akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

وضعیت بدنی در گاو های شیری

وضعیت بدنی در گاو های شیری

برآورد چربی در گاو ها باید از طریق لمس گاو ها صورت گیرد . زمانی که گاو نمی تواند به درستی تغذیه کند چربی ذخیره شده در بدنش به کمک حیوان می آید . ولی با این شرایط باز هم باید مدیریت مناسبی بر روی حیوان صورت بگیرد.
شناسایی وضعیت بدنی گاو کمک بسیاری برای سلامت گله , تولید شیر ,  بهبود فرایند تولید مثل و سودهی می کند .

نقش وضعیت بدنی در بیماری گاو :

گاو هایی که مشکل کمبود وزن دارند معمولا دچار مشکلات بهداشتی می شوند و گاو هایی که اضافه وزن دارند مستعد سندروم کبد چرب و مشکلات در وضع حمل برای گاو به وجود می آید. گاو های چاق در زمان جفت گیری نیز دچار مشکلاتی می شوند و عمر کم تری از نظر اقتصادی دارد.

تغییر شرایط و شیر دهی بر روی نمره بدنی

گاو هایی که تازه گوساله خود را به دنیا آورده اند با کاهش انرژی روبه رو می شوند و از چربی ذخیره شده در بدن برای ساخت و تولید شیر استفاده می کنند , هر یک کیلو کاهش وزن باعث تولید 7 کیلو شیر می شود. هر چه از این زمان می گذرد انرژی از دست رفته کاهش پیدا می کند و گاو انرژی تازه می گیرد و می تواند وزن از دست رفته خود را جبران کند . شرایط بدنی در زمان شیر دهی کاملا متفاوت است وتغییرات زیادی دارد . می توان گفت BCS ایده آل به مرحله شیر دهی بستگی دارد.

‏‎ نحوه تغذیه برای وضعیت بدنی

وضعیت بدنی از جمله نکات مهم در کنترل تغذیه گاو ها می باشند. تغییرات ناگهانی بدن در زمان شیر دهی می تواند مشکلاتی در سیستم تغذیه ایجاد کند. 

‏‎ نحوه اندازه گیری میزان چربی بدن گاو

برای اندازه گیری میزان چربی بدن گاو باید به استخوان پشت , کمر , راسته پاها , کفل دست بزنیم و آن ها را لمس کنید قسمت هایی که بافت ماهیچه ای ندارند بیشترین میزان ذخیره چربی را دارند. اگر میزان چربی از یک حدی بیشتر باشد وضعیت بدنی گاو درحالت چاق قرار می گیرد.

‎ زمان اندازه گیری در شرایط بدنی

اندازه گیری میزان چربی باید به صورت مرتب انجام گیرد تا میزان چربی در مرحله مشخص شود و تغییرات ثبت شود. اندازه گیری باید در دو مرحله در گاو های شیرده انجام گیرد : 1. در روز های اول بارداری 2. در ابتدا و انتهای شیر دهی 
می توان این ارزیابی را در سه مرحله قبل از اولین زایمان نیز انجام داد . 1. در سن شش ماهگی 2. نزدیک اولین جفتگیری 3. سه ماه قبل از زایمان

میزان نمره بدنی با توجه به شرایط

محققان دانشگاه ویرجینیا از روش امتیاز دهی یک تا پنج استفاده کردند که در این روش میزان چربی بر روی دنده ها , استخوان ها نشیمنگاه , دنبالچه و خاصره مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این سنجش به گاو های لاغر عدد 1 و گاو های خیلی چاق عدد 5 داده می شود. و این امتیاز ها در زمان های مختلف به گاو داده می شود. در زیر امتیاز مناسب برای گاو در شرایط مختلف ذکر می کنیم.
زمان زایمان باید 5/3 تا 4/3 
اواسط دوره شیر دهی 5/2 تا 2 
در زمان زایمان 5/3 
در دوران جفت گیری 5/2 تا 3/2 
اگر نمره بدنی گاو پایین باشد باید از مکمل های غذایی همراه با غذای اصلی استفاده کرد برای این کار باید به وسیله دستگاه آسیاب میکسر مواد را مخلوط و به با استفاده از دستگاه پرس پلت به قسمت های متناسب و پرس شده تقسیم کرد. برای تولید غذا می توان از کلیه ماشین آلات تولید خوراک دام استفاده کرد.


خیلی از گاو ها در زمان شیر دهی دارای وزن نامناسب می باشند یا خیلی لاغر هستند و یا بسیار چاق به همین دلیل برای جلوگیری از این مشکلات و متعادل نگه داشتن وزن آن ها باید زودتر شناسایی شوند زیرا این مشکلات علاوه بر هزینه بر بودن باعث کاهش راندمان نیز می شود. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.