مشروح مذاکره با محمد شکرچیزاده بشرح زیر است :
آقای دکتر معالج شکرچیزاده , ضابطه تصحیح الگوی مصرف انرژی از سال هشتاد و خیر وضع و اوضاع شده و قریب به هفت سال از قدمت این ضابطه میگذرد . البته با دقت بدین اینکه کهاین ضابطه آیین طومار ندارد , ارگان ها و بخشهای فعال در حوزه انرژی ازجمله نظام مهندسی , وزارت نفت و نیرو , وزارت روش و… خویش را متولی گرداوری آیین طومار می دانند . بنظر شما این ضابطه چطور بایستی اجرایی گردد؟
روشهای کاهش و با صرفه سازی مصرف انرژی که درمورد آنها حرف می کنیم , موکول به اینست که آیین طومار اجرایی ماده هجده ضابطه تصحیح الگوی مصرف گزینش تکلیف گردد . اما بازه زمانی طولانی است کهاین این داستان بین بخشهای مهم متفاوت در درحال حاضر رفت و آمد است و یک لحاظ قاطع در زمینهی آن اعمال نمیشود . دراین جا رسانه های تخصصی می بایست این را از دولت مطالبه نمایند که هنگامی یک تکلیفی بعهده دولت بوده و بایستی در حین مشخصی دین نامه اجرایی آن را ارائه می کرد , چرا نسبت بهاین مبادرت تعلل کرده و بایستی پر سرعت خیس این مورد را انتخاب تکلیف نماید .
گزینش تکلیف ارگان های نظام مهندسی ابزار حتمی برای گرداوری این آیین طومار اجرایی است , البته هنوز رده اداره نظام مهندسی بخصوص در مقوله نظامات اداری یا این که مبحث دوم انتخاب تکلیف نشده است . لذا ممکن است تاخیر در گرداوری این آیین طومار اجرایی , زیر تاثیر این فرمان قرار گرفته است و مبنی بر تاکید وزیر راه و روش هرچه پر سرعت خیس بایستی تکلیف این قضیه روشن گردد .
درواقع برآوردم اینست تا زمانیکه آیین طومار در دست گرفتن ساختمان گزینش تکلیف نگردد این مقوله نیز رها میگردد .
بطور کلی نقش ارگان های مسئول در حوزه انرژی و مهندسین را در بخش مصرف با صرفه انرژی چطور میبینید؟
امروزه بخش های مهم مختلفی در حوزه انرژی ورود پیدا کردهاند و در همین ارتباط راس پژوهش ها خط مش , مسکن و شهرسازی نیز در نشست هایی با شرکت کردن مسئولین وزارت نیرو , اداره برنامه , اداره باصرفه سازی مصرف سوخت و سازمان های نظام مهندسی دعوت میشود و حضور دارااست . بخش های مهم مختلفی سرگرم موضوع انرژی شدهاند و در بخش مصرف باصرفه انرژی , آن جزو عمل انجام یافته که عزم مهندسین بر آن قرار گرفته است .
یعنی نکته قابل توجه اینست که هنوز ملزومات رسمی به روشی درنیامده که بتواند بعنوان ابزاری موءثر مصرف انرژی را کم کند و فقط آن گوشه ای صورت گرفته که عزم مهندسین درمورد آن متمرکز بوده است .
متاسفانه اکنون شهرداریها برای صادر شدن پایانکار , اجرای مبحث نوزده را جزء چک لیستها قرار نمیدهند . از طرفی مهندسین ناظر که ابزار عمل ما برای در اختیار گرفتن قانون ها ملی ساختمان می باشند , بلحاظ مرحله علم و نیز چنین داشتن تعهد و دغدغه , این عمل را انجام نمیدهند .
به تازگی در یکی استانها اعلام شوید که مبحث نوزده بطور صد درصد رعایت می گردد , البته بایستی بررسی گردد که آیا این آمار حقیقی وواقعی است یا این که خیر . زمانی بدین قضیه اعتنا می کنیم , می بینیم نوعی عزم محلی برای کار درین بخش موجود است . برای مثال عدهای در استان اصفهان عزم این عمل را دارا هستند .
نقش دولت و حاکمیت را در حوزه انرژی چطور چک میکنید؟