akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

رخداد پلاسکو ; دانشگاهی فارغ از دانشجو

رخداد پلاسکو ; دانشگاهی فارغ از دانشجو

1

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

به نقل از اداره نظام مهندسی ساختمان همدان حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه سی ام دی نودو پنج ( نوزدهم ژانویه ۲۰۱۷ ) در چهارراه استانبول بنا شده در راس تهران رویداد . اتفاق پلاسکو دانشگاهی سوای دانش جو 



واقعه پلاسکو دانشگاهی فارغ از دانش جو 

اداره نظام مهندسی ساختمان همدان 


رخداد پلاسکو دانشگاهی فارغ از دانش جو 

بدنبال وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو کاملا فرو ریخت . ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن , فروریخت که تعداد اکثری مأمور آتش‌نشانی درحال مهار آتش‌سوزی , در بیرون و درون ساختمان بودند و عده‌ای از آنان زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند . 

بنابر گزارش اورژانس تهران , آخرین آمار اعلامی از تعداد مصدومین این واقعه دویست و سی و پنج نفر بوده است . صدوهشتاد نفر از مصدومین بصورت سرپایی زیر معالجه قرار گرفتند و پنجاه وپنج نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند ; که یک نفر از آن‌ها دار فانی را وداع گفت و ۲ نفر هنوز بستری است . پنجاه ودو نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت سرویس ها اضطراری , ترخیص شدند . 

در این ساختمان پلاسکو هزار و دویست واحد در وجود داشت که طبق آمارها پانصد و شصت واحد از آن فعال بودند . طبق برآورد انجام یافته , پانزده هزار میلیارد ریال زیان به این واحدها وارداتی شده‌است و ۳ هزار خدمتکار نیز بیکار شده‌اند . 

هر چند طی حکمی از سمت ریاست با شخصیت جمهور در تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۵و تعیین هیأت کارشناسی گزارش ملی این اتفاق زیر عناوین : 

استدلال و عارضه ها وقوع حریق سوزی و فروریختن ساختمان 

طرز مدیدیت محیطی واقعه 

کیفیت هماهنگی دستگاههای مسئول در مدیریت چالش 

راههای پیش گیری از تکرار آن 

اصلاحات ساختاری مدیریتی ضروری 

مورد بررسی قرار گرفته وگزارش تخصصی آن نشر داده شده شده‌است و مسئله ظاهرا پایان یافته است , لیکن نیز چنان اتفاق پلاسکو اصلی است به این دلیل‌که این واقعه مثال ای از حادثه ها مختلف مشابهی است که در آینده نچندان به دور شاهد آنان خواهیم بود . 

رخداد پلاسکو نیز چنان اصلی است زیرا هنوز به اعتقاد همگان و به ویژه مدیران دستگاهها ننشسته است . تا بیدار شوند و برای واقعه ای بزرگ خیس بعدی فراهم گردند . 

واقعه پلاسکو با اهمیت است که بخود بیاییم و بفهمیم که چه‌گونه شرائط زندگی شهری را با سهل و آسان انگاریهای مدیریتی تبدیل به تکرار حوادثی این چنینی نموده ایم؟ 

همانطور که اعضای با شخصیت هیأت کارشناسی نیز به این نتیجه رسیده اند که واقعه پلاسکو بلحاظ حقوقی , مهندسی و فنی , اجتماعی , فرهنگی و رسانه ای , مدیریت ریسک و بیمه مدیریت چالش دارای بعد ها پیچیده و درهم تنیده ای است . که میتواند مسئله دهها و صدها مطالعه قرارگیرد . و به صراحت قید شده که فروریزی پلاسکو نمادی از تمامی نا فعالیت آمدیها , قصورها و کاستیهایی است که بمدت چندین ده سال بریک دیگرانباشته گردیده اند و ولی راحت انگاری سنتی در تفسیر و اجرای ضابطه و رویه شده آن این اتفاق را تسهیل داده است . 

لذا بررسی واقعه پلاسکو از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جامعه مهندسی کارشناسین و حقوقدانان نبایستی از آن غافل شوند و واجب است تا از زوایایی متفاوت مورد تحلیل قرار گرفته و دراین ره گذر چالشهای مشهود و خلائ های قانونی شناسایی و در امر فعالیت ضابطه گذار قرار گیرد ; بهمین خاطر در مقاله‌ پیش‌ ‌رو , نقش و مسئولیت اشخاصی حقیقی و حقوقی که طبق ضابطه در این پروسه دارای مسئولیت بوده اند , مورد بررسی قرار میگیرد . 

۱ ) مسئولیت شهرداری 

بدون شک شهرداری بعنوان متولی اداره‌ کارها شهر , مکلف برفع خطر از ساختمان پلاسکو بوده ولی آن چه محل اختلاف شده , این نکته است که به باور برخی , شهرداری با بیان اخطاریه‌‌های مختلف , مالکان را متوجه خطر نموده است , لذا وظیفه‌ی خویش را بطور بی نقص انجام داده و مرتکب تقصیری نشده تا بتوان اورا مسئول آشنایی . این درحالی است که ضابطه گذار اختیاراتی بالاتر ازاین به شهرداری ها داده است بموجب بند چهارده ماده‌ پنجاه و پنج ضابطه شهرداری‌ مکلف به اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات اضطراری برای محافظت شهر و نیز چنین رفع خطر از بناها و دیوارهای خطرناک بنا شده در معابر و اماکن عمومی است . وفق تبصره این ماده قانونی چنان چه فرمان شهرداری در مهلت معین بموقع اجرا نهاده نشود , شهرداری راساً مبادرت برفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه‌ی مصروف را به بیشتر ‌ی صدی پانزده , ضرروزیان از سوی دریافت خواهد کرد و قوانین فوق مشتمل بر تمام اماکن عمومی نظیر … پاساژها و امثال آنکه محل رفت‌و‌آمد مراجعه‌ی عمومی است نیز میباشد . » 

مراعات میگردد صدوراخطار , قسمتی از اقدامات اولیه شهرداری بود و مسئولیت را ساقط نمیکند و ضرورتا باید رفع خطر از طریق بازسازی سازه , تخلیه و امثال آن انجام میشده و در آخر مقنن این اختیار را بشهرداری داده تا بابت هزینه‌‌های پرداختی و درصدی جریمه , حق بازگشت به مالکان را داشته باشد . 

شبیه این مسئولیت در ماده‌ی هشتادو پنج ضابطه شهرداری نیز آمده که : «شهرداری میتواند برای تخریب یا تصحیح سقف بازارها و دالانهای عمومی و خصوصی و ساختمانهایی که محل صدق عمومی تشخیص دهد بعداز موافقت انجمن شهر و جلب حیث اداره‌ی بهداری هر محل وفق تبصره دوم از ماده‌ی یازده ضابطه توسعه‌ی معابر مبادرت نماید . » 

زمینه دیگری قضیه تغییر کاربری در واحدهای تجاری این ساختمان به صورت گسترده و بی رویه است . ساختمان پلاسکو قطعاً در محاسبات اولیه مقرر نبوده تا طبقه ۱۷ آن بعنوان کارگاه تولیدی استفاده گردد . حداکثر کاربری آن دفترها تجاری و یا فروش تولیدات است . کارگاه تولیدی تعریف خاص خویش را دارااست . چرا باید اذن داده شود کاربریهای غیرقانونی در این ساختمان و دیگر ساختمانهای شبیه مورد استفاده قرار گیرد؟ امروزه خیلی از واحدهای اداری و تجاری و بانکها در ساختمانهای مسکونی قرار گرفته‌اند . مساله ایمنی برای هرمورد از این کاربریها دارای درجات مختلف است . درحال حاضر در سراسر سرزمین خصوصاً کلان شهرهای ما صدها شبیه این وضعیت موجود هست واقدام اثر گذاری برای تصحیح آن صورت نگرفته , بلکه درانتظار وقوع اتفاق میباشند . 

لذا الزامی ست تا در هنگام تعیین ممیزی عارضه ها هر ساله بوسیله شهرداریها این مورد ها مورد در دست گرفتن و بازبینی قرار گیرند . 

۲ ) مسئولیت شورای اسلامی شهر 

ارگان مذکور علاوه بر تحلیل بر کار کرد شهرداری که وظیفه ذاتی آن است . بموجب بند نوزده ماده‌ی هفتادو یک ضابطه تشکیل شوراهای شهر و آبادی , وظیفه‌ی ارزیابی بر کارها اماکن عمومی و دریافت کردن تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از خطر آتش‌‌سوزی و امثال آنرا نیز بعهده دارااست . 

۳ ) مسئولیت مدیرهای ساختمان و آشنایی با قوانین و ضوابط سوئیت نشینی 

شاید بسیاری از مردمان نمیدانند که چهل و هشت سال پیش قانونی حال و روز شده‌است که انگیزه آن تضمین وقار و تنظیم رابطه ها ساکنان آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی , تجاری و اداری است . این ضابطه , « ضابطه تملک آپارتمانها » اسم دارااست که در اسفندماه سال چهل وسه بتصویب رسیده و در اردی پردیس ماه سال چهل و هفت نیز « آیین طومار ی اجرایی » آن تصویب و بیان شوید . این ضابطه و آیین طومار ی اجرایی آن تا به امروز چندین بارهم مورد بازنگری و تصحیح قرار گرفته اند « ق . ت . آ » و آییننامه ی اجرایی آن مقرراتی را بیان میکنند که درک کردن آن برای همگی کسانیکه در مجتمعهای مسکونی مستقر میباشند یا قصد دارا هستند در چنین مکانهایی زندگی نمایند , واجب و ضروری است . از زمان تصویب این قوانین تا به امروز همواره ۲ گونه های بزرگ وجود داشته است ; 

ابتدا ناشناس ماندن ضابطه ; حتی برای ساکنین مجتمعهای مسکونی 

دوم , بی توجهی و عدم اجرای مفاد ضابطه چه برای آنهایی که آنرا میشناسند و چه برای بقیه که نمیشناسند . 

با وجود این , مشکلات و مساله سوئیت نشینی را نباید فقط اختصاصی به این ضابطه دانست ; زیرا متأسفانه آگاهی عوام مردم نسبت به بیش خیس قوانین کم است و حتی بدتر از آن این است که بسیاری نمیدانند , جهل بقانون رافع مسئولیت نیست ; لذا حتمی است آگاهیهای خویش را افزایش دهیم ; زیرا احتمالا عدم آگاهی از قوانین برای ما دردسر ایجاد کند , ضمن اینکه در هیچ محکمه ای پذیرفته شده نیست . 

مدیرهای ساختمان مبنی بر ماده‌ چهارده ضابطه تملک آپارتمانها و ماده‌ بیست آیین‌نامه‌ اجرایی این ضابطه موظف می‌باشند تمام سازه را بعنوان یک واحد برعلیه آتش‌سوزی بیمه نمایند و سهم هر یک از مالکین را به تناسب مرحله زیر بنای اختصاصی آن‌ها تعیین و از شرکا گرفته و به بیمه‌‌گر پراخت نمایند و در صورت عدم مبادرت و پیدایش آتش‌‌سوزی , آنان مسئول جبران ضرروزیان وارده میباشند . همانگونه که مراعات می‌شود , تخطی مدیران ساختمان از وظیفه‌ی مذکور , مفید در وقوع واقعه است .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.