akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

ترک خوردن چرم طبیعی ؛ روش های پیشگیری و ترمیم

تصور کنید که یک کالای چرم طبیعی زیبا را که اصولا قیمت بالایی دارد ( مثل کیف اداری) خریده اید یا هدیه گرفته‎اید. اگر مثل کیف پول و مدارک  یا کیف دوشی مورد استفاده روزمره شما نباشد، آن را در گوشه‎ی امنی از کمد خود قرار می‎دهید و شاید هم پس از مدتی استفاده به دست فراموشی می‎سپارید. تصور کنید بعد از مدت‎ها، زمانی که آن را دوباره می‎یابید، می‎بینید خشک شده و ترک خورده است. لحظۀ غم انگیزی خواهد بود! ما به شما خواهیم گفت که چگونه این تجربه ناراحت کننده را پشت سر بگذارید.

اما پیش از هرچیز توصیه می کنیم مقالات مراقبت خانگی و ساده از کالای چرم طبیعی و چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر را بخوانید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

علت ترک خوردن چرم طبیعی

در ابتدا بهتر است بدانیم که دلیل ترک خوردن چرم چیست. با نگاهی میکروسکوپی به چرم، متوجه خواهید شد که این ماده‎ی ارزشمند از الیاف بسیار ریزی تشکیل شده که به شکلی پیچیده در یکدیگر تنیده شده‎اند. این الیاف در سطح چرم متراکم‎تر بوده و هر چه پائین‎تر بروید از تراکم آن کاسته می‎شود.

از آن جا که چرم در واقع بخشی از بدن یک موجود زنده بوده، به طور مداوم با مواد روغنی تغذیه می‎شده است. حال، با توجه به این که دیگر قسمتی از یک ارگانیزم زنده نیست، این مواد روغنی مغذی را نیز دریافت نمی‎کند. بنابراین، الیاف در هم بافته شده‎ی آن با هر حرکتی به یکدیگر سائیده می‎شوند و به مرور زمان خشک و خراشیده می‎گردند.

برای جلوگیری از این اتفاق، لازم است تا چرم به صورت مداوم تمیز و روغن کاری شود تا الیاف آن نرم و قابل انعطاف باقی مانده و صدمه نبینند. در صورتی که برای نگه داری چرم از واکس و مواد روغنی لازم استفاده نکنید، محصول چرمی شما به مرور زمان آسیب دیده و ترک خواهد خورد. همینطور اگر چرم را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا در مجاورت منبع گرمازای دیگری قرار دهید هم همین اتفاق خواهد افتاد. نور خورشید دارای اشعه‎ی ماورای بنفش است که موجب ایجاد شکستگی در سطح مولکولی چرم شده و در واقع آن را دچار پیری زودرس می‎کند. بنابراین، توجه داشته باشید که در صورت عدم استفاده از یک کالای چرمی آن را در معرض تابش خورشید قرار ندهید و یا سطح آن را کاملاً بپوشانید. و نکته آخر اینکه در ترکیبات برخی از واکسها و روغن های نگه دارنده چرم مواد ضد آفتاب وجود دارد و در صورتی که کالای چرمی شما به صورت مداوم در معرض آفتاب قرار دارد استفاده از این مواد موثر خواهد بود .

چگونه ترک محصولات چرم طبیعی را ترمیم کنیم؟

در مورد ترمیم ترک ایجاد شده بر روی چرم، نظرات متفاوتی وجود دارد. واقعیت این است که الیاف چرم پس از ترک خوردن دیگر نمی‎توانند کاملا به حالت اول برگشته و ترمیم شوند. موضوع این است که تنها کار ممکن پر کردن حد فاصل ترک‎های ایجاد شده را با ماده‎ای مناسب است. انجام این کار موجب می‎شود که الیاف سالم اطراف ترک‎ها نیز تقویت شده و باقی قسمت‎های چرم سالم بماند.

استفاده از این روش، موجب می‎شود که کالای چرمی شما از دوام و عمر بیش‎تری برخوردار گردد.

در صورتی که ترک‎ها یا بریدگی‎ها عمیق تر باشند، لازم است تا از موادی غنی‎تر و روغنی‎تر استفاده کنید.

مواد ترمیم کننده‎ی مخصوص چرم به گونه‎ای طراحی شده‎اند که به خوبی جذب چرم شده و تاثیری طبیعی بر روی آن داشته باشند. امروزه، این مواد در بازار موجود بوده و در دسترس همگان هستند. لازم به ذکر است که محصولات ترمیم کننده‎ی چرم دارای انواع مختلفی بوده و بسته به عمق آسیب دیدگی می‎توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

مراحل ترمیم:

  1. تمیز کردن چرم:

بهتر است ابتدا ماده‎ی تمیز کننده‎ی مخصوص چرم را بر روی بخش کوچکی از آن آزمایش نمائید. لازم است روند تمیز کردن چرم با ملایمت کامل انجام شود تا از بروز هر گونه آسیبی جلوگیری گردد. تمیز کردن چرم، کمک می‎کند تا لایه‎های گرد و غبار از روی کالای شما پاک شده و لکه‎ها از آن زدوده شوند. عدم رسیدگی به چرم موجب می‎شود که سطح آن به تدریج خشک و شکننده گردد و آلودگی و گرد و غبار در تمام منافذ چرم رسوخ کند که علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند به سلامت آن نیز آسیب می‎زند.

ترک خوردن چرم طبیعی ؛ روش های پیشگیری و ترمیم
  1. استفاده از مواد ترمیم کننده:

مواد ترمیم کننده‎ی چرم را با انگشت یا با استفاده از یک اسفنج نرم به محل صدمه دیده بمالید. لازم است دقت نموده و این کار را با حوصله و ظرافت کافی انجام دهید. ممکن است چرم به دلیل آسیب و خشکی زیاد، این مواد را به سرعت جذب نماید. بنابراین، شاید لازم باشد که این کار را چند بار تکرار کنید. پس از اطمینان از کامل شدن روند مزبور، لازم است محل ترمیم شده را کاملاً صاف و یکدست کنید تا با چرم‎های اطراف خود، تضاد قابل توجهی نداشته و طبیعی به نظر برسد.

ترک خوردن چرم طبیعی ؛ روش های پیشگیری و ترمیم
  1. تکرار کنید:

پس از مدتی می‎توانید دوباره این کار را تکرار نمائید. با توجه به غلظت قابل توجه مواد ترمیم کننده‎ی چرم، نمی‎توان آن را بر روی تمام سطح چرم استفاده نمود. پس از پایان روند ترمیم و خشک شدن مواد، می‎توانید با استفاده از یک واکس معمولی، سطح چرم خود را جلا دهید. با این کار می‎توانید خشکی چرم را از بین برده و عمر آن را طولانی‎تر نمائید. روند واکس زدن را تا جایی ادامه دهید که چرم دیگر آن را جذب نکرده و طبیعی جلوه کند.

توصیه همیشگی ما همان جمله معروف است: پیشگیری بهتر از درمان! سعی کنید با مراقبت های ساده و دائمی از کالای چرم، مانع ترک خوردگی و آسیب جدی به آن شوید. به این ترتیب می توانید تا مدتها با خیال راحت از مزیت ماندگاری محصولات چرم طبیعی و ظاهر فوق العاده آن بهره ببرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.