akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

تب کریمه کنگو چیست ؟

تب کریمه کنگو چیست ؟

با توجه به تحقیقات انجام شده این بیماری از طریق کنه انتقال پیدا می کند و در قاره های آسیا , اروپا و آفریقا دیده شده است . این بیماری باعث خونریزی داخلی می شود و ویروس آن به کریمه کنگو ( CCHF ) معروف است و باعث مرگ میر های زیادی شده است .
با وجود اینکه این بیماری مخصوص دام است ولی در مواردی  نشانه های آن در انسان نیز دیده شده است .
اولین مورد دیده شده از این بیماری در منطقه کریمه حدود سال 1942 بوده است . این بیماری در جنگ جهانی دوم باعث مرگ میر دام های بسیاری در شبه جزیره کریمه شده است . نشانه های این بیماری در منطقه کنگو نیز دیده شده , به همین دلیل به آن تب کریمه کنگو می گویند.
بیماری CCHF از اواخر فروردین شروع و تا پایان شهریور ماه ادامه پیدا می کند. در بین دام شیوع دارد و پرندگان نسبت به آن مقاوم هستند. 

روش های انتقال تب کریمه کنگو

این بیماری برای نخستین بار توسط کنه بالغ انتقال پیدا کرد . ویروس این بیماری از جنس Nairovirus و از خانواده Bunyaviridae می باشند. و در گروه ویروس های بند پایان قرار دارد.
 ویروس این بیماری بیشتر از طریق کنه های Hyalomma انتقال پیدا می کند . ولی از طریق Rhipicephalus، Boophilus و Amblyomma، Dermacenter، Haemophysalis  نیز منتقل می شود. این بیماری از طریق تخم Transovarion  نیز انتقال پیدا می کند.
  
انتقال بیماری از طریق کنه به این دلیل است که این حشره خون خوار است و آلودگی را می تواند از دام های بزرگ منتقل کند. عفونت در انسان از طریق کنه آلوده و کشتن آن بر روی پوست انتقال می یابد. این بیماری از طریق خرگوش صحرایی , جوجه تیغی , گوسفند , گاو و ... به نقاط مختلف گسترش یافته است.
در قسمت جنوب آفریقا آنتی بادی که برای این بیماری در نظر گرفته شده از سرم زرافه , کرگدن , بوفالو , گور خر , سگ و ... بدست آمده است . پرندگان به جز شتر مرغ نسبت به این بیماری عفونی مقاوم هستند . در حیواناتی که عمل نشخوار را انجام می دهند ویروس می تواند تا یک هفته در بدن آن ها وجود داشته باشد ولی نشانه هایی از آن مشاهده نشود. در حیوانات اهلی نشانه های خاصی از این بیماری وجود ندارد و زمانی که انسان آن ها را ذبح می کند آلودگی منتقل می شود . 
گروهی از افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری در بین آن ها بیشتر است عبارتند از : دامداران , افرادی که در کشتارگاه کار می کنند , کارکنان بهداشتی و درمانی و همچینین دامپزشکی ها مخزن بیماری در فصول گرم سال است .
برای تهیه غذای دام نکات خاصی مطرح نشده است ولی بهتر است از دستگاه های مختلف از جمله پرس پلت و ماشین آلات تولید خوراک دام برای تهیه غذای دام ها استفاده کنید و داروهای مناسب را با استفاده از دستگاه  آسیاب میکسر در غذای آن ها مخلوط کنید.

 علائم بالینی CCHF

این بیماری بین چهار تا دوازده روز طول می کشد . تا روز چهارم علائمی به جزء خونریزی مانند تب , سردرد , احساس سرما , خستگی درد عضلات , پرخونی صورت , التهاب چشم ها , استفراغ و ... می باشد.
علائم خونریزی در مخاط دهان و پوست , لثه , معده , رحم , بینی , ساق پا و دست ظاهر می شود .
اگر بیماری در هفته اول تشخیص داده شود می توان با استفاده از نمونه گیری ویروس را از بافت های کبد , طحال , کلیه و غدد لنفاوی جدا کرد.

علائم بیماری را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

1.دوره کمون : این مرحله بستگی به راه نفوذ ویروس به بدن دارد. زمانی که گزش اتفاق می افتد این دوره شروع می شود که تا نه روز طول می کشد.  دوره کمون بعد از تماس با بافت خون آلود بین 5 تا 6 روز طول می کشد.
2.قبل از خونریزی : زمانی که علائم بیماری نشان داده می شود فرد به طور متوسط سه روز دچار سردرد , تب , لرز , درد عضلانی در ساق پا , گیجی , سفتی گردن , درد چشم و حساس به نور است . امکان دارد فرد دچار علائم دیگری از جمله تهوع , استفراغ , اسهال , درد شدید در شکم و کاهش اشتها نیز باشد. تب در فرد بین سه تا شانزده روز به طول می انجامد. 
3.مرحله خونریزی : این مرحله به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز های 3 تا 5 دیده می شود معمولا در قسمت های بالا بدن چهار روز طول می کشد. گاهی این خونریزی از بینی , رحم , گوش , استفراغ خونی دیده می شود که فرد نیاز به تزریق خون دارد.
 افرادی که می میرند علائم بیماری در آن ها به سرعت تغییر می کند به طوری که ممکن است در چند روز تمام علائم در آن ها بروز کند.
4.دوره نقاهت : زمانی که ضایعات پوستی کم رنگ می شود به تدریج بهبودی حاصل می شود. بعد از گذشت 6 هفته زمانی که آزمایش های انجام گرفته حالت طبیعی داشته باشند می توان فرد را از بیمارستان مرخص کرد. این دوره طولانی است و فرد دارای ضعف زیادی است .


زمانی که به سمت فصل های گرم سال می رویم بیماری های دام بیشتر شیوع می کند یکی از این بیماری ها تب کریمه کنگو نام دارد که بین انسان و دام مشترک است و کسانی که در ارتباط مستقیم با دام های آلوده قرار دارند مبتلا به این بیماری می شوند.

اصول پرورش گوسفند گوشتی

پرورش  گوشت قرمز یکی از نکات مهم در صنعت اقتصاد  به شمار می آید. مهم ترین هدف در پرورش گوسفند تولید گوشت می باشد. برای پرورش گوسفندان و زایش بره های بیشتر روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله :
1.اصلاح نژاد
2.دوقولوزایی در گوسفندان
3.زایش بیشتر در یکسال
4.پایین بودن سن زایش در اولین مورد
برای رسیدن به اهداف پرورش گوسفندان  برنامه هایی برای زایش , تغذیه , مدیریت پرورش و بهداشت باید در نظر گرفته شود تا کار به صورت اصولی پیش رود.

تولید گوشت گوسفند در کشور

با توجه به آمار کشتار در کشتارگاه های کشور در تابستان 1397 نشان داده  که حدودا 99 هزار تن  دام ذبح شده است .  که از این آمار سهم گوسفند و بره 23 درصد و بز , بزغاله 19 درصد بوده است . با کاهش میزان تلفات میش و بره می توان 2 تا 5 درصد راس بره اضافی برای تولید گوشت آماده کرد و همچنین توجه بیشتر در خوراک گوسفندان میزان 4 کیلو وزن هر لاشه گوسفند را می توان افزایش داد.

منابع گوشت گوسفندی

تفاوت های بسیاری در پروش نژاد های مختلف گوسفند مانند گاو و گوساله وجود دارد به همین دلیل  برای پرورش آن باید به نکات زیادی توجه کرد از جمله شرایط آب و هوایی که در هر محیطی از نژاد خاصی استفاده کرد که پرواربندی اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

بررسی نژاد های گوسفند

1.نژاد گوشتی :
در این نژاد علاوه بر تولید گوشت به دلیل داشتن پشم تولیدی بالا از اهمیت بالایی نیز بر خوردار است . البته تولید پشم در این نژاد از اهمیت کمتری نسبت به گوشت تولیدی است . در نژاد های گوشتی تنها بیست و پنج درصد برای باروری انتخاب می شوند و بقیه به کشتار گاه برده می شوند. در این نژاد  رشد بره به سرعت انجام می گیرد . از جمله مهم ترین نژاد های این نوع گوسفندان می توان به سافولک ,  همشایر , بوردرلایستر ,  دورست هورن , کینکلن اکسفورد و ساوات داون اشاره کرد.
2.نژاد های چند منظوره :
با توجه به آمار و تحقیقات انجام گرفته نژاد های بومی بیشترین جمعیت گوسفندان در کشور را تشکیل می دهند.  نژاد های بومی علاوه بر تولید گوشت برای پشم و شیر نیز در آمد زا هستند.  نژاد های بومی کشور که بیشتر برای گوشت پرورش داده می شوند عبارتند از  اکوتیپ های لری بختیاری و شال که بیشتر از نژاد های دیگر وجود دارند و پرورش پیدا می کنند. با توجه به جثه بزرگ این دام برای اصلاح نژاد گوشتی بسیار مناسب می باشد.
3.نژاد شیری :
با توجه به اینکه بیشتر گوسفندان پرورشی برای گوشت پرورش پیدا می کنند ولی نژاد های قزل , فشندی , لری , ماکوئی , هرکی , بهمئی , مغانی و دالاق جزوء نژاد های بومی می باشند که از لحاظ شیر دهی نیز بسیار مناسب می باشند.  که با توجه به برنامه ای اصولی می توان تولید شیر آن ها را تا 220 کیلوگرم در سال افزایش دهیم. 

تغذیه گوسفند در زمان پرواربندی:

به میزان غذای مورد نیاز دام برای زنده ماندن جیره نگهداری و برای تولید گوشت مصرفی جیره تولید می گویند.  در دام پروری باید به دو جیره غذایی توجه ویژه داشت .  استفاده از ماشین آلات تولید خوراک دام برای تهیه غذای گوسفندان بسیار مهم و ضروری می باشد . از جمله موارد خوراکی که مورد استفاده قرار می  گیرد می توان به علوفه سبز , ریشه و غده محصولات و مازاد محصولات کشاورزی اشاره کرد .
 علوفه سبز حجم زیادی فیبر دارد و انرژی آن کم است و نمی توان از آن به تنهایی برای خوراک گوسفندان استفاده کرد به همین دلیل از کنسانتره نیز استفاده می شود . می توان مواد کنسانتره را با علوفه  به وسیله آسیاب میکسر مخلوط کرد و در جیره غذایی گوسفندان قرار داد و همچنین می توان برای دقت بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها از پرس پلت استفاده کرد تا میزان دقیق خوراک در هر وعده غذایی مشخص شود .

وضعیت بدنی در گاو های شیری

وضعیت بدنی در گاو های شیری

برآورد چربی در گاو ها باید از طریق لمس گاو ها صورت گیرد . زمانی که گاو نمی تواند به درستی تغذیه کند چربی ذخیره شده در بدنش به کمک حیوان می آید . ولی با این شرایط باز هم باید مدیریت مناسبی بر روی حیوان صورت بگیرد.
شناسایی وضعیت بدنی گاو کمک بسیاری برای سلامت گله , تولید شیر ,  بهبود فرایند تولید مثل و سودهی می کند .

نقش وضعیت بدنی در بیماری گاو :

گاو هایی که مشکل کمبود وزن دارند معمولا دچار مشکلات بهداشتی می شوند و گاو هایی که اضافه وزن دارند مستعد سندروم کبد چرب و مشکلات در وضع حمل برای گاو به وجود می آید. گاو های چاق در زمان جفت گیری نیز دچار مشکلاتی می شوند و عمر کم تری از نظر اقتصادی دارد.

تغییر شرایط و شیر دهی بر روی نمره بدنی

گاو هایی که تازه گوساله خود را به دنیا آورده اند با کاهش انرژی روبه رو می شوند و از چربی ذخیره شده در بدن برای ساخت و تولید شیر استفاده می کنند , هر یک کیلو کاهش وزن باعث تولید 7 کیلو شیر می شود. هر چه از این زمان می گذرد انرژی از دست رفته کاهش پیدا می کند و گاو انرژی تازه می گیرد و می تواند وزن از دست رفته خود را جبران کند . شرایط بدنی در زمان شیر دهی کاملا متفاوت است وتغییرات زیادی دارد . می توان گفت BCS ایده آل به مرحله شیر دهی بستگی دارد.

‏‎ نحوه تغذیه برای وضعیت بدنی

وضعیت بدنی از جمله نکات مهم در کنترل تغذیه گاو ها می باشند. تغییرات ناگهانی بدن در زمان شیر دهی می تواند مشکلاتی در سیستم تغذیه ایجاد کند. 

‏‎ نحوه اندازه گیری میزان چربی بدن گاو

برای اندازه گیری میزان چربی بدن گاو باید به استخوان پشت , کمر , راسته پاها , کفل دست بزنیم و آن ها را لمس کنید قسمت هایی که بافت ماهیچه ای ندارند بیشترین میزان ذخیره چربی را دارند. اگر میزان چربی از یک حدی بیشتر باشد وضعیت بدنی گاو درحالت چاق قرار می گیرد.

‎ زمان اندازه گیری در شرایط بدنی

اندازه گیری میزان چربی باید به صورت مرتب انجام گیرد تا میزان چربی در مرحله مشخص شود و تغییرات ثبت شود. اندازه گیری باید در دو مرحله در گاو های شیرده انجام گیرد : 1. در روز های اول بارداری 2. در ابتدا و انتهای شیر دهی 
می توان این ارزیابی را در سه مرحله قبل از اولین زایمان نیز انجام داد . 1. در سن شش ماهگی 2. نزدیک اولین جفتگیری 3. سه ماه قبل از زایمان

میزان نمره بدنی با توجه به شرایط

محققان دانشگاه ویرجینیا از روش امتیاز دهی یک تا پنج استفاده کردند که در این روش میزان چربی بر روی دنده ها , استخوان ها نشیمنگاه , دنبالچه و خاصره مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این سنجش به گاو های لاغر عدد 1 و گاو های خیلی چاق عدد 5 داده می شود. و این امتیاز ها در زمان های مختلف به گاو داده می شود. در زیر امتیاز مناسب برای گاو در شرایط مختلف ذکر می کنیم.
زمان زایمان باید 5/3 تا 4/3 
اواسط دوره شیر دهی 5/2 تا 2 
در زمان زایمان 5/3 
در دوران جفت گیری 5/2 تا 3/2 
اگر نمره بدنی گاو پایین باشد باید از مکمل های غذایی همراه با غذای اصلی استفاده کرد برای این کار باید به وسیله دستگاه آسیاب میکسر مواد را مخلوط و به با استفاده از دستگاه پرس پلت به قسمت های متناسب و پرس شده تقسیم کرد. برای تولید غذا می توان از کلیه ماشین آلات تولید خوراک دام استفاده کرد.


خیلی از گاو ها در زمان شیر دهی دارای وزن نامناسب می باشند یا خیلی لاغر هستند و یا بسیار چاق به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات و متعادل نگه داشتن وزن آن ها باید زودتر شناسایی شوند زیرا این مشکلات علاوه بر هزینه بر بودن باعث کاهش راندمان نیز می شود. 

آشنایی با روش های عیب یابی دستگاه جوجه کشی

آشنایی با روش های عیب یابی دستگاه جوجه کشی

در این مقاله می خواهیم در رابطه با عیب یابی دستگاه جوجه کشی مطالبی ارائه کنیم.پس از خرید  ماشین جوجه کشی دانستن اطلاعات فنی ساده اما کاربردی در رابطه با عیب یابی دستگاه جوجه کشی خالی از لطف نیست.

 عیب یابی دستگاه های جوجه کشی

برای اینکه بتوانید زمان قابل ملاحظه ای از دستگاه جوجه کشی خریداری شده خود استفاده کنید لازم است تا اطلاعات فنی دستگاه را بدانید. در این بخش ما میخواهیم مشکلاتی که ممکن است در حین کار با دستگاه با آن مواجه شوید و چگونگی عیب یابی آن را برای شما بازگو نماییم.

کابل برق دستگاه را به پریز برق منتصل می کنید اما دستگاه روشن نمی شود؟مشکل چیست؟

وقتی با چنین مشکلی مواجه می شویم قبل از هر چیز از برق دار بودن پریز مربوطه اطمینان حاصل کرده و در مرحله بعدبه عیب یابی دستگاه جوجه کشی بپردازید.در اولین قدم از عیب یابی  باید, از وصل بودن کابل برق ورودی به سیستم کنترل اطمینان حاصل کنیم .جدا شدن سیم کابل در جابه جایی ها از سوکت کنتلر در بیشتر مواقع دیده شده که یکی از عامل های اصلی این مشکل است .

هنگام کار با دستگاه جوجه کشی  نمایشگر دستگاه شروع به چشمک زدن می کند یا آلارم به صدا در می آید.مشکل چیست؟

وقتی چنین حالتی برای دستگاه به وجود آمد یک بار دستگاه را خاموش روشن کنید و اگر این روند چشمک زدن و عدم نمایش دما و رطوبت ادامه پیدا کرد،به  احتمال قوی اشکال از بُرد دیجیتال دستگاه است.

اگر هنگام تماس فیزیکی با دستگاه احساس برق گرفتگی اندکی داشتید.مشکل کجاست؟

در چنین حالتی به به ساختار و نوع ماشین جوجه کشی توجه کنید و با توجه به وجود بُرد کنترل, موتور گردان,فن و … ممکن است بدنه دستگاه جوجه کشی در قسمت هایی مثل پِرچ و راک ها و … دارای یک نوع الکتریسیته ی ساکن یا القایی باشد ، که با وصل کردن سیم ارت دستگاه به سیستم ارتینگ محل جوجه کشیمی توان اقدام به خنثی سازی این نوع برق القایی کرد.

هنگامی که دستگاه راه اندازی شده است و یا در طول دوره جوجه کشی می باشد اگر دچار نوسان دما یا رطوبت شود باید چه کرد؟

پس از آنکه دستگاه روشن می شود کم کم شروع به افزایش دما و رطوبت می کند و همچنین شروع به آلارم زدن می کند.

ممکن است وقتی تازه دستگاه روشن می شود در ابتدا دما و یا حتی رطوبت دستگاه تا حدودی کم ویا زیاد تر از حالتی که تنظیم شده باشد و نوسان پیدا کند .اما این نوسانات در هنگام شروع به کار دستگاه، کاملا طبیعی می باشد و به مرور زمان از شدتش کاسته می شود .

ولی در صورتی که در طول دوره جوجه کشی این گونه نوسانات از حالت طبیعی خود خارج شوند وایراتور جوجه کش نوسان دمایی در رنج ۳ الی۴ درجه و یا نوسان رطوبتی ۱۵ الی ۳۰ درصدی را نشان دهد در چنین حالتی دیگر روند دستگاه طبیعی نیست و احتیاج به تعمیر دارد. حتما باید توجه داشته باشید که دمای مابین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت متناسب باشد . زیرا دما و رطوبت محیط بیشترین احتمال ایجاد نوسانات حرارتی و رطوبتی در دستگاه را دارند .

در صورتی که نمایش دما و رطوبت در مدار کنترل و یا اعداد غیر واقعی و غیر طبیعی دما و رطوبت نشان داده .چه باید کرد؟

در صورتیکه نمایش دما و رطوبت بر روی کنترل صورت نگیرد ابتداباید دستگاه را خاموش کنیم و بعد سوکت سنسور دما و رطوبت را از جای خود در بیاوریم و پس از کنترل بدون ایراد وسالم بودن سیم و سوکت سنسور، آن را دوباره به سوکت نر وصل کنیم و دستگاه را روشن کنیم و پس از گذشت زمان کوتاهی اعداد باید به صورت قابل قبولی نمایش داده شوند.

در صورتی که نمایش اعداد دما و رطوبت غیر طبیعی باشند برای مثال دمای کمتر از۰\۲ درجه و یا رطوبت بالای ۱۰۰ درصدی بایستی برای تعویض سنسور دستگاه اقدام کنیم.همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بعضی مواقع علت بالا رفتن بیش ازحد رطوبت جمع شدن قطرات آب بر روی سنسور و یا به اصطلاح شبنم زدن سنسور می باشد . وقتی با چنین حالتی مواجه شدیم باید احتیاط کامل را رعایت کنیم وبعد از قطع کردن برق دستگاه نسبت به خشک کردن سنسور اقدام کنیم .

در صورت نچرخیدن و رد کردن موتوردستگاه به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم ؟ چه باید کرد؟

در مرحله اول توجه داشته باشید که زمانی که دکمه چرخش را فشار دادید باید چراغ led موتور که بر روی بُرد کنترل دستگاه هست روشن شود در غیر این صورت دکمه یا سوئیچینگ چرخش روی بُرد کنترل خراب است.

درصورتی که دکمه سالم بود و چراغ LED موتور بر روی بُرد روشن شد باید توجه کنید که با فشار دادن دکمه چرخش و نگه داشتن باید موتور به گردش درآید و وقتی دست خود را از روی دکمه برداشتید چرخش موتور متوقف شود در غیر این صورت اپراتور جوجه کش باید ابتدا از عدم  گیر کردن موتور یا اهرم و…اطمینان لازم رابدست آورد و پس از آن نیروی عمودی در جهت حرکت موتور وارد کند و سعی در رفع مشکل نماید .

اگر هنگامی که نیرو وارد می کند با شل بودن اهرم چرخاننده و یا به راحتی چرخیدن شفت موتور روبرو شد در چنین صورتی نیروهای عمودی بر خلاف جهت حرکت موتور ناشی از گیر کردن سبدها، راک ها ، و یا… می چرخند.همچنین چیده نبودن درست سبدها و نشانه ها باعث شکستگی چرخنده ها شده است .

که در این صورت اپراتور جوجه کش باید اقدام به تهیه موتور چرخشی نماید . توجه کنید که اگر شفت موتور چرخش داشت و عدم چرخش یا شل بودن اهرم پلاستیکی سر موتور باید نسبت به تعویض اهرم پلاستیکی اقدام کنید .

توجه:شکستگی در چرخنده های موتور گردشی در دستگاه های سایز بزرگتر معمولا ناشی از عدم چینش درست شانه ها و یا سبد ها در راک ها می باشد .

باید دقت داشته باشید هنگام چینش شانه ها علم و ظرافت لازم برای خنثی سازی بار اضافی صورت بگیرد.

هنگامی که با کار نکردن فن ها یا کند شدن حرکت فن ها مواجه شدید اقدامات زیر را برای عیب یابی دستگاه جوجه کشی  انجام دهید:

در صورتی که هر کدام از فن ها کار نکرد ابتدا دستگاه را خاموش کنید و پس از ان اپراتور جوجه کش باید از اتصالات الکترونیکی فن ها و وصل بودن مناسب و محکم سوکت ها و سیم ها اطمینان حاصل کنید و در صورتی که فن ها کار نکردند دوباره اقدام به تهیه آنها نمایید .

ما با ارائه این مقاله سعی کردیم تا شما را مختصری با مقوله عیب یابی دستگاه جوجه کشی آشنا نماییم.امیدواریم که گروه فاخته بتواند در زمینه تجهیزات دام و طیور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.


چگونگی جوجه کشی مصنوعی و مزایای آن

با توجه به رشد جمعیت و افزایش نیاز و تقاضا روش های پرورش طیور به صورت طبیعی دیگر پاسخگو نخواهد بود و باید با کمک ماشین ها و ابزار های هوشمند و روش های مصنوعی نیاز جامعه را به محصولات طیور پاسخ دهیم.اما این روش های مصنوعی چه روش هایی هستند و آیا می توان به آنها اطمینان کرد؟جوجه کشی مصنوعی با استفاده از دستگاه یکی از این روش هاست و ما منحصرا در این باره صحبت خواهیم کرد.

کسب اطلاعات لازم درباره ی دستگاه جوجه کشی و ماشین جوجه کشی

در این مقاله می خواهیم روش تکثیر پرندگان با استفاده از دستگاه های جوجه کشی(جوجه کشی مصنوعی)  را توضیح داده و بررسی کنیم که استفاده از این روش سودمند است یا خیر؟

اولین و سودمند ترین مزیت تکثیر پرندگان با استفاده از دستگاه جوجه کشی این است که در زمانی معین حجم زیادی تخم را می توان به جوجه تبدیل کرد و این در زمان فعلی و با توجه به نیاز امروز بسیار حائز اهمیت است.

تولید جوجه با استفاده از ماشین جوجه کشی مزیت های بسیار دیگری نیز دارد که آنها را نام می بریم:

  • با استفاده از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم به جوجه محدود به فصل و زمان خاصی نیستیم و در هر زمان تولید جوجه امکان پذیر است.
  • با هر بار استارت کردن دستگاه تعداد زیادی جوجه تولید خواهد شد.
  • با استفاده از ماشین جوجه کشی تنها به تخم نطفه دار احتیاج است و به وجود مرغ کرچ نیازی نیست.
  • برای رشد جنین شرایط لازم وجود دارد و کلیه مراقبتهای بهداشتی جهت جلوگیری از آلودگی و شیوع امراض تحت کنترل می باشد .
  • امنیت تخم ها و جوجه ها در  روش جوجه کشی مصنوعی بسیار بالاتر از حالت طبیعی است.

ساختمان دستگاه جوجه کشی:

در ساختمان تمام دستگاه جوجه کشی (با هر ظرفیتی ) سیستم های زیر وجود دارد::

۱ – سیستم تنظیم حرارت

۲- سیستم تولید رطوبت یکنواخت و تهویه هوای مناسب دستگاه

۳- سیستم چرخاننده  منظم تخم ها در دستگاه

تنظیم حرارت:

روش های تولید حرارت در دستگاه:

  1. استفاده از هوای گرم در لوله های داخل دستگاه جوجه کشی
  2. استفاده از جریان آب گرم در لوله های داخل دستگاه جوجه کشی
  3. گذاشتن مقاومتهای الکتریکی در داخل دستگاه جوجه کشی

تنظیم رطوبت :

روش های تولید رطوبت در دستگاه جوجه کشی:

  • میتوان یک ظرف آب را در دستگاه جوجه کشی قرار داد که باعث ایجاد رطوبت میشود
  • می توان از دستگاههای رطوبت ساز یا بخار سرد آلتراسونیک یا مه ساز که مبتنی بر مدارات الکترونیکی هستند، استفاده کرد

تنظیم چرخش تخم ها :

چرخاندن تخم ها در زمانهای مشخص در جوجه کشی تاثیر بسزایی دارد میباشد ، بصورت طبیعی مشاهده شده است مرغ مادر برای جلوگیری از چسبیدن زرده به پوسته و همچنین کیسه هوای درون تخم هر ۳۵ دقیقه بطور متوسط اقدام به چرخش تخمها میکند ، در مقیاس صنعتی چرخش تخمها را به ازای هر ۱ ساعت برای تخم مرغ و هر ۲ تا ۴ ساعت یکبار برای تخم بلدرچین توسط فشار جک های بادی و یا موتورهای الکتریکی انجام میشود و مرسوم ترین نحوه برای چرخش تخم ها به این صورت است که باید سر کوچک تخمها به سمت پایین باشد و در دستگاه جوجه کشی در شانه مخصوص قرار بگیرد این شانه را نسبت به افق ۴۵ درجه تغییر زاویه داده و پس از مدت زمان مشخصی این تغییر زاویه ۴۵ درجه ای نسبت به افق را از طرف مقابل اعمال میکنند باید توجه داشت هر گونه چرخش باید به آرامی و بدون تکانهای شدید انجام پذیرد زیرا تکان شدید باعث صدمه به جنین شده و از میزان موفقیت در جوجه کشی می کاهد .

نکته:

تخم مرغها به این گونه قرار میگیرند که قسمت پهن آنها به سمت بالا باشد وگرنه سر جوجه در قسمت باریک قرار می گیرد و به تنفس قادر نخواهد بود و از بین می رود ( قسمت پهن از کیسه محبوس شده هوا تشکیل شده که در روزهای آخر جوجه از آن تنفس میکند ) ولی در ۳ روز پایانی به هچ به حالت افقی در سینیهای هچر قرار خواهند گرفت.

امیدواریم با استفاده از توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد،با مزیت های جوجه کشی مصنوعی و اهمیت و چگونگی انجام آن آشنا شده باشید.