akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

پوستر سه بعدی را بهتر بشناسیم

یکی از محصولات جدیدی که به تازگی وارد بازار شده و در زمینه دکوراسیون داخلی مخاطب زیادی را به خود جذب کرده است

پوستر های سه بعدی میباشند.

محصولاتی بی نظیر با طرح ها و جنس های متفاوت که امروزه جای کاغذ دیواری را گرفته و به خود اختصاص داده اند

مزایای این محصولات شامل

تولید در ابعاد خاص :

پوستر های سه بعدی بر خلاف کاغذ های دیواری امکان تولید در ابعاد خاص دیوار و یا سقف شما را دارند و میتوانند تغییر کنند

تنوع در طرح :

تنوع زیاد در طرح هم میتواند یکی از دلایل مهم و مزیت های این محصول باشد ، زیرا میتواند بر اساس هر سلیقه و هر فضایی تولید شود به عنوان مثال طرح هایی مانند :

طرح های شکوفه ها و گل ها

که با علم طراحی به صورت سه بعدی در امده و میتوانند فضای زیبایی را به محیط ببخشند

طرح های درختان و طبیعت : این نوع طرح ها هم توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند

طرح های قدیمی و اسلیمی که در مکان هایی مانند موزه ، رستوران های سنتی و… استفاده میشود

طرح های هنری

طرح های کلاسیک

طرح های کودکانه

طرح های اسپورت و…

پوستر سه بعدی به صورت دو چاپ جداگانه (اکوسالونت و uv ) چاپ میگردد.

آشنایی با پوستر سه بعدی

پوستر سه بعدی

جنس این محصولات از کاغذ طرح چرم با ضخامت 240 گرم میباشد.

منبع: کاغذ دیواری در مشهد

دلایل افزایش ناگهانی بهای قبض آب

حمل خودرو‎ : افزایش ناگهانی بهای قبض آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی اولین و مهم عامل می تواند ترکیدگی لوله آب باشد که باید هر چه سریع تر محل دقیق ترکیدگی لوله تشخیص داده شود و در کمترین زمان ممکن لوله ترکیده ترمیم گردد، چرا که این نشتی آب می تواند به مرور باعث نم و رطوبت دیوار، سقف و کف منزل یا محل کارتان می شود و هزینه های بیشتری را به بار می آورد. لذا اگر متوجه افزایش ناگهانی قبض آب به خصوص در فصل سرما که ترکیدگی لوله های آب به دلیل یخ زدگی شایع تر است، شدید، حتما این مساله را جدی بگیرید و با یک بررسی کوتاه می توانید علت آن را کشف کنید.

دلایل افزایش ناگهانی بهای قبض آب

از کجا مطمئن شویم لوله آب ترکیده است؟

شایع ترین شاخصه ای که احتمال ترکیدگی لوله آب را نشان می دهد، افزایش ناگهانی قبض آب می باشد که با اندکی تامل در مبلغ هزینه های قبوض قبلی و مقایسه با میزان مصرفی ماه جاری با ماه های قبل و یا همان ماه ها در سال قبل می توانید متوجه میزان افزایش هزینه قبض آب شوید این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر ساله و حتی بنا به دلایلی در بعضی از فصول به میزان هزینه مصرفی آب افزوده می شود. اگر با در نظر گرفتن این مساله و پارامترهای دیگر، این میزان به اندازه ی معمول و با محاسبات شما تطبیق داشت که نمی تواند دلیل نگران کننده ای داشته باشد و با اندکی صرفه جویی در مصرف آب می توانید میزان هزینه قبض آب را کاهش دهید.

ولی در صورتیکه همه جوانب را سنجیدید و باز هم میزان هزینه قبض آب بیشتر از حد معمول بود و مطمئن هستید که میزان مصرفی آب که در قبض لحاظ شده با میزان مصرفی شما تطبیق ندارد و اختلاف زیادی دارد برای اطمینان بیشتر می توانید تمامی شیرهای آب را به طور کامل ببندید و هیچ گونه مصرف آبی نداشته باشید، به سراغ کنتور آب بروید و رقم های روی آن را یادداشت کنید و سپس بعد از گذشت دو ساعت مجددا به سراغ کنتور آب رفته و رقم های آن را بخوانید اگر با رقم های قبلی متفاوت بود، اطمینان داشته باشید که آب از جایی در حال هدر رفتن است. در این صورت حتما با یک تشخیص کار ترکیدگی لولهتماس بگیرید تا از سالم بودن یا نبودن لوله های آب و فاضلاب اطمینان حاصل کنید.

چگونه می توان یک تشخیص کار مطمئن و با تجربه پیدا کرد؟

برای پیدا کردن فردی متخصص در زمینه تشخیص ترکیدگی لوله راه های زیادی وجود دارد ولی همیشه فردی با تجربه و مطمئن بهتر می تواند در رفع مشکلتان به شما کمک کند ولی پیدا کردن این فرد از چه طریقی ممکن است؟ برای متخصص تر بودن و ماهر بودن افراد فنی ملاک های مختلفی وجود دارد ولی همیشه مشتریان و کسانی که تجربه بکارگیری مهارت این افراد فنی را داشته اند، مدرکی آشکار بر مورد تایید بودن این افراد می باشد. در این بین سایت فنی کارا با آدرس www.fanikara.com با گردآوری مشخصات و اطلاعات افراد فنی در شهرهای تهران، کرج، گرگان، مشهد، اصفهان، قم و… و با رضایت سنجی از مشتریان این افراد توانسته است گلچینی از بهترین افراد متخصص در زمینه خدمات فنی در این شهرها را به کاربران خود ارائه دهد که این لیست همچنان در حال توسعه و تکمیل شدن برای سایر شهرها و سایر خدمات می باشد.

تشخیص ترکیدگی | رفع نم و رطوبت

راه های جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای قبض آب

با ترمیم لوله ی ترکیده می توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید، حال باید برای جلوگیری از ترکیدن مجدد لوله آب اقدامات پیشگیرانه ای انجام داد که از جمله این اقدامات، عایق بندی لوله های آب می باشد. به خصوص در فصل زمستان اگر لوله های آب و فاضلاب عایق بندی شده باشند دچار ترکیدگی نخواهند شد در نتیجه از هدر رفتن آب و افزایش ناگهانی بهای قبض آب جلوگیری می شود. هدر رفتن آب می تواند بر اثر چکه چکه کردن آب از شیرهای آبی باشد که واشر آنها خراب شده است و نیاز به تعویض دارند اما در انجام این کار، اغلب مردم کوتاهی می کنند و متاسفانه آب زیادی هدر می رود. لذا اگر در منزل یا محل کارتان شیر آب در حال چکه چکه کردن است حتما نسبت به تعمیر و یا تعویض آن شیر هر چه سریع تر اقدام کنید تا بیشتر از این آب به هدر نرود.

از دیگر راه های جلوگیری از افزایش ناگهانی بهای قبض آب می توان به انواع راه های صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد که این راه ها عبارتند از:

صرفه جویی در میزان آب مصرفی در آشپزخانه

کنترل کردن عدم نشتی لوله های آب و فاضلاب

تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه مخصوص برای اطمینان از محل دقیق لوله ترکیده

نقد و بررسی نظرات مهمانان هتل توحید نوین

گروه گردشگری و مشاوره سفر مسافر سلام، یکی از سایت‌های معتبر و فعال در زمینه رزرو آنلاین هتل در سطح کشور می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت رزرواسیون مسافر سلام هتل خود را به‌راحتی رزرو نمایید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه وبلاگ ما، مقالاتی مرتبط با هتل‌ مورد نظر خود، مطالعه فرمایید. از دیگر راه‌های رزرو هتل از طریق مسافر سلام تماس با شماره تلفن زیر می‌باشد. همکاران ما در بخش پشتیبانی و فروش به‌صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشند.

شماره تماس پشتیبانی و فروش مسافر سلام: 33692431-051

مقالات مرتبط با این هتل:

  • آدرس هتل توحید نوین مشهد بر روی نقشه
  • شماره تلفن هتل توحید نوین چیست؟
  • عکس هتل توحید نوین

مقالات مرتبط با نظرات دیگر هتل‌ها:

  • زائران حرم امام رضا علیه السلام درباره هتل کارن چه می‌گویند؟
  • نظرات درباره هتل مدینه الرضا
  • نظرات زائرین حرم امام رضا علیه‌السلام درباره هتل جواهر شرق
  • نقد و بررسی نظرات مهمانان و مسافران هتل آرمان مشهد
  • نظرات درباره هتل آپارتمان حیات شرق
  • نظرات درباره هتل الماس مشهد
  • نظرات درباره هتل بین المللی قصر
  • نظرات درباره هتل درویشی
  • نظرات در مورد هتل ایران زمین مشهد

مسافر سلام قصد دارد یکی از فاکتورهای مناسب جهت انتخاب یک هتل خوب و دلخواه را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نقد و بررسی نظرات مهمانان هتل توحید نوین می‌تواند گزینه خوبی برای تصمیم‌گیری شما در انتخاب این هتل باشد. در این مقاله تعدادی از نظرات مهمانان این هتل را که از سایت‌های معتبر رزرو هتل، گرفته شده‌اند برایتان گذاشته‌ایم تا به نقد و بررسی نظرات مهمانان هتل توحید نوین بپردازیم. تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

شهر مشهد به‌ دلیل قرار گرفتن بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام در آن، سالانه مورد استقبال جمع زیادی از زائران و گردشگران داخلی و خارجی در تمام ایام سال قرار می‌گیرد. رزرو هتل یکی از مهمترین اموری است که هر مسافری قبل از سفر باید آن را انجام دهد تا نگران محل اقامت خود نباشد. هتل سه ستاره توحید نوین مشهد می‌تواند گزینه خوبی برای اقامت شما در شهر مشهد باشد. این هتل فاصله بسیار کمی تا حرم مطهر دارد و شما امکان پیاده‌روی تا حرم مطهر را دارید.

رستوران هتل توحید نوین مشهد, رزرواسیون مسافر سلام

نقد و بررسی نظرات مهمانان هتل توحید نوین

نظراتی که در این بخش برایتان گذاشته‌ایم، نظرات واقعی مهمانان هتل توحید نوین می‌باشد که در سایت‌های معتبر رزرواسیون ثبت شده‌اند.

جدیدترین نظر را آقای سپهر.ن در تاریخ 25 خرداد 1397 گذاشته‌اند که به شرح زیر می‌باشد:

  • سلام. ما الان در هتل توحید نوین اقامت داریم. واقعاً خییییلییی عالیه. همه چیزش در حد استاندارد و خوب هست. پرسنل بسیار محترمانه برخورد میکنن.

نظر مهمان دیگر هتل به نام خانم مینا قاسمی عزیز که در تاریخ 8 اردیبهشت 1397 در این هتل اقامت داشته‌اند، اینگونه می‌باشد:

  • هتل عالی بود و مشکلی نداشتم از اقامت در این هتل کاملاً راضی بودم.

جناب آقای سعید میرزایی که در تاریخ 2 اردیبهشت 97 در این هتل اقامت داشته‌اند نظرشان این است:

  • من در ایام نوروز به مشهد سفر کردم و با مشورت گروه مسافرسلام این هتل رو رزرو کرده بودم و واقعاً راضی بودم از هتل. امکاناتش و برخورد پرسنل خیلی خوب بود.

خانم زهرا بابایی از مهمانان سال 1396 هتل توحید نوین می‌باشند که نظرشان به این شرح است:

  • هتل خیلی خوشگلی بود. به نظر من امکاناتش بیشتر از یک هتل ۳ ستاره بود.

ایران اسلامی عزیز که در تاریخ 4 دی 1396 در این هتل اقامت داشته‌اند نظرشان را اینگونه بیان کرده‌اند:

  • هتل توحید نوین جز بهترین و ارزونترین هتل‌هایی بود که من تو مشهد رفتم. خیلی جالبه که من قبل از اینکه برم تو این هتل اطلاعات زیادی نداشتم و مطمئن نبودم که با توجه به هزینه‌ای که دارم میکنم هتل خوبی باشه. ولی بعد از اقامتم دوست داشتم بیشتر بمونم چون خیلی تو هزینه‌هام صرفه‌جویی شده بود و از همه امکانات هتل هم راضی بودم. من این هتل رو به همه اونهایی که میخوان برن مشهد و صرفه‌جویی کنن توی هزینه‌هاشون توصیه میکنم.

سرکار خانم مریم حبیب‌زاده مهمان 15 اسفند 1396 در ارتباط با این هتل نوشته‌اند:

  • امکانات هتل توحید نوین در مشهد در حد اعلا بود. صبحانه ناهار شامش خیلی عالی بود. روز دوم ناهار بوقلمون رو میزش داشت. ولی کوچه هتل خیلی شلوغ و پر از ترافیک بود ماشینمون رو توی یک پارکینگ عمومی گذاشتیم و زمان ۳ دقیقه‌ای تا حرم پیاده‌روی داشتیم. از تمام پرسنل هتل کمال تشکر را داریم.
اتاق های هتل توحید نوین, رزرواسیون مسافر سلام

مهمان سال 1395 این هتل درباره این هتل اینگونه نوشته‌اند:

جناب آقا یا سرکار خانم م.حسین پور مهمان 24 دی 1395
  • من و همسرم در تاریخ ۹۵/۱۰/۲۱ با تور از رشت به این هتل رفتم پرواز، ترانسفر و هزینه هتل از قبل پرداخت شده بود. وقتی که وارد هتل شدیم از طرف مسئول پذیرش برخورد خیلی خوبی صورت گرفت و زمانیکه متوجه شدند ما برای ماه عسل به مشهد آمده‌ایم. بدون هیچ چشم داشتی اتاق معمولی ما رو که از قبل رزرو شده بود به یک اتاق ویژه vip تغییر دادند. اتاق vip خیلی لوکس و تمیز بود دارای ۲ دستشویی و حمام مجزا بود. ما ۴ شب در این هتل اقامت داشتیم بصرف (صبحانه، ناهار و شام)، کل پذیرایی این ۳ وعده بصورت سلف سرویس و با غذاهای متنوع و خوشمزه و دلچسب بود. از مهمترین ویژگی‌های این هتل ۳ ستاره تاپ: ۱- نزدیکی به حرم آقا امام رضا ۲- احترام و توجه به مهمانان ۳- نظافت و تمیز بودن کل هتل ۴- غذاهای متنوع و دلچسب ۵- زیبایی و لوکس بودن لابی و راهروهای هتل جا داره در اینجا از آقای پیغمبری و سایر همکارانشون در این هتل نهایت تشکر و قدردانی رو داشته باشم.

پیشنهاد مسافر سلام برای یک اقامت مجلل در هتلی 3 ستاره که فاصله کمی نیز با حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام داشته باشد، هتل توحید نوین مشهد می‌باشد. رزرواسیون مسافر سلام، این هتل 3 ستاره را با مناسب‌ترین قیمت نسبت به دیگر رزرواسیون‌ها، در تمامی ایام سال برایتان رزرو می‌کند. روی لینک زیر کلیک کنید تا به صفحه رزرو هتل بروید و امکانات و اتاق‌های آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل آن را رزرو نمایید.

صفحه رزرو هتل توحید نوین

خواننده گرامی اگر تمایل به اطلاع از تخفیف‌های رزرواسیون مسافر سلام دارید می‌توانید در کانال تلگرام و یا اینستاگرام ما عضو شوید. مسافر سلام در تمام ایام سال برای اکثر هتل‌های کشور به‌خصوص شهرهای مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و کیش تخفیف‌های ویژه دارد.


منبع: اجاره منزل شخصی در مشهد

تجربه صرف غذا در رستوران گردان هتل پارس تبریز

سفر به شهر تبریز، که شهری زیبا با مناظر طبیعی فراوان می‌باشد، می‌تواند یکی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین سفرهای شما باشد. اقامت در هتل پارس تبریز می‌تواند خاطره‌ای زیبا را در این شهر برایتان رقم بزند. در این مقاله تجربه صرف غذا در رستوران گردان هتل پارس تبریز را برایتان آورده‌ایم. گروه گردشگری و مشاوره سفر مسافر سلام، با ارائه خدمات رزرو آنلاین هتل، در تمامی شهرهای ایران، یکی از محبوب‌ترین رزرواسیون‌های ایران می‌باشد. همکاران ما در بخش فروش و پشتیبانی به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان و ارائه مشاوره جهت انتخاب هتل در شهر مورد نظرتان می‌باشند.

شماره تماس پشتیبانی و فروش مسافر سلام: 33692431-051
  • صفحه رزرو هتل های تبریز
  • صفحه رزرو هتل پارس ائل گلی تبریز
  • جاذبه های گردشگری شهر تبریز
مقالات مرتبط:
  • گردش در شهر اولین ها و اقامت در هتل پارس ائل گلی
  • عمارت ائل گلی
  • اولین کافه در باغ شهر ایران

هتل پنج ستاره پارس ائل گلی تبریز در سال 1380 با نمای زیبا شیشه‌ای در بام تبریز، مشرف به پارک ائل گلی افتتاح گردیده است. این هتل در 17 طبقه که شامل 178 واحد اقامتی از قبیل اتاق یک‌تخته، دو‌تخته و سوئیت دو‌خوابه می‌باشد، آماده پذیرایی از مهمانان گرامی خود با بهترین خدمات و به‌روزترین و مدرن‌ترین امکانات می‌باشد. هتل پارس تبریز بی‌شک یکی از بهترین هتل‌های ایران در شهر تبریز است و اکثر مسافرانی که در این هتل اقامت داشته‌اند از امکانات، خدمات و رفاه این هتل رضایت داشته‌اند.

رستوران‌های زنجیره‌ای پارس از جمله رستوران‌های معروف در ایران هستند که با منو غذایی خوب و کامل و محیطی زیبا و دلنشین آماده پذیرایی از شما عزیزان می‌باشند. پرسنل با سابقه این رستوران‌ها با تسلط به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی از مهمانان گرامی پذیرایی می‌کنند. وجود رستوران‌های متنوع یکی از ویژگی‌های تاپ این هتل می‌باشد. در زیر به معرفی این رستوران‌ها پرداخته‌ایم.

 رستوران هتل پارس, گروه مشاوره سفر مسافر سلام

رستوران‌های طبقه همکف هتل پارس تبریز

  • رستوران یاقوت: واقع در طبقه همکف با ظرفیت 100 الی 120 نفر و سرو انواع غذاهای ایرانی
  • رستوران زمرد: واقع در طبقه همکف با ظرفیت 300 الی 350 نفر و سرو انواع غذاهای ایرانی
  • رستوران الماس: واقع در طبقه همکف با ظرفیت 70 نفر و سرو انواع غذاهای ایرانی
  • کافی شاپ هتل: واقع در طبقه همکف و سرو انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و غیره

تجربه صرف غذا در رستوران گردان هتل پارس تبریز

دعوت عزیزانتان به رستوران گردان هتل پارس تبریز می‌تواند یک خاطره به‌یادماندنی را برایشان رقم بزند. این رستوران گردان که در بام هتل پارس تبریز واقع شده است، با چشم‌اندازی زیبا و بی‌نظیر از شهر اولین‌ها، تبریز، پارک و باغ وحش ائل گلی و غیره لحظات بی‌نظیری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی، پیش غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های دلپذیر شما را متحیر خواهد کرد.

ظرفیت رستوران گردان هتل پارس تبریز 120 الی 150 نفر می‌باشد. رستوران گردان هتل پارس تبریز, رزرواسیون مسافر سلام

ساعات پذیرایی در رستوران گردان هتل پارس تبریز

ساعت ارائه خدمات در وعده صبحانه: 7:00 الی 10:00 ساعت ارائه خدمات در وعده ناهار: 13:00 الی 15:30 ساعت ارائه خدمات در وعده شام: 20:00 الی 22:30 از دیگر سالن‌های پذیرایی هتل پارس تبریز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • سالن ضیافت
  • اتاق عقد
  • سالن کنفرانس و آمفی تئاتر
  • دو سالن VIP

گروه گردشگری و مشاوره سفر مسافر سلام رزرو هتل پنج ستاره پارس ائل گلی تبریز و گذراندن یک شب خاطره‌انگیز در رستوران گردان آن را به شما عزیزان توصیه می‌کند.

آدرس رستوران گردان هتل پارس تبریز: آذربایجان شرقی - تبریز - جنب پارک ائل گلی - هتل پارس ائل گلی.


منبع: اجاره روزانه خانه در مشهد

قلعه زو دره‌ای رعب انگیز در نزدیکی شهر کلات

مسافر سلام با کادری جوان و باتجربه کار رزرو هتل به صورت آنلاین، ارائه تورهای گردشگری داخل شهر و تورهای مسافرتی و دیگر خدمات گردشگری را به صورت 24 ساعته با متخصصین در حوزه گردشگری انجام می‌دهد.

با توجه به فصل گرم تابستان و هوای داغ آن در این مقاله کوله‌بار خود را بسته و به یکی از خنک‌ترین مناطق اطراف مشهد رفته تا «قلعه زو دره‌ای رعب انگیز در نزدیکی شهر کلات» را برایتان معرفی کنیم. پس تا پایان این سفر همراه خانواده شاد مسافر سلام باشید...

موقعیت جغرافیایی قلعه زو

روستای قلعه زو در دهستان کبودگنبد واقع در شهرستان کلات است، این روستا از سمت شمال به کشور ترکمنستان و رودخانه یکه توت و روستاهای نفطه و خلج، از جنوب و جنوب غرب منطقه ته‌شوری و جاده مشهد-کلات، از مغرب به روستای سیرزار و از مشرق به روستای آقداش محدود می‏‌شود. مختصات جغرافیایی ۵۹ درجه و ۵۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۵۶ دقیقه عرض شمالی در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهر کلات و ۱۷۰ کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

معنای قله زو که برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن است اجتماع دو کلمه متناقض «کوه‌های مرتفع» و «دره‌های عمیق» است. در شرق دره روستایی به همین نام قرار گرفته است. محل فعلی روستا در شیب ملایم دامنه کوه واقع شده است.

روستای قلعه زو, جاذبه دیدنی, گروه گردشگری مسافر سلام

دره‌ای رعب انگیز

دره قله زو در طول مسیر ۱۰ کیلومتری‌اش تا ۲۰۰ متر هم عمق دارد و عرض تقریبی آن بین ۱۰ تا ۱۲۰ متر متغیر است. دره‌های عمیق قله زو از نظر زمین‌شناسی سه دوره زمین‌شناسی در آن پیداست. دره از دو طرف با دیواره‌های نسبتاً صاف و یک دستی آغاز می‌شود و در میانه درازای خود به سطح شیبی می‌رسد که دیواره‌ها را به کف دره می‌رسانند. دره، در حاشیه جاده سیرزار به قله زو، کامل پهن و آفتاب‌گیر است و جز عمق دلهره‌آورش، شگفتی دیگری ندارد.

جاده روستای قلعه زو، به خاطر دره عمیقش هوای آرام همراه با باد شدیدی دارد. البته عمق شدید دره، ماجراهای دیگری را هم شکل می‌دهد. پرنده‌های شکاری که در آسمان دره پرواز می‌کنند تا بتوانند از آن بالا طعمه‌هایشان را زیر نظر بگیرند، اگر در پروازشان، میدان وسیع‌تری بگیرند و چرخ کامل‌تری بزنند، ناگهان با ارتفاع کم، روی جاده قرار می‌گیرند و می‌توانند مسافران ناآشنا به منطقه را بترسانند. دره خاکی قله زو، زیستگاه انواع جانوران و پرندگان است و به تنهایی می‌تواند یک زیست بوم کامل باشد. دال سیاه، عقاب طلایی، شاهین، کبوتر وحشی و غیره بخشی از جانورانی هستند که در دره قله زو، زیست می‌کنند.

قلعه زو, قله زو کلات

پیشینه تاریخی قلعه

قدمت روستای قلعه زو به سالیان بسیار دراز بر می‌گردد، قدمتی بیش از 5 قرن! این روستا در گذشته شاه‌نشین و محل حکمرانی تیموری بوده است. قلعه بزرگ و مخروبه تیموری در قله کوه، آثار برج‌ها، سنگرها و دیگر ابنیه به خوبی در این روستا مشاهده می‌شود. طول این دژ محکم 120 متر و عرض آن در قسمت‌های مختلف قلعه متفاوت بین 60 تا 80 متر و ضخامت دیوارها به 4 متر می‌رسد. در چهار گوشه قلعه برج‌های بلندی ساخته شده که یکی از این برج‌ها هنوز هم پابرجا و استوار است. همچنین این قلعه از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود. موقعیت این قلعه تاریخی به گونه‌ای است که می‌توان بر کلیه راه‌های ارتباطی دره‌ها و عبور و مرور افراد تا فواصل دور اشراف داشت.

ساکنان فعلی روستای قلعه زو بازماندگان و سرداران دوران نادرشاه می‌باشند که وظیفه حفاظت از دژ کلات در مقابل یاغیان ترکمن را برعهده داشتند که از مناطق کرمانشاه و سرولایت نیشابور کوچ کرده بودند. در دوران پس از نادر بیشتر زندگی خان نشینی و ارباب رعیتی بوده ‌است.

جاذبه های دیدنی

جریان رودخانه کال زو حواشی بسیار مناسبی برای گذران اوقات فراغت پدید آورده است. آبشار قلعه زو نیز به زیبایی محیط آن افزوده است.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا، چشمه‌ای در ارتفاع چهار متری کوهی است که قلعه تیموری در آن بنا شده است. این چشمه که از دل زمین می‌جوشد، از آب‌های آشامیدنی مشهور شیروان است. عمق زیاد سرچشمه آن، موجب گرمی آب چشمه شده است. در کنار چشمه و بین صخره‌های کوه، یک استخر طبیعی وجود دارد که آب چشمه از بالا به درون آن می‌ریزد. این استخر طبیعی به محل استحمام و شنای مردم در فصل تابستان تبدیل می‌شود.

در اطراف روستای قلعه زو، چشمه‌های کوچک دیگری نیز، با آبی سرد و گوارا وجود دارد که قسمتی از کوه‌های اطراف آن با انواع گیاهان خودرو و طبیعی پوشیده شده است.

پیرامون روستای قلعه زو، به علت وجود بز کوهی و میش، یکی از مناطق حفاظت شده و شکارگاه‌های منطقه شیروان است.

برخی از ارتفاعات اطراف روستا برای مطالعه و تحقیق در زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی بسیار مناسب است.

خرابه‌های آرامگاه شیخ بابا یکی از زیارتگاه‌های سابق مردم، در شمال روستا به جا مانده است.

آبشار قله زو, دره رعب انگیز

آداب و رسوم و فرهنگ مردم

مردم روستای قلعه زو به زبان کردی سخن می‌گویند. اجرای انواع آوازهای محلی به زبان کردی در مراسم‌ و جشن‌های عروسی همراه با آلات موسیقی دوتار، کمانچه و قشمه در روستا رایج است.

کشتی با چوخه از جمله ورزش‌ها و بازی‌های محلی روستاست.

پوشاک برخی از افراد میانسال شبیه به لباس کردی است. این لباس‌ها شامل کلاهی خاص و نیم‌تنه پشمی است. زنان در مراسم و جشن‌های محلی از لباس‌های محلی و قومی خود استفاده می‌کنند.

اکثر مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول اند.

انواع غذاهای گوشتی مانند: آبگوشت، کباب و همچنین انواع آش‌های رشته و دوغ در روستا تهیه می‌شود. طبخ انواع اشکنه و فطیر مسکه (نوعی نان محلی) در روستا رواج دارد.

راه دسترسی

این روستا از طریق شهرهای شیروان و بجنورد با جاده‌های مناسب و آسفالت قابل دسترسی است.

برای اطلاع از دیگر مناطق خنک اطراف مشهد برای سفرهای یک روزه در تابستان در اینجا کلیک کنید.

راه دسترسی به قله زو, گروه رزرواسیون مسافر سلام

در پایان امیدواریم از این سفر لذت برده باشید و چنانچه قصد سفر به قلعه زو و کلات نادری را داشتید اقامت خود را به ما بسپارید تا لحظات خاطره‌انگیزی را برایتان به ارمغان آوریم. اقامتگاه‌های نزدیک این قلعه هتل رضا و هتل جهانگرد هستند برای رزرو هتل های اطراف مشهد به صفحه ما بروید و یا با شماره زیر تماس بگیرید. شماره رزرو هتل های اطراف مشهد: 33692431-051


منبع: اجاره منزل در مشهد برای چند روز