akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

ارتباط اجرای ضابطه تصحیح الگوی مصرف با دین ‌نامه در دست گرفتن ساختمان


مشروح مذاکره با محمد شکرچی‌زاده بشرح زیر است : 

آزمون نظام مهندسی

آقای دکتر معالج شکرچی‌زاده , ضابطه تصحیح الگوی مصرف انرژی از سال هشتاد و خیر وضع و اوضاع شده و قریب به هفت سال از قدمت این ضابطه میگذرد . البته با دقت بدین این‌که که‌این ضابطه آیین‌ طومار ندارد , ارگان ها و بخشهای فعال در حوزه انرژی ازجمله نظام مهندسی , وزارت نفت و نیرو , وزارت روش و… خویش را متولی گرداوری آیین‌ طومار می دانند . بنظر شما این ضابطه چطور بایستی اجرایی گردد؟ 

روشهای کاهش و با صرفه سازی مصرف انرژی که درمورد آن‌ها حرف می کنیم , موکول به اینست که آیین‌ طومار اجرایی ماده هجده ضابطه تصحیح الگوی مصرف گزینش تکلیف گردد . اما بازه زمانی طولانی است که‌این این داستان بین بخش‌های مهم متفاوت در درحال حاضر رفت ‌و آمد است و یک لحاظ قاطع در زمینه‌ی آن اعمال نمی‌شود . دراین جا رسانه‌‌‌ های تخصصی می بایست این را از دولت مطالبه نمایند که هنگامی یک تکلیفی بعهده دولت بوده و بایستی در حین مشخصی دین ‌نامه اجرایی آن را ارائه می کرد , چرا نسبت به‌این مبادرت تعلل کرده و بایستی پر سرعت خیس این مورد را انتخاب ‌تکلیف نماید . 

گزینش ‌تکلیف ارگان های نظام مهندسی ابزار حتمی برای گرداوری این آیین‌ طومار اجرایی است , البته هنوز رده اداره نظام مهندسی بخصوص در مقوله نظامات اداری یا این که مبحث دوم انتخاب تکلیف نشده است . لذا ممکن است تاخیر در گرداوری این آیین‌ طومار اجرایی , زیر تاثیر این فرمان قرار گرفته است و مبنی بر تاکید وزیر راه و روش هرچه پر سرعت خیس بایستی تکلیف این قضیه روشن گردد . 

درواقع برآوردم اینست تا زمانیکه آیین‌ طومار در دست گرفتن ساختمان گزینش ‌تکلیف نگردد این مقوله نیز رها میگردد . 

بطور کلی نقش ارگان های مسئول در حوزه انرژی و مهندسین را در بخش مصرف با صرفه انرژی چطور میبینید؟ 

امروزه بخش های مهم مختلفی در حوزه انرژی ورود پیدا کرده‌اند و در همین ارتباط راس پژوهش ها خط مش , مسکن و شهرسازی نیز در نشست هایی با شرکت کردن مسئولین وزارت نیرو , اداره برنامه , اداره باصرفه ‌سازی مصرف سوخت و سازمان های نظام مهندسی دعوت می‌شود و حضور دارااست . بخش های مهم مختلفی سرگرم موضوع انرژی شده‌اند و در بخش مصرف باصرفه انرژی , آن جزو عمل انجام یافته که عزم مهندسین بر آن قرار گرفته است . 

یعنی نکته قابل توجه اینست که هنوز ملزومات رسمی به روشی درنیامده که بتواند بعنوان ابزاری موءثر مصرف انرژی را کم کند و فقط آن گوشه ای صورت گرفته که عزم مهندسین درمورد آن متمرکز بوده است . 

متاسفانه اکنون شهرداریها برای صادر شدن پایانکار , اجرای مبحث نوزده را جزء چک‌ لیستها قرار نمیدهند . از طرفی مهندسین ناظر که ابزار عمل ما برای در اختیار گرفتن قانون ها ملی ساختمان می باشند , بلحاظ مرحله علم و نیز چنین داشتن تعهد و دغدغه‌ , این عمل را انجام نمیدهند . 

به تازگی در یکی استانها اعلام شوید که مبحث نوزده بطور صد درصد رعایت می گردد , البته بایستی بررسی گردد که آیا این آمار حقیقی وواقعی است یا این که خیر . زمانی بدین قضیه اعتنا می کنیم , می بینیم نوعی عزم محلی برای کار درین بخش موجود است . برای مثال عده‌ای در استان اصفهان عزم این عمل را دارا هستند . 

نقش دولت و حاکمیت را در حوزه انرژی چطور چک میکنید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.