akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

از مو خودت خبر نداری . . . !


هفته طومار سالم - پزشک محمد بقایی* : مورخ نشان میدهد مصریان باستان , یونانیان , عبرانیان , ایرانیان , چینی ها و هندوها با به کار بردن مواد گیاهی و فلزی پوست درخت غان , زعفران , حنا , بابونه و زردچوبه , سنگ آلوم , آهک یا این که خاکستر چوب , موهای سفیدشان را رنگ می کردند . این روش های سنتی تا قرن 19 پیش رفت و در سال 1818 بود که پراکسیدهیدروژن کشف شد و در ادامه آن گونه های رنگ های آمونیاکی به مرور زمان ساخت و به بازار عرضه شدند . اوایل قرن 20 آرایشگری به اسم گاستون بود و توانست طیفی از 18 رنگ گیسو را ساخت نماید و براین اساس صنعت ایجاد رنگ موی توسعه یافت و مصرف آن کلیه گیر شد . در‌این مقاله با طریق اثر رنگ موی و نکته های مهمی در رابطه موی آشنا می‌شوید . 


از گیسو خودت خبر نداری 


فولیکول موی 


فولیکول یا این که واحد زایای موی نقطه ای است که از آنجا رویش گیسو شروع می شود . درین بخش کار و تقسیم سلولی چهره می‌دهد و بیشتر مورد دعوا پزشکان کارشناس پوست است . فولیکول , ساختماین اصلاحیه از اپیدرم است که در بافت چربی قراردارد و اطرافش مویرگ های خونی قرار دارا‌هستند و مواد پرخاصیت و عوامل رویش از این روش به فولیکول می رسند . 


ناحیه سنتز بیولوژیک 


زیر ترین حوزه‌ ساختمانی فولیکول به اسم حوزه‌ سنتز بیولوژیک شناخته میگردد و درین محل است که تقسیم سلولی میتوز یا این که استوایی صورت میگیرد . همینطور در همین حیطه است که تار طویل موی تشکیل و در جهت بالا سوق دهی میگردد . درین حیطه سلول ها با ذره خواری ( فاگوسیتوز ) رنگدانه ها را از سلول های ملانوسیت ( سلول های تولیدکننده رنگدانه ) بر می دارا هستند و وارد چرخه معاش تار موی می نمایند . 


حیطه کراتینیزاسیون 


درین منطقه اسیدهای آمینه گوگرددار سیستئین به نیز متصل میشوند و پیوندهای دوچندان سفت دی سولفیدی تشکیل میگردد . موی درین حیطه معاش می نماید و رطوبت خویش را از دست می‌دهد و ماده کراتین روی آن می نشیند و در حوزه‌ بعدی از پوست بیرون میشود . 


حوزه‌ پایان 


در‌این ناحیه عاقبت گیسو از تراز پوست خارج می‌آید و مبنا و منشا مو همیشگی است . 


از مو خودت خبر نداری 


مکانیسم سپید شدن موی 


ساعت ملانوژنیک وقتی معلوم است که با فرا وصال آن جذب رنگدانه ها و ساخت ملانین در ساختار موی محدود می گردد . در ساعت ملانوژنیک ژن های به سری فعال و عوامل بیوشیمیایی مشخصی مشغول می گردند و به سلول امر می دهند فرایند بیگانه خواری رنگدانه ها را ضعیف و رنگدانه کمتری جذب نماید ; در سود گیسو به‌تدریج خاکستری میشود . در تراز بعد از آن این جذب رنگدانه انقطاع میگردد و در غایت مواد بی رنگ کننده ترشح میگردند و بنابراین موی سپید میشود . 


ماده ای برای برگرداندن رنگ گیسو سپید به معمولی نداریم . خوبتر است بدانیم هیچ جور ماده آرایشی , بهداشتی , درمانی یا این که گیاهی ای نمی تواند وارد قطب سنتز بیولوژیک گیسو شود چون دکورا سیون سلول ها , چربی ها و پروتئین های بین سلولی طوری است که قابلیت و امکان جنبش مواد را فقط از زیر در سمت بیرون آماده می نماید و هیچ ماده ای امکان نفوذ بدین حیطه را ندارد و تا به امروز هیچ ماده ای کشف و ساخته نشده که بتواند مکانیسم بیوشیمیایی و بیولوژیک ژنتیکی سفیدی گیسو را مختل نماید , پس فریب تبلیغات را نخورید . 


تار گیسو یا این که شفت 


تمامی رطوبت تار گیسو در راس و پشت لایه دشوار فرنگی حفظ کننده آن قرار گرفته است و در صورتیکه این لایه حافظ طاقت فرسا بتواند به وظیفه خویش به نیکی فعالیت نماید , موی در حالت خیر و خوبی خواهد بود و درصورتی که این لایه نگهدارنده مبتلا ایراد شود , راءس گیسو هم احتمالا در گیر اختلال یا این که شکنندگی شود . تار موی که از کف رمز خارج زده مورد مشاجره دانش شیمی کازمتیک است . این بافت کراتینه و مرده است و 4 لایه دارااست که درپی مورد مشاجره قرار میگیرد . 


مدولا 


سلول های مدولا آزادانه و رها کنار نیز قرار گرفته اند که هنگام تکوین چروکیده می‌شوند و در سرتاسر محور فیبرها , فضاهای نامنظم خالی از هوایی را بر جای می‌گذارند . یقین بر این است که‌این بخش سهم ناچیزی در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی گیسو ایفا می نماید . در بعضی از حیوان‌ها مدولا نقش تهیه و تنظیم حرارت را هم بر توده داراست . مدولا می تواند گهگاه دربردارنده کراتین های اسفنجی صورت هم باشد و تحت عنوان ذخیره رنگدانه های ( پیگمنت های ) گیسو هم فعالیت نماید . میزان چربی جان دار در مدولا به مراتب بیشتر از نقاط دیگر گیسو است

تجمیل الانف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.