akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر

در این مقاله سعی داریم در مورد روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر صحبت کنیم تا در پایان این مطلب بتوانید شیوه های مراقبت از چرم نبوک و جیر را به خوبی فرا بگیرید.

در مقاله‎های «آشنایی با انواع چرم طبیعی و چرم مصنوعی و راههای شناخت آن ها از یکدیگر» و «آیا انواع چرم نبوک، اشبالت و جیر یکسان‌اند؟» به صورت مختصر توضیح دادیم که پوست بدن حیوانات دارای لایه‎های مختلفی است و پس از به کار گیری روش‎های گوناگون دباغی به صورت چرم طبیعی، چرم فول گرین، چرم تاپ گرین یا جیر و نبوک عرضه می شود. این چرم ها برای دوخت انواع پوشاک، کیف چرم طبیعی از قبیل کیف دستی، کیف پول، کیف اداری ، کیف دوشی و مدل های مختلف اکسسوری چرم به کار می روند

چرم‎ها با توجه به نوع پرداخت نهایی هم طبقه بندی شده و هر یک متناسب با جنس و استایل محصول مورد نظر، استفاده می شوند. چرم پرداخت نشده دارای ظاهری کاملاً طبیعی بوده و انعطاف پذیر و نرم است. این چرم در صورت لزوم، با مواد مخصوصی رنگ می‎شود. این رنگ‎ها در تار و پود چرم نفوذ می کند اما شکل ظاهری چرم محفوظ می‎ماند.

از طرف دیگر، چرم پرداخت شده دارای ظاهری منسجم‎تر بوده و ویژگی‎های طبیعی آن کم‎تر مشهود است. این چرم، بادوام‎تر از چرم پرداخت نشده بوده و با مواد گوناگونی پوشیده می‎شود. چرم پرداخت شده می‎تواند با انوع پاک کننده تمیز شده و واکس بخورد. اما، چرم پرداخت نشده به دلیل تخلخل بالا و منافذ زیادی که دارد از این ویژگی مستثنا است. جیر و نبوک، دو نمونه از معروف‎ترین انواع چرم پرداخت نشده اند که نیازمند رسیدگی و مراقبت های ویژه ای هستند و دوام، ماندگاری و زیبایی دائمی آنها با نحوه انجام این مراقبت ها رابطه مستقیم دارد.

توضیح مختصر دو مورد چرم نبوک و جیر

برای تولید چرم نبوک، سطح چرم تاپ گرین در مراحل پیرایش، سنباده خورده و نرم و مخملین شده  و سپس، با لایه‎ی نازکی از رنگ آنیلینی پوشیده می شود. محصول تولید شده همان چرم نبوک است.

وجود لایه‎ی شفاف رنگ آنیلینی در دوام این چرم موثر بوده و لایه‎ی محافظی را ایجاد می‎کند. به صورت کلی در مورد نگه داری از نبوک، نکته مهم این است که مراقب باشید تا سطح مخملی و نرم آن صاف و خشک نشود.

لایه‎ی ایجاد شده بر روی نبوک آن چنان ظریف است که به هیچ عنوان قابل تشخیص نبوده و تمام ویژگی‎های طبیعی آن محفوظ می‎ماند. همان طور که گفته شد، وظیفه‎ی لایه‎ی ایجاد شده این است که از نبوک مراقبت کند و شکلی یکنواخت‎تر و تمیزتر را ایجاد نماید. نبوک پیش از استفاده در تولید، شاید به نوعی تداعی کننده‎ سبکی سنتی و روستایی بوده و دارای زیبایی خاص و منحصر به فرد است.

جیر و نبوک اما دارای تفاوت‎های اندکی هستند. برای تولید جیر، لایه‎ای از چرم استفاده می شود که به بافت‎های گوشتی داخلی نزدیک‎تر باشد. لایه‎ی به کار رفته در ساخت جیر به خوبی تمیز شده و سنباده می‎خورد. حاصل این روند، ماده‎ای است که از نبوک هم لطیف‎تر بوده و دارای انعطاف پذیری فوق العاده و رنگ‎هایی با دوام است. ساختار جیر به گونه‎ای است که غالباً از آن در مکان‎های خشک و سرپوشیده استفاده می‎کنند. از آن جا که جیر دارای بافت بسیار ظریفی است، نمی‎تواند به اندازه‎ی نبوک در مقابل سرما از شما محافظت نماید. به علاوه، با توجه به ویژگی‎ها و منافذ بسیار زیاد موجود در جیر، این ماده دارای خاصیت جذب بالایی بوده و بسیار لکه پذیر است.

چند نکته عمومی در مراقبت از نبوک و جیر

می توان گفت که جیر و نبوک دارای تفاوت‎ های عمده‎ ای نیستند. در مورد نبوک به صورت کلی لازم است توجه داشته باشید که سطح مخملی آن فشرده، صاف و خشک نشود. اما سطح جیر کمی نرم‎تر بوده و پرزهای آن بلندتر هستند. این پرزهای بلند، ممکن است که در جهات مختلف حالت گرفته و به همان شکل باقی بمانند. این مشکل را می‎توان با برس زدن در جهت درست به کمک یک برس نرم برطرف نمود. دقت داشته باشید اگر پرزهای جیر در جهت نادرستی برس بخورند، ظاهر و حالتی زبر و ناخوشایند خواهد یافت. به همین دلیل هم بهتر است به جهت صحیح قرار گیری پرزها دقت نموده و در همان راستا برس بزنید. در این صورت، بافت نرم و لطیف جیر به همان حالت نخستین خود باز می‎گردد.

چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر

برای تمیز کردن جیر و نبوک، ابتدا لازم است که سطح آن را با کمک قطعه‎ای پارچه‎ی تمیز، پاک کنید. پیشنهاد می‎کنیم که پارچه‎ی خود را اندکی مرطوب کنید تا گرد و خاک و آلودگی‎ها به خوبی از سطح آن زدوده شوند. اگر سطح جیر و یا نبوک شما لکه ای با ذات خیس داشته باشد، بهتر است مقداری جوش شیرین یا آرد ذرت را روی محل لک پاشیده و چند ساعت منتظر بمانید. اگر پس از گذشت چند ساعت، ماده‎ی پودری پاشیده شده بر سطح جیر یا نبوک، تغییر رنگ داده و زرد شد، معلوم می‎شود که مقداری از آلودگی را به خود جذب کرده است. حال، زمان آن است که با کمک یک برس نرم، بقایای جوش شیرین و آرد ذرت را تمیز کنید. این روند را تا جایی ادامه دهید که لکه‎ی ایجاد شده کاملاً ناپدید گردد. در صورت حاصل نشدن نتیجه‎ی مطلوب، بهتر است از مواد پاک کننده‎ی مخصوص جیر و نبوک موجود در بازار استفاده نموده یا در صورت لزوم به فردی متخصص مراجعه کنید.

چند دقیقه تا یادگیری روش های مراقبت از چرم نبوک و جیر

ایجاد پوشش محافظ یعنی نگهداری اساسی:

جیر و نبوک در مقایسه با دیگر انواع چرم از محافظت کم‎تری برخوردار هستند. به همین دلیل، بهتر است که برای مراقبت از آن‎ها از مواد محافظت کننده بهره بگیریم. همان طور که پیش‎تر ذکر شد، برای انجام این کار می‎توانید مواد پاک کننده‎ی تخصصی جیر و نبوک را تهیه نموده و از آن‎ها استفاده کنید. این مواد در برخی موارد، از ساختار روغنی بسیار غنی تشکیل شده‎اند و می‎توانند با حفظ بافت نرم و لطیف جیر و نبوک به داخل منافذ آن نفوذ کرده و لایه‎ی محافظی را ایجاد نمایند. مواد مذکور، اغلب به صورت اسپری در دسترس هستند. بعضی از اسپری‎های مخصوص جیر و نبوک دارای مواد و ترکیبات سیلیکونی بوده و جیر یا نبوک را ضد آب می‎کنند. برای حصول نتیجه‎ی بهتر، لازم است ابتدا این مواد را بر روی سطوح داخلی جیر یا نبوک امتحان کرده و سپس بر سطح آن استفاده نمائید. اسپری‎های حاوی مواد سیلیکونی غالباً تنها مختص جیر و نبوک بوده و بر روی دیگر انواع چرم تاثیر معکوس خواهند داشت. بنابراین، بهتر است در این مورد از توصیه‎های کارشناسی تولید کننده محصول و یا دفترچه و تگ محصول استفاده کنید.

علاوه بر این‎ها، لازم است جیر یا نبوک را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید و در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید، در مکانی خشک و خنک نگه داری کنید. از آن جا که الیاف تشکیل دهنده‎ی جیر و نبوک دارای استحکام و در هم تنیدگی کم‎تری هستند، لایه‎ی رنگی به طور کامل به الیاف نمی‎چسبد. بنابراین، در مقایسه با باقی انواع چرم، رنگ آن‎ها ساده‎تر سائیده می‎گردد. در صورت بروز چنین اتفاقی، کافی است آن را به دست یک صنعت‎گر متخصص بسپارید تا دوباره لایه‎ی رنگی را ترمیم نماید. لازم است بدانید که جیر و نبوک در هنگام مصرف و یا در صورت عدم استفاده، ذرات غبار و آلودگی هوا را به خود جذب می‎کنند. بنابراین، بهتر است آن‎ها را داخل پوششی پارچه ‎ای قرار داده و نگه داری نمائید تا از این آلودگی‎ها در امان بمانند.

و کلام آخر

از آن جا که جیر و نبوک نیازی به واکس خوردن ندارند، در مقایسه با سایر چرم ها رسیدگی به آن‎ها ساده‎تر است. در صورتی که از جیر و نبوک به خوبی استفاده کنید و مراقبت‎های لازم را انجام دهید، می‎توانید از زیبایی همیشگی و شیک بودن بی‎نظیر آن بهره‎ مند گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.