akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

باورهای غلط در مورد شپش و راه پیشگیری و درمان آن

پاییز از راه رسید و زمستان در راه است. و باز هم مثل هر سال نگرانی ها و باورهای غلط در مورد شپش سر در مدارس و مهد کودک ها هم با آن به سراغ خیلی ها می آید. شپش سر مشکلی است که این روز ها علی رغم پیشرفت علم و بهداشت همچنان گریبان گیر والدین و کودکان در محیط های آموزشی است.

همانطور که در مطلب شپش چیست؟ راه های ابتلا به آن و درمان قطعی شپش سر اشاره کردیم شپش نوعی حشره انگلی است که ممکن است برروی سر، مژه و ابروها رشد کند. در محیط های گرم و مرطوب زندگی می کند و ۳ جفت پا و قلاب های قدرتمندی دارد که به واسطه آن به پوست و مو می چسبد.

خوب نگرانی ما از جایی شروع میشود که کودکان بیش از حد سر خود را میخارانند. این جور وقتها ابتدا پشت سر و بالای گوش کودک خود را نگاه کنید. اگر کودک شما مبتلا به این انگل شده باشد به سادگی میتوانید این حشره موزی را ببینید اما اگر باز هم نگران هستید با شانه مخصوص موها را شانه کنید که در این صورت شپش حتما به شانه می چسبند.

شپش چیست؟ راه های ابتلا به آن و درمان قطعی شپش سر

اگرچه در بسیاری از موارد به جای اینکه مستقیم به سراغ داروهای ضد شپش برویم روش هایی را اتخاذ میکنیم که نوعی ترس و وحشت را در ذهن خود و دیگران ایجاد میکند، اما جای نگرانی نیست! چرا که با محصولات ضد شپش به سادگی میتوانید درمان را آغاز کنید.

در این مطلب هدف ما ارائه راهی برای از بین بردن شپش و بیان باورهای غلط در مورد آن است. باورهایی که شاید باعث دامن زدن به نگرانی ها ما در مورد این انگل باشد. پس با ما همراه باشید تا به بیان بعضی از این عوامل بپردازیم.

باور غلط اول:کثیفی موی سر، عامل ابتلا به شپش

شپش سر، حشره انگلی بسیار ریزی است که اهمیتی به تمیزی و کثیفی موی سر نمی دهد. حتی پرپشتی , کم پشتی , کوتاهی و بلندی مو هم برایش مهم نیست.

باور غلط دوم: انتقال  شپش از طریق استخر

شپش ها نمی توانند در آّب شنا کنند و از طریق آب از موی سر فردی به فرد دیگر منتقل شوند اما می توانند از طریق استفاده مشترک از لوازم مشترک شخصی مانند حوله و برس منتقل گردند.

باور غلط سوم: عامل انتقال شپش حیوانات هستند

شپش سر فقط انسان ها را مبتلا می کند.

باور غلط چهارم: استفاده از ضد داروهای شپش برای پیش گیری

زمانی که همکلاسی فرزندمان مبتلا به شپش است، لزومی ندارد ما برای کودکمان درمان شپش را آغاز کنیم .

باور غلط پنجم: شپش بیماری ها را منتقل می کند

شپش موی سر موجب خارش شدید موی سر در کودکان می شود و در برخی مواد نیش آن ها موجب التهاب پوست سر می گردد اما برخلاف باور عموم بیماری را منتقل نمی کند.

باور غلط ششم: شپش مو فقط در کودکان اتفاق می افتد

شپش در موی همه افراد در سنین مختلف دیده می شود اما در کودکان به علت رابطه بیشتری که با همدیگر دارند شایع تر است.

باور غلط هفتم: شپش روی سر کودکان خانواده های فقیر ماندگار تر است

این باور، حتی می تواند برعکس باشد! کودکانی که در خانواده های مرفه هستند به دلیل اینکه فرزندشان در رفاه و بهداشتی هستند کمتر موی فرزند خود را از نظر آلوده بودن به شپش بررسی می کنند و همین موضوع باعث می شود دیرتر تشخیص دهند که فرزندشان شپش گرفته است.

باور غلط هشتم: شپش ها توانایی پرواز دارند

شپش ها نمی توانند از روی سر یک فرد بر روی سر فرد دیگر پرواز کنند اما به سرعت حرکت می کنند و از طریق تماس مستقیم با موی فرد آلوده به شپش به دیگری منتقل می شود.

باورهای غلط در مورد شپش

راه های پیشگیری از شپش سر

  • با رعایت نکات بهداشتی به ویژه در مکان هایی مانند مدارس، مهدکودک ها ، سربازخانه ها، پرورشگاه ها و … امکان پذیر است و می توان از طریق آموزش به افراد تا حد زیادی مانع از ایجاد این مشکل شد.
  • باید به کودکان آموزش داده شود تا در مدارس از تماس سر خود با سر دیگران پرهیز کنند و شال، روسری، کلاه، برس و شانه خود را به فرد دیگری ندهند یا این وسایلِ را از دیگران نگیرند. همچنین وسایل آلوده باید به سرعت شناسایی شود تا خیلی سریع، بتوان از انتقال آلودگی به دیگران جلوگیری نمود .

معرفی بهترین داروهای ضد شپش

کیت کامل گیاهی ضد شپش التا

فوم و اسپری گیاهی ضد شپش که با اسپری آن بر روی موی سر و شانه کردن و با استفاده از  شانه مخصوص ضد شپش که در جعبه آن قرار دارد شپش ها را به کلی از بین می برد. برای جلوگیری از انتقال مجدد شپش لازم است از اسپری گیاهی ضد شپش برای دفع شپش هایی که ممکن است در وسایل اطرافتان تخم ریزی کرده باشند استفاده کنید.

کیت کامل گیاهی ضد شپش التا

فوم گیاهی ضد شپش

اسپری گیاهی ضد شپش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.