akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

اصول پرورش گوسفند گوشتی

پرورش  گوشت قرمز یکی از نکات مهم در صنعت اقتصاد  به شمار می آید. مهم ترین هدف در پرورش گوسفند تولید گوشت می باشد. برای پرورش گوسفندان و زایش بره های بیشتر روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله :
1.اصلاح نژاد
2.دوقولوزایی در گوسفندان
3.زایش بیشتر در یکسال
4.پایین بودن سن زایش در اولین مورد
برای رسیدن به اهداف پرورش گوسفندان  برنامه هایی برای زایش , تغذیه , مدیریت پرورش و بهداشت باید در نظر گرفته شود تا کار به صورت اصولی پیش رود.

تولید گوشت گوسفند در کشور

با توجه به آمار کشتار در کشتارگاه های کشور در تابستان 1397 نشان داده  که حدودا 99 هزار تن  دام ذبح شده است .  که از این آمار سهم گوسفند و بره 23 درصد و بز , بزغاله 19 درصد بوده است . با کاهش میزان تلفات میش و بره می توان 2 تا 5 درصد راس بره اضافی برای تولید گوشت آماده کرد و همچنین توجه بیشتر در خوراک گوسفندان میزان 4 کیلو وزن هر لاشه گوسفند را می توان افزایش داد.

منابع گوشت گوسفندی

تفاوت های بسیاری در پروش نژاد های مختلف گوسفند مانند گاو و گوساله وجود دارد به همین دلیل  برای پرورش آن باید به نکات زیادی توجه کرد از جمله شرایط آب و هوایی که در هر محیطی از نژاد خاصی استفاده کرد که پرواربندی اقتصادی و مقرون به صرفه باشد.

بررسی نژاد های گوسفند

1.نژاد گوشتی :
در این نژاد علاوه بر تولید گوشت به دلیل داشتن پشم تولیدی بالا از اهمیت بالایی نیز بر خوردار است . البته تولید پشم در این نژاد از اهمیت کمتری نسبت به گوشت تولیدی است . در نژاد های گوشتی تنها بیست و پنج درصد برای باروری انتخاب می شوند و بقیه به کشتار گاه برده می شوند. در این نژاد  رشد بره به سرعت انجام می گیرد . از جمله مهم ترین نژاد های این نوع گوسفندان می توان به سافولک ,  همشایر , بوردرلایستر ,  دورست هورن , کینکلن اکسفورد و ساوات داون اشاره کرد.
2.نژاد های چند منظوره :
با توجه به آمار و تحقیقات انجام گرفته نژاد های بومی بیشترین جمعیت گوسفندان در کشور را تشکیل می دهند.  نژاد های بومی علاوه بر تولید گوشت برای پشم و شیر نیز در آمد زا هستند.  نژاد های بومی کشور که بیشتر برای گوشت پرورش داده می شوند عبارتند از  اکوتیپ های لری بختیاری و شال که بیشتر از نژاد های دیگر وجود دارند و پرورش پیدا می کنند. با توجه به جثه بزرگ این دام برای اصلاح نژاد گوشتی بسیار مناسب می باشد.
3.نژاد شیری :
با توجه به اینکه بیشتر گوسفندان پرورشی برای گوشت پرورش پیدا می کنند ولی نژاد های قزل , فشندی , لری , ماکوئی , هرکی , بهمئی , مغانی و دالاق جزوء نژاد های بومی می باشند که از لحاظ شیر دهی نیز بسیار مناسب می باشند.  که با توجه به برنامه ای اصولی می توان تولید شیر آن ها را تا 220 کیلوگرم در سال افزایش دهیم. 

تغذیه گوسفند در زمان پرواربندی:

به میزان غذای مورد نیاز دام برای زنده ماندن جیره نگهداری و برای تولید گوشت مصرفی جیره تولید می گویند.  در دام پروری باید به دو جیره غذایی توجه ویژه داشت .  استفاده از ماشین آلات تولید خوراک دام برای تهیه غذای گوسفندان بسیار مهم و ضروری می باشد . از جمله موارد خوراکی که مورد استفاده قرار می  گیرد می توان به علوفه سبز , ریشه و غده محصولات و مازاد محصولات کشاورزی اشاره کرد .
 علوفه سبز حجم زیادی فیبر دارد و انرژی آن کم است و نمی توان از آن به تنهایی برای خوراک گوسفندان استفاده کرد به همین دلیل از کنسانتره نیز استفاده می شود . می توان مواد کنسانتره را با علوفه  به وسیله آسیاب میکسر مخلوط کرد و در جیره غذایی گوسفندان قرار داد و همچنین می توان برای دقت بیشتر و صرفه جویی در هزینه ها از پرس پلت استفاده کرد تا میزان دقیق خوراک در هر وعده غذایی مشخص شود .
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.