akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

دارم کچل می حس … چکار کنم؟

دارم کچل می حس … چکار کنم؟

<a href="https://ar.drazarnoush.com">تجمیل الانف</a> 

موثر و مهم‌ترین شیوه امور برای جلوگیری و ترقی بیش تر از حد ریزش موی 


از مدهای زودگذر و کله‌های تیغ انداخته که بگذریم , کمتر کسی می باشد که نظیر پپ گواردیولا , سرمربی سرشناس باشگاه بایرن مونیخ آلمان به کچلی‌اش بنازد! کچل شدن همیشه برای آقایان یک کابوس بزرگ بوده و است البته برای خانم‌ها صد رد صد یک فاجعه وصف‌نشدنی است! 

لحاظ شما در رابطه ریزش گیسو و کچلی چیست؟ آیا می‌توانید خودتان را فارغ از موی تصور کنید؟ آیا با دیدن یک‌سری تار موی به کتف , استرس می‌گیرید که نکند دارید کچل می‌شوید؟! در این مقاله دکتر امیرهوشنگ احسانی , کارشناس پوست و موی , شمارا با شایع‌ترین علل ریزش گیسو در خانم‌ها و شیوه درمانشان آشنا خواهد کرد . 


دارم کچل می‌شوم؟! 

باید توجه کنید که به‌طور معمول روزمره 70 تا 100 موی طی روز از روی راز می‌ریزد و در شرایطی‌که فردی ریزشی بیشتر از این را تجربه کند , یعنی در گیر ریزش گیسو شده‌است . به گفته دکتر احسانی , گاهی نیز ریزش گیسو به این شکل آغاز می‌شود که شخص , روزمره به‌طور معمول 20 تار موی از دست می‌داده ولی یک دفعه این عدد بیشتر شده و به 30 تارمو رسیده . 

صراحت دارد که این عدد کماکان در مقطع ریزش طبیعی موها جای دارد ولی می‌تواند نشان‌دهنده آغاز مراحل ریزش موی در شخص باشد و نکته نهایی اینکه در صورتی‌که تغییر الگوی ریزش موها , بیشتر از یک و نیم ماه به ارتفاع انجامید , شخص باید به کارشناس پوست و گیسو مراجعه کند . 


امان از تلوژن افلوویوم! 

مهم‌ترین علت ریزش موی خانم‌ها به «تلوژن افلوویوم» Telogen Effluvium پر اسم و رسم است که عوامل متعددی اعم از به چنگ آوردن رژیم‌های غذایی محکم و مشقت بار , کم‌خونی , کم‌کاری یا پرکاری تیروئید , مصرف برخی داروها جراحی , زایمان , بیماری طولانی‌مدت ( حتی طولانی شدن سرماخوردگی که به عنوان مثال 15تا20 روز ارتفاع بکشد ) سبب ساز آن می‌شوند . در واقع 3تا4 هفته پس از یکی از این اتفاق‌هاست که ریزش موی خانم‌ها آغاز می‌شود و یکسری هفته‌ای ارتفاع می‌کشد . در‌حالتی که استدلال اصلی رفع بشود , ریزش گیسو نیز متوقف خواهد شد ; بنابراین در ریزش موی تلوژن افلوویوم , حتما باید علت را شناسایی و معالجه کرد . 


ارثیه : کچلی! 

علت دیگر ریزش موی در خانم‌ها ارثی - ژنتیکی - هورمونی است که همیشه تصور می‌شود منحصر به فرد آقایان است البته تعداد زیادی از خانم‌ها بعداز سن بلوغ درگیر این گونه ریزش موی می‌شوند . ولی استارت این مدل ریزش گیسو در کلیه اشخاص یکسان نیست ; یعنی بعضی‌ها از به عبارتی 16 , 15 سالگی درگیرش می‌شوند و برخی دیگر در سنین 20تا30 سالگی یا دیرتر این گونه ریزش گیسو را به طور تنک و نازک شدن موها یا گشوده شدن فرق راز , تجربه می‌کنند . این فرایند معمولا پیش‌رونده است و درمان‌های خاصی اعم از مصرف برخی داروهای هورمونی برای آن تجویز می‌شود . احتمال برگشت‌پذیری این ریزش کمتر از سایر گونه های ریزش موهاست . 


سکه‌های زشت! 

گونه دیگری از ریزش موی موجود هست که نیز در خانم‌ها و نیز در آقایان به یک مقدار شیوع دارااست و به طور منطقه‌ای و دایره‌های کوچک چهره می‌دهد و به همین خاطر به ریزش موی «سکه‌ای» پر اسم و رسم است . این گونه ریزش گیسو به این صورت در خانم‌ها صورت می‌دهد که نقطه‌هایی از موی راز , ابرو , مژه و حتی تن , مبتلا ریزش منطقه‌ای یا سکه‌ای می‌شوند . علت دقیق ریزش موی سکه‌ای نامشخص است ولی به خاطر خودایمنی تن فیس می‌دهد و معمولا در حالتی‌که به طور منفرد باشد , یعنی معالجه راحت‌تری دارااست تا اینکه به طور گسترده پیدایش کند . 

وجود عفونت‌های قارچی , بیماری‌های التهابی , بیماری‌های پوستی , مفصلی و روماتولوژی در راز نیز می‌تواند سبب ساز ریزش موی شود که این عوامل منحصربه‌فرد به خانم‌ها نیست و آقایان نیز ممکن است مبتلا چنین ریزش موهایی شوند . 


آدم کش موی خانم‌های ایرانی 

در خانم‌های ایرانی کم‌خونی مهم‌ترین علت ریزش گیسو است چراکه معمولا جایگزینی آهن بعداز سیکل‌های ماهانه صحیح انجام نمی‌شود ; پس حتمی است که تمامی خانم‌ها حتما بعداز عادت ماهانه , برای تامین ذخیره آهن مورد نیاز تن مبادرت کنند و آزمایش‌های دوره‌ای انجام بدهند تا کمبود آهن در تن سریع تشخیص داده شود . خانم‌ها در دوران بارداری موهایشان پرپشت می‌شود البته مدتی پس از زایمان به دلیل افت هورمون‌های مامان و کم‌خونی‌های که رخداد می‌افتد , مبتلا ریزش موی نسبتا شدیدی می‌شوند که ممکن است 6تا7 ماه نیز به ارتفاع بینجامد . 


از ویتامین D تا روسری! 

کمبود ویتامین D نیز یکی از عوامل اساسی ریزش موست که در ایران به خاطر کم مصرف کردن لبنیات , کم‌تحرکی و . . . شایع است ; بنابراین در آزمایش‌های دوره‌ای مرتبط با ریزش گیسو , سنجش میزان ویتامین D تن نیز بسیار ضروری است . 

خیلی‌ها شاید تصور کنند ریزش موهایشان به خاطر آلودگی هواست ولی عالی است بدانید آلودگی هوا تاثیر چندانی بر ریزش گیسو ندارد و بیشتر سبب ساز وخیم شدن جنس موها اعم از تیره‌رنگ‌ و بدشکل‌ شدن ساقه , خشکی و شکنندگی گیسو می‌شود . 

همچنین بعضی خانم‌های مشغول به کار که ساعت کار طولانی دارا هستند نیز ممکن است تصور کنند پوشاندن موها برای ساعتها طولانی , یکی از عوامل اثرگذار در ریزش موهایشان است ولی به هیچ عنوان این‌طور نیست و برعکس , پوشاندن موها می‌تواند بازدارنده از نفوذ آلودگی هوا به موها شود . فقط مورد آرایشی که می‌تواند سبب ساز ریزش موها شود , اکستنشن با فشار زیاد روی موهاست . 


علت را در منزل پیدا کنید 

به عقیده دکتر امیرهوشنگ احسانی , گاهی می‌شود از روی نوع ریزش موی نیز به جهت پیدایش آن پی پیروزی . وقتی ریزش موی بیشتر در جلوی راز و کناره‌های آن صورت می‌دهد , به احتمال خیلی زیاد به خاطر عوامل ارثی - هورمونی - ژنتیکی است , چنانچه ریزش موی کلی باشد , در بیشتر موردها تلوژن افلوویوم است و در‌صورتی‌که تکه‌ای و دایره‌ای باشد نیز که مسلما ریزش موی سکه‌ای است . 

شامپو یا روغن مار؟! 

عالی است بدانید بعضا از شامپوهایی که در بازار است و با هزار تبلیغ می‌خواهند به ما بقبولانند که صرفا تولیدها خودشان می‌توانند بازدارنده از ریزش موی شوند , تاثیر چندانی در جلوگیری از ریزش گیسو ندارند! 

روغن مار , روغن دوست داستنی خانم‌های هندی نیز که زیبایی موهایشان را مدیون استفاده از این روغن می باشند , تاثیری در پرورش و پرپشت شدن موها ندارد و ژنتیک علت اصلی زیبایی موهای خانم‌های هندی است . روغن مار و همچنین روغن زیتون و بادام تنها و صرفا سبب درخشش موها می‌شوند و تاثیری در پرپشتی و تقویت موها ندارند . فقط استفاده از منابع غذایی یا مکمل‌های آهن , روی و سلنیوم است که می‌تواند ریزش موی را انقطاع کرده ; موها را تقویت کنند . 


آیا این ریزش ‌ها برگشت‌پذیرند؟ 

مراحل کچلی معمولا پیش‌رونده است و درمان‌های خاصی اعم از مصرف برخی داروهای هورمونی برای آن تجویز می‌شود و بعضی ممکن است شخص ناچار به استفاده طولانی‌مدت از این داروها شود چراکه یکی از سخت‌درمان‌ترین مدل‌های ریزش موی در خانم‌ها , مدل ارثی - ژنتیکی - هورمونی است و احتمال برگشت‌پذیری آن کمتر از سایر اشکال ریزش موهاست . البته در اشکال ریزش‌های غیرارثی چنانچه برهان اصلی ( یعنی رژیم غذایی اشتباه , کم‌خونی , مشکل تیروئید و . ‌ . . ) رفع شود , ریزش گیسو نیز متوقف خواهد شد البته درصورتی که برهان اصلی کماکان وجود داشته باشد , ریزش موی نیز ادامه پیدا خواهد کرد .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3215.807387193495!2d59.57782241480433!3d36.29272318005622!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3f6c916e8c2f5d65%3A0x4b36b2ccd776a6c9!2z2KzYsdin2K0g2b7ZhNin2LPYqtuM2qkg2K_aqdiq2LEg2KfZhNmH2KfZhSDYotiw2LHZhtmI2LQ!5e0!3m2!1sen!2sfr!4v1504509134023" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.