندین پایگاه داده بزرگ اجرا کنند و اطلاعاتی را از آن‌ها استخراج کنند . ولی خیلی از ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( از ترکیب چندین تایی این گروهها ایجاد می شوند و یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( می تواند جزو چندین نوع از این گروهها قرار بگیرد . 


پیاده سازی قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت 

پیاده سازی ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( نیازمند دسته فرآیندی خاص , متدهای مهندسی اپلیکیشن که مطابقت و همخوانی با ویژگیهای ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( باشند و تکنولوژیهای خاصی که امکانات ذکر شده را برای ما آماده کند می باشد . تمامی مورد ها فوق در چیره مهندسی اینترنت ( Web Engineering ) پیدایش می کند . نوع فرآیندی و متدهای مهندسی اپلیکیشن مختلفی برای بسط یک ( اپلیکیشن مبتنی بر اینترنت ( معرفی گردیده اند . اعم از آن ها رهیافت Agile می باشد که توضیح آن از صبر این مقوله بیرون است و طرفداران می توانند با مراجعه به منابع مضاعف آن با این رهیافت آشنا شوند . 

تکنولوژیهای مختلفی نیز برای پیاده سازی ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( ی متفاوت بیان شده گردیده اند . اعم از ای این تکنولوژیها می توان به HTML , XHTML , XML , اسکریپت های سمت سرور همانند JSP , ASP . Net , PHP و اسکریپتهای سمت کلاینت همانند VbScript و JavaScript را اسم موفقیت . در زمینه‌ی هریک از این اصطلاحات کتابهای متعددی مندرج شده‌است . برای تولید یک اپلیکیشن زیر اینترنت بایستی دست‌کم با HTML برای قالب بندی محتوای تارنما , یک لهجه و فناوری اسکریپتی سمت سرور برای انجام پردازشها و محاسبات سمت سرور , یک لهجه اسکریپتی سمت ( سرویس گیرنده ( , برای پردازش و محاسبات سمت ( سرویس گیرنده ( و مقر داده آشنا بود . 

امروزه وجود این تکنولوژیها توانایی ایجاد ( قابل انعطاف افزارهای مبتنی بر اینترنت ( بسیار پیچیده را آماده کرده است که سرویس ها بسیاری را برای میلیونها بشر در سراسر دنیا مهیا می کنند و هر روزه نیز به تعداد آنها افزوده می شود . با بررسی پژوهش ها و فناوریهای بیان شده در ده سال اخیر در مییابیم که تکان و سمت و سوی دانش و کاربرد رایانه و فناوری داده ها به سوی قابل انعطاف افزارهای زیر اینترنت می باشد و قابل انعطاف افزارهای دیگر کاربردهای خویش را به اینترنت میدهند .

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3216.208415546944!2d59.594443715489156!3d36.28299260434094!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3f6c913ae2988767%3A0x9bb53a655a55e550!2sOn5!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767608928" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.