akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

نوناووت یکی از ایالت های جدید کشور کانادا

نوناووت یکی از ایالت های جدید کشور کانادا

در ۱ آوریل ۱۹۹۹ نوناووت از سرزمین های شمال غربی جدا شد تا جدیدترین قلمرو کانادایی شود. ایجاد نوناووت نتیجه بزرگترین توافقنامه ادعایی زمین بین دولت کانادا و مردم بومی اینویت بود. اگر قصد مهاجرت به کانادا را به صورت دائم یا موقت دارید می توانید از این ایالت سردسیر دیدن کنید . برای آشنایی با این سرزمین با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اینویت ، که ۸۳ درصد از ۲۴۷۳۰ ساکنان نوناووت را تشکیل می دهد، یکی از اولین بومیان آمریکایی برای دستیابی به دولت خود بودند .نوناووت به معنی “سرزمین ما” در Inuktitut، زبان Inuit است.

نوناووت کجاست؟

نوناووت با خلیج بافین و دریای لابرادور به شرق، مانیتوبا و ساسکاچوان به جنوب و سرزمین های شمال غرب در غرب مرز است. پوشش خالص ۷۷۷۰۰۰ مایل مربع (تقریبا ۲۰٪ از کانادا) Nunavut بزرگتر از آلاسکا است. Nunavut شامل سه منطقه Kitikmeot، Kilvalliq (Keewatin) و Qikiqtani (قبلا Baffin) و ۲۸ جوامع است.

اکثر مناطق بیش از نیمی از سال منجمد و برف پوشانده شده است. زمین در درجه اول تاندرا است. اگر چه ذخایر غنی از مس، سرب، نقره و روی وجود دارد، فقدان جاده های آسفالت شده و زیرساخت، و همچنین شرایط سخت، توسعه این منابع را دشوار می سازد.

Iqaluit (که قبلا به نام Frobisher Bay شناخته می شود)، پایتخت جدید و بزرگترین شهر (جمعیت ۴،۲۰۰) در حال حاضر در حال رشد رونق ساختمان است، زیرا آن را برای دولت جدید آماده می کند. گریز فورد، شمال شهر (جمعیت کمتر از ۱۵۰) در شمال دایره قطب شمال قرار دارد. درجه حرارت از -۴۰ درجه فارنهایت در زمستان تا ۵ درجه فارنهایت در تابستان است. تراکم جمعیت ۰٫۰۱ نفر در کیلومتر مربع است.

نوناووت کجاست؟
نوناووت کجاست؟

مردم نوناووت

اینویت به معنای “افرادی است که در این زمان زنده هستند” در Inuktitut و به افرادی از قوم اسکیموئید ساکن در شمال کانادا اشاره دارد. اصطلاح اسکیمو، یک کار کری هندی به معنای “غذای گوشت خام” است که در نظر گرفته می شود و در جوامع دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هزاران سال پیش Inuit در منطقه Nunavut زندگی می کردند قبل از اینکه اولین کاشفان اروپایی به دنبال نهنگ ها و عبور از شمال غربی بودند.

هنگامی که یک فرد عشایری که به دنبال کاربیو، مهر و موم و غذا خوردن، بیشتر اینویت ها در حال حاضر در جوامعی کوچک زندگی می کنند که به معیشت و معدن بستگی دارد. سه زبان رسمی، Inuktitut، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد. دستاورد آموزشی کم است: در سال ۱۹۹۶، ۲۶٪ از دبیرستان حضور داشتند یا فارغ التحصیل شدند، ۳۲٪ در مدرسه تجارت حضور داشتند و در حدود ۱۱٪ از دانشگاه حضور داشتند یا فارغ التحصیل شده بودند. نرخ بیکاری در سطح ۱۵٫۳ درصد است.

اگر چه دولت نونووت با چالش های فراوانی همراه با بیکاری بالا، سطح تحصیلات پایین و زیربنای کم، زمین های نونوووت حل و فصل می شود، یکی از جامع ترین و نوآورانه ترین ادعاهای زمین بین یک گروه بومی و یک دولت، کنترل Inuit را بر اقتصاد، سیاسی و و آینده فرهنگی.

ایجاد قلمرو جدید

کشف نفت در مناطق شمالی کانادا طی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، گروه های بومی را تحریک کرد تا چندین ادعای زمین را علیه دولت های آلاسکا و کانادا تحریک کنند.

برای فدراسیون سیاسی Tungavik از Nunavut، ۱۳ سال مذاکرات شدید منجر به توافق نامه ادعای زمین ۱۹۹۲ شد، که در سال ۱۹۹۳ اعمال شد. به عنوان بخشی از این توافق، اینویت اصرار بر ایجاد قلمرو جدیدی داشت. پیشرفت کمی پیش از آن صورت گرفت که اینویت دولت را مجبور کرد که این سوال را در یک ورشکستگی مطرح کند. ۵۳ درصد از رای دهندگان به این تقسیم علاقه مند بودند.

با توافق نامه ادعای زمین های نونووت، Inuit به ۱۳۶۰۰۰ مایل مربع زمین به اضافه ۱٫۱ میلیارد دلار جبران خسارت، سهم توسعه معادن، نفت و گاز، حق شرکت در تصمیم گیری در مورد منابع زمین و آب و حقوق برای برداشتن حیات وحش در سرزمینشان.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.