akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

برای نگه داری از زیورآلات نقره این پنج نکته را بخوانید

 این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با نکاتی ارزشمند در مورد نگه داری و مراقبت از زیورآلات نقره، از گوشواره نقره تا گردنبند نقره،دستبند نقره و ست و نیم ست نقره آشنا شوید.

زیورآلات نقره‎ دارای ظاهری درخشان و با شکوه هستند و نظر هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کنند. این موضوع سبب می‌شود طرفداران این نوع زیور هر روز بیشتر شده و تمایل به خرید بیشتری پیدا کنند . اما، متاسفانه این فلز درخشان و زیبا در صورت عدم مراقب درست با گذر زمان کدر می‎گردد. اغلب علاقمندان به زیورآلات نقره از این موضوع دل خوشی ندارند. چرا که نگران آن هستند که روند پاکسازی و تمیز کردن نقره باعث شود که زیورآلات مورد علاقه‎ی آن‎ها دچار آسیبی دائمی گردند.

نگران نباشید!. برای رسیدگی سریع و آسان، تنها لازم است با چند نکته و راهکار مناسب آشنا شوید.


خرید جدیدترین زیورآلات نقره


عیار زیور نقره خود را بشناسید

زیورآلاتی که از نقره‎ای با عیار S950 ساخته شده باشند، نیازمند رسیدگی مداوم هستند و لازم است به طور منظم تمیز شده و برق انداخته شوند. اما، زیورهای ساخته شده از نقره‎ی S925  مستحکم‎تر بوده و نیازی نیست که آن‎ها را مرتباً پاکسازی نمائید. به خصوص اگر با رو کشی از رودیوم آبکاری شده باشد، به صورت کاملا محسوسی از آن مراقبت خواهد کرد.

عدم وجود برچسب، نداشتن تگ و عدم حک شدن عیار بر روی برخی زیورآلات موجب می‎گردد که درباره‎ی درصد خلوص نقره‎ی آن کالا اطمینان نداشته باشید. به همین علت، لازم است با فروشنده‎ی مربوطه یا فرد متخصصی مشورت کنید. اطمینان از عیار نقره، ضامن اعتبار و اصالت کالا است.

به خاطر داشته باشید که مراقبت صحیح از زیورآلات و کالاهای نقره این امکان را فراهم می‎کند تا سالیان سال از زیبایی آن‎ها لذت ببرید. لازم است توجه داشته باشید که خرید از مراکز معتبر می‎تواند متضمن اصالت کالا باشد.

نگه داری از زیورآلات نقره

زیورآلاتی که در فروشگاه اینترنتی نوزده عرضه می شوند، همگی دارای عیار S925 هستند و با رودیوم آبکاری شده اند و علاوه بر داشتن قیمتی مناسب،  اصالت، عیار و سلامت فیزیکی این محصولات تضمین شده است.

  1. زیوآلات نقره را از رطوبت دور کنید.

نقره‎ در مجاورت با آب مقطر و خالص صدمه نمی‎بیند. نکته این جا است که اغلب رطوبت و آبی که در زندگی روزمره با آن رو به رو هستیم، خالص نیست. مواد شیمیایی و آلاینده‎های موجود در آب می‎توانند نقره را کدر و تیره کنند. بنابراین، بهتر است مراقب مرطوب شدن نقره باشید. به چند نکته زیر توجه کنید.

  • دوش گرفتن: بهتر است در هنگام استحمام، زیورآلات نقره را به همراه نداشته باشید. اما اگر بر حسب تصادف، فراموش کردید و زیور نقره‎ی خود را زیر دوش بردید، نگران نباشید. چرا که این موضوع، موجب آسیب جدی نخواهد شد. کافی است آن را به خوبی خشک کنید.
  • شنا: در هنگام شنا زیورآلات نقره را خارج کنید. کلر یک ماده‎ی شیمیایی بسیار قوی است. بنابراین، اگر تصادفاً این موضوع را فراموش کردید و همراه با زیورآلات نقره داخل استخر شدید، لازم است آن را به خوبی شسته و تمیز کنید.
  • وان آب گرم: قرار گرفتن نقره‎جات در وان آب گرم هم درست مثل استخر شنا آسیب زننده است. آب جمع شده در وان دارای کلر و مواد شیمیایی است. اما نکته‎ی مهم‎تر این است که حرارت موجود در وان آب گرم می‎تواند به فعل و انفعالات شیمیایی سرعت بیش‎تری ببخشد.
  • چشمه‎ی آب گرم: سولفور یا گوگرد موجود در چشمه‎های آب گرم، نقره را تخریب خواهد کرد. اگر علاقه‎ای به سیاه شدن نقره‎جات خود ندارید از انجام این کار خودداری کنید.
  • مواد آرایشی و بهداشتی: مواد شیمیایی موجود در لوسیون‎ها و عطریات هم نقره را کدر می‎کنند. پس، بهتر است ابتدا از این مواد استفاده نموده و اندکی صبر کنید تا خشک شوند. سپس می‎توانید از زیورآلات خود استفاده نمائید. رعایت همین نکته می‎تواند طول عمر نقره را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

  1. نقره‎جات را در مکان مناسبی نگه داری کنید:

اگر اتومیبل لوکس خود را در فضای باز و زیر بارش مداوم باران و برف قرار دهید، چه اتفاقی می‎افتد؟ واضح است که کثیف خواهد شد! این موضوع در مورد نگه داری از نقره‎جات نیز صدق می‎کند. لازم است که اقلام نقره را در مکانی مناسب نگه داشته و به آن‎ها با دقت رسیدگی نمائید.

قرار دادن نقره در معرض هوا موجب می‎شود که سیاه و کدر شود. بهتر است زیورآلات نقره را بدون هیچ پوششی، بر روی میز یا کشوی آرایشی خود قرار ندهیدو در بسته بندی‎های مخصوصی که برای همین کار در نظر گرفته شده‎اند، نگه داری کنید. این نوع بسته بندی‎ها از قرار گرفتن نقره در معرض هوا جلوگیری کرده و ظاهر درخشان و منحصر به فرد آن را حفظ می‎کنند.

لازم است زیورآلات خود را به گونه‎ای نگه داری کنید که در هم تنیده نباشند و گره نخورند. زیرا این موضوع باعث ایجاد خراشیدگی در سطح نقره می‎گرددو زیورآلات شما کدر خواهند شد.

از طرف دیگر، بهتر است برای پیشگیری از کدر شدن نقره از بسته‎های ژل سیلیکا استفاده نمائید. ژل سیلیکا خاصیت رطوبت گیری داشته و قرار دادن یک یا چند بسته از آن در محل نگه داری نقره موجب می‎شود که نقره‎ی شما در معرض رطوبت هوا قرار نگیرد و درخشندگی خود را حفظ کند.

نهایتاً بهتر است توجه داشته باشید که در هنگام سفر، زیورآلات خود را در جعبه یا کیف مجزا و مخصوصی قرار داده و حمل نمائید. انجام این کار موجب می‎شود که زیورآلات شما در هم تنیده نشوند و آسیب نبینند.

  1. هنگام استفاده از زیورآلات نقره دقت کنید:

همه‎ی ما می‎دانیم که چقدر دوست دارید زیبا و خاص به نظر برسید. همین موضوع هم موجب می‎شود که زیورآلات ارزشمند و باشکوه خود را به کار ببرید. اما در شرایطی، استفاده از آن‎ها سخت و مشکل آفرین خواهد بود.

مواد شیمیایی قوی، گوگرد، تعریق، کلر و تابش مستقیم نور خورشید از جلوه و درخشندگی نقره‎جات شما کاسته و آن‎ها را کدر می‎کنند.

بهتر است همواره در نظر داشته باشید که «پیشگیری بهتر از درمان است!» بنابراین، هنگام استفاده از زیورآلات خود دقت نموده و در شرایط خاص از آن‎ها استفاده نکنید!

این شرایط خاص عبارتند از:

  • انجام فعالیت‎های روزمره از قبیل شستن ظروف و لباس‎ها و استفاده از مواد پاک کننده.
  • ورزش و تمرینات بدنی.
  • استحمام.
  • قرار گرفتن در مکان‎های بسیار گرمی همچون، ساحل دریا یا کنار استخر.
  • هنگام آماده شدن و لباس پوشیدن (فرض بر این است که در این مواقع از لوسیون بدن، عطریات، لوازم آرایشی و اسپری مخصوص مو استفاده می‎کنید!)
  • هنگام آماده سازی یا خوردن غذاهای حاوی سولفور (مانند تخم مرغ و مایونز)!
  • هنگام فعالیت‎هایی از قبیل باغبانی و…که در فضای باز انجام می‎گیرند.

رعایت این نکات موجب می‎شود که زیورآلات نقره‎ی شما دوام بیش‎تری داشته باشند و تیره و کدر نشوند. به این ترتیب، حجم رسیدگی‎های بعدی نیز کاهش خواهد یافت.

  1. برق انداختن نقره‎جات:

نقره، فلزی ظریف است که علیرغم تمام تلاش‎ها و مراقبت‎ها با گذر زمان کثیف و کدر می‎شود. خوشبختانه تمیز کردن نقره‎ کاری ساده است.

برای تمیز کردن این فلز درخشان، بهتر است از دستمال‎های نرم میکروفیبر استفاده نمائید. دقت کنید که به هیچ عنوان از دستمال کاغذی، حوله‎ی کاغذی یا دستمال توالت استفاده نکنید!

توجه داشته باشید که دستمال شما کاملاً تمیز باشد و برای تمیز کردن نقاظ مختلف نقره از بخش‎های گوناگون دستمال استفاده کنید. به این ترتیب، آلودگی‎ها از نقطه‎ای به نقطه‎ی دیگر منتقل نخواهند شد. هنگام تمیز کردن نقره، دقت کنید که جهت حرکت دست شما از بالا به پائین بوده و دورانی نباشد. حرکات دورانی تاثیر نامطلوبی ایجاد کرده و تیرگی نقره را دو چندان خواهند کرد.


مشاهده انواع زیورآلات نقره


استفاده از محلول جوش شیرین و آب:

برای انجام این کار، لازم است محلول آب و جوش شیرین را به نسبت دو به یک فراهم  نمائید. برای تمیز کردن نقره‎جات ظریف از محلول رقیق‎تری استفاده کنید. نهایتاً ماده‎ای خمیری شکل حاصل می‎شود که می‎توانید به کمک آن سطح نقره‎ی خود را تمیز کنید. حال، با استفاده از یک مسواک یا برس نرم، خمیر حاصله را بر روی نقره بمالید و به آرامی و ملایمت آن را پاکیزه کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی و آب:

کافی است زیورآلات نقره‎ی خود را در دست گرفته و درست به همان ترتیبی که دست خود را شستشو می‎دهید، آن را نیز بشوئید.

استفاده از محلول آب و نمک:

در این روش، ابتدا ظرف مناسبی را انتخاب نموده و کف آن را با یک ورق فویل بپوشانید. سپس، زیورآلات خود را مستقیماً بر روی ورق فویل قرار دهید.

حالا، یک فنجان آب جوش، یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه‎ی سفید را با هم مخلوط کرده و روی نقره بریزید.

خواهید دید که حباب‎هایی بر روی محلول ظاهر می‎شوند! ۱۰ دقیقه صبر کنید. در صورت نیاز می‎توانید با کمک یک قاشق مایع را هم بزنید. سپس، نقره را با آب سرد شستشو داده و با دستمال میکروفیبر خشک کنید.

توجه داشته باشید که هر کالای زیبا و ارزشمندی نیازمند مراقبت و رسیدگی مداوم است. در صورت به کار گیری روش‎ها و نکات فوق، زیورآلات نقره‎ی شما دوام و جلوه‎ی بیش‎تری خواهند داشت. به این ترتیب، می‎توانید اطمینان داشته باشید که گردنبند و انگشترهای زیبای خود را برای سالیانی طولانی به همراه دارید!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.