akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی

بررسی ظرفیت‌های معدنی کشور‌ایران از طرف هیات ژاپنی 
ستفاده از علم فنی روز 
اداره نظام مهندسی معدن به دلیل نقش اصلی حوزه معدن به مراد تولید فضای امن برای فعالیت‌های معدنی میتواند به جهت ارتقای مرحله کارشناسان خویش از دید فنی و مهندسی با کشورهای مالک علم و فناوری وارد همیاری شود . به همین منظور نادعلی اسماعیلی‌دهج , رییس اداره نظام مهندسی معدن کشور‌ایران در گرد هم آیی با هیات ژاپنی به معرفی این اداره پرداخت و خاطرنشان کرد : اداره نظام مهندسی معدن جمهوری اسلامی ایران یک اداره فنی است که در همه استان‌ها نمایندگی داراست و تمام کارها فنی مرتبط با معادن که در سرزمین انجام می شود با تحلیل یکی کارشناسان این اداره به‌عنوان نماینده وزارت صنعت , معدن و تجارت است . به گفته او , اداره نظام مهندسی معدن کشور ایران که پنجمی عصر از عمل آن مدتی است آغاز شده , ۳۶هزار عضو متشکل از مهندسان معدن , متالورژی , استخراج , بهره‌بردار و زمین‌شناس را در اختیار دارااست . این اشخاص دارنده درجه‌های گوناگون ۱ , ۲ و ۳ میباشند و از سمت وزارت صنعت , معدن و تجارت تایید صلاحیت شده‌اند . رییس اداره نظام مهندسی معدن جمهوری اسلامی ایران پیرو صحبت‌هایش به همیاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و ژاپن پرداخت و اظهار کرد : در ضابطه نظام مهندسی معدن کشور ایران آمده که در صورت ساخت ارتباط ها برای انجام همیاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها , بایستی کارشناسان فرنگی به عضویت اداره نظام مهندسی معدن جمهوری اسلامی ایران درآمده و بعد از درجه‌بندی , گزارش‌های مطرح شده از سمت آن‌ها مقبول و قبول قرار میگیرد . 


کشور ایران امن‌ترین میهن حوزه‌ 
اسماعیلی‌دهج , در رابطه حالت معادن جمهوری اسلامی ایران هم توضیحاتی به هیات ژاپنی ارائه کرد و ذکر کرد : کشور‌ایران تمام موقعیت متبوع برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن را دارااست . وسعت معادن کشور‌ایران و فراوانی ذخایر معدنی , نیروی انسانی و داشتن انرژی ارزان از مزایای جمهوری اسلامی ایران است که سرمایه‌گذاران فرنگی می توانند از آن استفاده نمایند چون کمتر کشوری در دنیا موجود است که تمام موردها یادشده را با نیز در اختیار داشته باشد . او افزود : وجود امنیت در مرزو بوم , جمهوری اسلامی ایران را یک کدام از امن‌ترین کشورهای ناحیه نموده است و این قضیه سبب شده که سرمایه‌گذاران آسوده‌خاطر برای حضور در جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری نمایند . به گفته اسماعیلی دهج , کلیه مسئولان و دست‌اندرکاران سرزمین , مهیا و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب و مالک فناوری میباشند و محدودیتی دراین مورد نیست . در واقع کشور‌ایران فراهم سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای دوست و صاحب و مالک سرمایه همچون ژاپن است . رییس اداره نظام مهندسی معدن جمهوری اسلامی ایران به دنبال صحبت‌هایش با اشاره به پیشینه کار طولانی خویش در حوزه معدن خاطرنشان کرد : کشور‌ایران برای کشف مواد معدنی کشوری بکر است چون معادنی که تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند بیشتر از ذخایری بودند که رخنمون سطحی داشته و از ذخایر عیار بالایی برخوردار بودند . او معتقد است کشور ایران می بایست در ادامه سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای مالک فناوری و سرمایه‌گذار برای معدنکاری بزرگ مقیاس به جهت برداشت ذخایر معدنی کم عیار باشد . او با اشاره به این که کشور‌ایران به یک مرزو بوم نفتی دارای اسم و رسم است پیرو خاطرنشان کرد : کشور‌ایران در حال پیش رفت است و این معادن می باشند که چرخ صنعت را به تکان در میاورند . به گفته اسماعیلی دهج , اداره نظام مهندسی معدن جمهوری اسلامی ایران مهیا همیاری مشترک با ژاپن در حوزه معدن و تبادل داده ها با آنهاست . 


فراگیری ; وظیفه حساس اداره 
مهرداد شکوهی‌رازی , رییس اداره نظام مهندسی معدن استان تهران هم که درین گرد هم آیی حضور داشت در قضیه بیشتر فعالیت‌های این بخش اعلام کرد : یک کدام از وظیفه های اداره نظام مهندسی معدن , یادگرفتن تکمیلی به اعضای این اداره است و هر یک از این جوارح در صورت تصمیم به تصاحب کردن ارتقاء می بایست در امتحان این اداره کمپانی نمایند . به گفته او , ارائه گواهینامه آموزشی بخشی از برنامه‌های اداره نظام مهندسی معدن است . در واقع انگیزه از این کار رشد افراد مالک صلاحیت است . در این باره پیروی از یک سیستم تعریف شده نظیر جورک استرالیا و شناخت اعضای این اداره با این سیستم در برنامه اداره تعریف شده‌است . شکوهی رازی به‌دنبال به تنوع مواد معدنی جان دار در مرز و بوم اشاره نمود و بیان کرد : کشور ایران با برخورداری از ذخایر متنوع معدنی , کانی‌های فلزی و غیرفلزی فراوانی را در خویش جای داده است . همینطور برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده و انرژی ارزان از سایر مزایای سرمایه‌گذاری در کشور ایران است . به گفته او , ارزش انرژی در جمهوری اسلامی ایران یک دهم بها بین‌المللی است . از طرفی وجود امنیت برای سرمایه‌گذاری از طرف اداره سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی ( مرتبط با وزارت اقتصاد و بودجه است ) حضور سرمایه‌گذاران در جمهوری اسلامی ایران را آسان‌تر می کند . همینطور بر پایه ی ضابطه در حالتی‌که شرکت‌ها و افراد فرنگی نسبت به ثبت یک کمپانی با نام و نشان اهل ایران مبادرت نمایند میتوانند تا ۱۰۰درصد سهام کمپانی را به مالکیت خویش درآورند . شکوهی رازی در پایان با اشاره به این‌که معادن کشور‌ایران نیازمند فناوری و سرمایه می باشند خطاب به هیات ژاپنی ذکر کرد : کشور ایران زمان قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری است . 


بازدید از معادن ایران بزرگ 
بر پایه ی داده ها و آمار بیان شده از سمت هیات ژاپنی , این هیات در مسافرت خویش به جمهوری اسلامی ایران با مهدی کرباسیان , رییس هیات ادله ایمیدرو و عبدالمجید شریفی رییس کمپانی ملی فولاد دیدار کرد و پیرو با مسافرت به بندرعباس از اسکله شهید حقانی و مجتمع فولادبندرعباس و همینطور از معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و مس سرچشمه دیدن کرد . همینطور دیدار با اسدالله کشاورز مدیرکل اکتشافات وزارت صنعت , معدن و تجارت و اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل کمپانی توسعه و گسترش معادن روی کشور‌ایران از سایر برنامه‌های آنان بود . در واقع برنامه این تیم , پژوهش و بررسی سرمایه‌گذاری برای توسعه و گسترش معادن جمهوری اسلامی ایران است . در‌این گرد هم آیی سادوهیرو میزوکامی نماینده وزارت اقتصاد , تجارت و صنعت ژاپن در گفت‌وگو با خبر نگار صمت در مسئله بازدیدهای انجام یافته از معادن کشور‌ایران با ابراز خوشحالی از مسافرت به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : درین هجرت از سازمان‌های متفاوت فعال در حوزه معدن بازدید کردیم . همینطور برای نخستین‌بار سایت‌های معدنی جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کردیم و با دیدن فناوری‌های بالای جانور در معادن و تکنیک‌های فنی که در آنجا به کار گرفته شده بود فراوان تحت‌تاثیر قرار گرفتیم . او در رابطه این‌که تا چه مقدار می‌توان همیاری مشترک بین کشور ایران و ژاپن ساخت هم اینگونه جواب بخشید : از آنجایی‌که گنجایش خیر برای کار در کشور ایران موجود است تاکسی معدن jog mec از ماه آوریل با کمپانی nishko که یک کمپانی فعال در حوزه مس در کشور‌ایران است ارتباطاتی برقرار و با این مجموعه گفت‌وگوی خویش را آغاز کرده تا بتواند همیاری مشترک خویش را آغاز نماید . همواره فرآوری ماده معدنی مس با چالش‌هایی روبه‌رو است و آن‌هم مشاجره پساب‌ها و موادی است که بعداز استحصال سنگ مس باقی می ماند . او در رابطه این‌که آیا ژاپنی‌ها فناوری ویژه‌ای برای جلوگیری از خطرها زیست‌محیطی و معدنکاری سبز دارا‌هستند هم گفت : در بازدیدی که از معدن مس سرچشمه داشتیم متوجه شدیم گازهای حاصل از ساخت در هوا پخش میگردد . در اینجا می‌توان از فناوری ژاپنی که برای محیط‌زیست پباده سازی شده استفاده کرد تا ساخت این گازها کم شود . در واقع قابلیت و امکان همیاری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن برای استفاده از فناوری‌های مایحتاج برای رعایت مساله زیست‌محیطی هست . 


مشکلات بانکی برطرف شود 
سادوهیرو میزوکامی در رابطه این‌که آیا ضمن بازدید از معادن استان های جنوبی به توافقاتی برای همیاری مشترک با آن ها رسیده‌اند یا این که خیر هم اینگونه جواب بخشید : در بازدیدهایی که از مس سرچشمه و گل‌گهر داشتیم متوجه گنجایش بالای این معادن شدیم البته این‌که سرمایه‌گذاری یا این که همیاری مشترکی تولید شود مشروط به تصمیم شرکت‌های سری است ; ولی نکته حائض اهمیت دراین مورد , تحریم‌های اعمال شده از سمت امریکا برای کشور ایران ازجمله جا به جایی پول بین شرکت‌هاست که در تصمیم‌گیری شرکت‌های ژاپنی برای حضور در جمهوری اسلامی ایران موءثر است . به این ترتیب می بایست روءیت کرد در آتی چه اتفاقاتی چهره می دهد . 
او در رابطه انگیزه مهم حضور این موسسه ژاپنی در جمهوری اسلامی ایران هم اظهار‌کرد : انگیزه این هجرت به‌دست آوردن داده ها از زیرساخت‌های معدنی و سایت‌های معدنی کشور ایران , مشاهده ظرفیت‌های معدنی کشور ایران و بررسی آن‌ها و به‌دست آوردن داده ها در رابطه صنعت های معدنی جمهوری اسلامی ایران بود که انجام شد . او افزود : با اعتنا به ظرفیت‌های بالای معدنی کشور‌ایران می‌توان امیدوار بود در آتی با برطرف شدن مشکلات حاصل از تحریم‌ها احتمال همیاری کشور‌ایران و ژاپن ارتقاء یابد . در‌حالتی که گفته شد ماشین کرایه ای jogmec همیاری خویش را با nishko , آغاز و پژوهش مشترک خویش را با این مجموعه استارت نموده است . به گفته نماینده وزارت اقتصاد , تجارت و صنعت ژاپن , در عین درحال حاضر دولت ژاپن و سیستم بانکی این مرزو بوم قرار است ۱۰میلیارد دلار وام ها در اختیار شرکت‌های ژاپنی قرار دهند تا بتوانند در کشورهای متفاوت سرمایه‌گذاری نمایند . یکی‌از این انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذاری میتواند معدن باشد و چه بسا قسمتی از این سرمایه‌گذاری از روش این شرکت‌ها در بخش معدن جمهوری اسلامی ایران صورت بپذیرد . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.