akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

آیا شما نیز وسواس دارید؟


اختلال وسواسی یک مدل ایراد اضطرابی ناتوان کننده است . درین مشکل همیشه اذهان مزاحم و تحمیلی ای صورت می‌گیرند که شخص نمی تواند از دست آن ها خلاص شود . مثلاً احتمال دارد شخص دائماً از این‌که همگی اجسام کثیف می باشند خوف داشته باشد و برای رهایی از این خوف مکرراً دستها و اجسام را بشوید . وسواس شستشو یک مدل از خلل وسواسی به شمار می‌رود . خلل وسواسی از گونه های خفیف تا دوچندان شدید می تواند باشد و می تواند موجب سر وصدا معاش شخصی و اجتماعی شده و چه بسا کار یا این که علم آموزی شخص را مختل نماید . 

علت تولید وسواس چیست؟ 

علت ظریف تولید وسواس معین نشده است البته علل مختلفی اعم از علل مرتبط با مغز , عوامل ژنتیکی و محیطی بر آن تاثیر دارا‌هستند . تصویر برداری از مغز در بیماران نشان میدهد که کار مغز این اشخاص الگوی متفاوتی دارااست و عمل نصیب خاصی از مغز در آن‌ها غیرعادی است . این دست آوردها و هم به نیز تناول کردن تعادل واسطه های شیمیایی خاصی مثل سروتونین احتمال دارد با بیماری در رابطه باشد . 

علامتها نقص‌ وسواسی چیست؟ 

وسواس یک بیماری مزمن و طولانی بازه است . احتمالا نشانه ها وقتی ارتقاء و هنگامی کاهش یابند . معالجه , علامتها بیماری را تخفیف می‌دهد البته شاید بعضی از علامت ها مدتی بعداز آغاز معالجه هم باقی بمانند . اضطراب همه گیرترین نماد این بیماری است . مثلاً احتمال دارد شخص شم نماید که در صورتی یک کار خاص را انجام ندهد واقعه وحشتناکی چهره می‌دهد . یا این که احتمالا مکرراً اجاق‌گاز , شیر آب , بخاری , قفل در و … را محاسبه نماید و در حالتی‌که این کار را نکند شم اضطراب شدید , پریشانی و بی کفایتی به شخص دست می‌دهد . وسواس آنالیز کردن یکی دیگر از گونه های وسواس است . 

علامت های مشکل وسواسی مشتمل بر : 

1 - وسواس : 

ذهن ها نا بجا , تکرار شونده , تحمیلی و زور کننده ای است که ذهن ها ارگانیک شخص را مختل می نماید و موجب اضطراب یا این که ترس می‌شود . این ذهن ها می‌توانند فجیع و بیرحمانه , جنسی و یا این که به طور خوف از بیماری باشد . و یا این که مثل هراس فراوان از مصدومیت خویش یا این که اشخاص مورد‌علاقه , نیاز شدید بدین این‌که بایستی همگی ی امور کاملاً ظریف و درست انجام شوند , ترس از آلودگی و کثیفی اشیاء و… 

2 - اضطرار و زور : 

رفتارها یا این که شغل های عمدی است که برای در دست گرفتن اذهان وسواسی مکرراً انجام می‌شوند . شخص به‌این روش سعی می نماید تا از دست اذهان آزار دهنده خویش خلاص شود . مثل شستن مکرر یا این که بررسی کردن مداوم کاری که انجام یافته , شمردن مکرر یک کار نظیر شمردن مکرر دفعات شستشو , تکرار کردن امور مثلاً چیدن مکرر شی ءها برای اینکه منظم شوند , گردآوری و انباشتن شی ها خاص و… 

اشخاص دچار در آگاهی از بیماری خویش متفاوتند . شاید گهگاه متوجه باشند که افکارشان درست نیست و گهگاه عمیقاً به آن معتقد باشند . 

چه‌طور ایراد وسواسی تشخیص داده می شود؟ 

تشخیص نقص‌ وسواسی با دقت به علامتها آن , تاریخچه بیماری و معاینه بوسیله دکتر صورت می‌گیرد . وسواس یا این که تحمیل به انجام کار خاص وقتگیر بوده و معمولاً بیشتراز یک ساعت طی روز ارتفاع میکشد . همینطور به میزان متعددی روال معمولی معاش روزانه , کار , ارتباط ها اجتماعی یا این که علم آموزی شخص را مختل می نماید . 

نقص‌ وسواسی چه طور معالجه می شود؟ 

تجمیل الانف

معالجه نقص‌ وسواسی از روش مشورت , روان درمانی و همینطور توسط داروها صورت میگیرد . داروهای ضد افسردگی خاصی میباشند که بر واسطه های شیمیایی مغز مثل سروتونین اثر می نمایند . برای تاثیر این داروها بر اذهان و رفتارها احتمالا به یک سری هفته زمان نیاز باشد . روان درمانی هم از روش روش خلق شناختی انجام می‌شود . با مواجهه تدریجی با برهان واهمه و پرهیز از انجام شغل های خاص به مرور از اضطراب و واهمه شخص کاسته می‌شود . مثلاً در حالتی‌که وسواس شستشو دارید مکرراً شیئی را که تصور میکنید کثیف است لمس نمایید و بعداز آن دستهای خویش را نشویید . در‌حالتی که این کار را تکرار نمائید کم کم از واهمه و اضطراب شما کاسته خواهد شد . این کار درباره‌ی اذهان نا بجا هم موءثر است . شایسته ترین روش , استفاده هم زمان از دارو و روان درمانی است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.