akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

انگشتر فیروزه مردانه

انگشتر فیروزه مردانه

فیروزه از اهمیت ویژه ای در فرهنگ بومیان آمریکایی دارا است، مخصوصا در میان مردم ناواجو. این سنگ یک سنگ جواهر نیمه قیمتی است که اغلب به دلیل محبوبیت جواهرات فیروزه ای ناواجو به عنوان "سنگ زندگی" شناخته می شود، این سنگ دارای تاریخ طولانی و بسیار جذابی در طی قرن ها و تمدن های باستانی گوناگون در سراسر جنوب غربی است. امروزه فیروزه  اصل به دلیل نادر بودن و زیبایی خاص آن، و در برخی موارد نیز اهمیت تاریخی آن، بسیار ارزشمند است.

1.       مقدمه ای بر فیروزه

قبل از اینکه ما در مورد تاریخ جواهرات فیروزه ناواجو به طور خاص صحبت کنیم، باید برخی از حقایق اولیه را درباره خود این سنگ بدانید. آشنایی با صفات که فیروزه ای را تعریف می کنند، به ناچار به شما کمک می کند تا تصور و درک خود را از اینکه چرا مردم ناواجو زمان زیادی را برای پیدا کردن آن صرف کرده اند و چه چیز به جذاب تر شدن این سنگ کمک کرده است و اینکه چرا فیروزه تا کنون تقریبا همه فرهنگ ها مورد احترام قرار گرفته است.

فیروزه تنها ماده معدنی جاندار است

شاید یکی از دلایل اصلی اینکه فرهنگ های باستانی به مدت طولانی جذب فیروزه شده اند، قابلیت تغییر رنگ این سنگ است. در حالی که فیروزه واقعا زنده نیست، اما رنگ آن بسته به محیط زیست، نور، گرد و غبار و اسیدیته پوسته آن تغییر می کند. این عوامل مختلف باعث عرفانی کردن این سنگ شده است و باعث ایجاد حس و درک خوبی در انسان می شود. در کنار جذابیت موجود در بین مردم ناواجو، این توانایی تغییر رنگ، فیروزه را برای استفاده در الهیات، نبوت و پیش بینی آینده بسیار مناسب ساخته است. تغییرات رنگ جواهرات فیروزه ای ناواجو نیز برای سنجش سلامتی و رفاه مصرف کننده و همچنین برای بازگرداندن انرژی حیاتی در صورت نیاز مورد استفاده قرار گرفت.

زیبایی طبیعی فیروزه

در حالی که رنگ شناخته شده ترین فیروزه رنگ سنتی سبز آبی تیره است، رنگ های مختلف دیگری از جمله سفید، آبی پودری، آبی آسمانی و سبز مایل به زرد نیز از این وجود دارد. این رنگ ها بخصوص برای بومیان آمریکایی بسیار جذاب بود زیرا این رنگ ها شامل آبی، سبز، سیاه و سفید، سفید و گاهی قهوه ای رنگ هایی است که رنگ طبیعی جهان را به نمایش می گذارند.

بافت و ظاهر فیروزه نیز می تواند بسته به رسوبات مس و آلومینیوم آن متفاوت باشد. این یکی از چیزهای عالی در مورد طلا و جواهر فیروزه ناواجو این موضوع است که هر قطعه کاملا منحصر به فرد است، دارای یک منشا تاریخی منحصر به فردی هستند. سنگ های بسیار کمی در دنیا وجود دارد که دارای چنین تصورات و عقاید عرفانی قوی باشند.

نماد شهرت و ثروت

طلسمی برای پادشاهان، محافظی برای جنگجویان، و ابزاری برای جادوگران، فیروزه را به عنوان ابزاری پر کاربرد برای استفاده در تالارهای سلطنتی و قبرها تبدیل کرد، مخصوصا در میان مردم مصر باستان. هنگامی که شیء بسیار خیره کننده است و یافتن آن نادر است - به عنوان مثال طلا و یا الماس - مردم به طور طبیعی به آن تمایل  پیدا می کنند. مردم ناواجو نیز به همین دلیل به فیروزه به عنوان ارز و وثیقه توجه می کردند.

فیروزه یک نماد پایدار برای نعمت، ثروت، قدرت و شان است و مردم نیز به طور طبیعی به استفاده از آن تمایل دارند. امروزه محبوبیت جواهرات فیروزه ای ناواجو در میان جواهرات و هوادارن دنیای مد، شهادت واضح و روشن از طول عمر آن در فرهنگ های مختلف در تمام دوران است. طرح های شیک و منحصر به فرد جواهرات Navajo هرگز از سبک خود را از دست نمی دهند، و تنها در حال تبدیل شدن به جواهرات مطلوب تر (بدون اشاره به ارزش ان)، و کمیاب در طول تاریخ هستند.

2.      فیروزه در فرهنگ ناواجو

اکنون که شما درک درستی از طبیعت فریبنده فیروزه در میان مردم در طول تاریخ پی بردید، زمان آن رسیده است که نگاهی به اهمیت آن برای مردمان ناواجو در جنوب غربی ایالات متحده بیاندازید. همانطور که در مورد ادغام این سنگ با مراسم، آیین ها و زندگی روزمره به طور کلی یاد می گیرید، بهتر خواهید فهمید که چرا استفاده از آن در جواهرات پیشرفت طبیعی و اجتناب ناپذیر داشته است.

استفاده از فیروزه ای برای سلامتی و سرزندگی

در ساده ترین حالت، فیروزه برای دارنده ان شانس خوبی را به همراه می آورد. فیروزه انرژی های بد و شیاطین را از آدم دور نگه می دارد به همین دلیل است که مردم ناواجو آویز هایی این سنگ را خانه ها و یا قبر های خود نگه داری می کنند. جنگجویان نیز از آن برای پیروزی در مبارزه و اطمینان از حفاظت این سنگ از جانشان در جنگ ها با خود حمل می کنند. شکارچیان نیز آن را در سفرهای خود را برای ترویج شانس و افزایش  ایمنی به همراه دارند. مردمان قبایل آن را به عنوان هدیه و یا نمادهای خویشاوندی به یکدیگر ارائه می دهند.

درک چگونگی تاثیر فیروزه در زندگی روزمره شما را به استفاده از جواهرات فیروزه ای ترغیب خواهد کرد، زینت دادن بدن با این سنگ مقدس یک راه راحت و جذاب برای استفاده از قدرت جادویی این سنگ است. به طور خلاصه، طلا و جواهر فیروزه ناواجو وسیله ای است برای برقراری ارتباط با ماورا سنگ، به جای استفاده از آن صرفا به عنوان وسیله ای برای مد است.

فیروزه ای در مراسم و جشن ها

بیشتر از یک جذابیت آن برای خوش شانسی، فیروزه ای واقعا در بین مردم ناواجو دارای تقدس بالایی است. در برخی از افسانه های بومی آمریکایی، گفته شده است که وقتی آسمان پس از خشکسالی طولانی باز شد و باران بارید، اشک مردم به زمین فرو ریخت و فیروزه ای شکل گرفت. این سنگ در بسیاری از مراسم های معنوی مورد توجه بوده است. به عنوان مثال، یک قطعه از فیروزه ای را به درون یک رودخانه می ریزند و برای خدای باران ها نماز می خوانند.

اتصالات افسانه های فیروزه و باران در اینجا متوقف نمی شود. مردم قبایا از چوبی که به آن فیروزه متصل شده است برای یافتن آب استفاده می کند، که این کار یک عمل بحرانی در آب و هوای کویری جنوب غربی است. هنگام دعا کردن برای ارواح باد، آنها می توانند از درون قطعه های از فیروزه ای به هوا برسند و فرض بر این است که ارواح باد به دنبال این سنگ هستند.

Estsanatlehi، الهه ناواجو است که به طور گسترده ای برای برجسته سازی خود از فیروزه استفاده می کند و در افسانه ها بسیار شناخته شده است. در ابتدا او خودش از فیروزه بود و لباسش بافته شده از فیروزه و جواهراتش از فیروزه، و در یک خانه فیروزه ای در افق غرب زندگی می کرد. امروزه زنان جوان ناواجو در مراسم عروسی به همان شکل لباس می پوشند و در قبیله آهنگ هایی را می خوانند که گفته می شود آوازی برای صدا زدن این الهه است تا او به سمت سپیده دم برود و آنها بتوانند او را مشاهده نمایند.

حفط ارزش ها با پوشیدن جواهرات معتبر ناواجو

نمونه های بی شماری دیگر از استفاده مردم ناواجو از فیروزه در مراسم مذهبی وجود دارد. بسیاری از مراسم که قرنها قبل انجام شده است امروزه به فرهنگ ناواجو مربوط می شوند. فهمیدن چگونگی تقدس فیروزه برای مردم ناواجو زمینه روشنتری را برای تشخیص جواهرات فیروزه ای ناواجو اصلی و جعلی از یکدیگر و سایر ابزارهای فرهنگی را فراهم می کند.

علاوه بر به حداقل رسیدن آداب و رسوم در نسلهای متوالی، تکنیک ها و تلاش های خستگی ناپذیر که منجر به ایجاد جواهرات مدرن ناواجو امروزی می شود، جواهرات جعلی و فیروزه ای نیز دارای اعتقادات مقدسی می شود و آن را اساسا به یک طرح سریع و غنی تبدیل می کند. هنگامی که شما از طلا و جواهر فیروزه ای ناواجو پشتیبانی می کنید، می توانید احساس خوشایندی را در خود داشته باشید زیرا شما برای حفظ ارزش ها و اعتقادات مذهبی و تاریخچه اصل و این صنعت مقدس کمک بسیاری را کرده اید.

ادامه دارد....

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.