akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

تب کریمه کنگو چیست ؟

تب کریمه کنگو چیست ؟

با توجه به تحقیقات انجام شده این بیماری از طریق کنه انتقال پیدا می کند و در قاره های آسیا , اروپا و آفریقا دیده شده است . این بیماری باعث خونریزی داخلی می شود و ویروس آن به کریمه کنگو ( CCHF ) معروف است و باعث مرگ میر های زیادی شده است .
با وجود اینکه این بیماری مخصوص دام است ولی در مواردی  نشانه های آن در انسان نیز دیده شده است .
اولین مورد دیده شده از این بیماری در منطقه کریمه حدود سال 1942 بوده است . این بیماری در جنگ جهانی دوم باعث مرگ میر دام های بسیاری در شبه جزیره کریمه شده است . نشانه های این بیماری در منطقه کنگو نیز دیده شده , به همین دلیل به آن تب کریمه کنگو می گویند.
بیماری CCHF از اواخر فروردین شروع و تا پایان شهریور ماه ادامه پیدا می کند. در بین دام شیوع دارد و پرندگان نسبت به آن مقاوم هستند. 

روش های انتقال تب کریمه کنگو

این بیماری برای نخستین بار توسط کنه بالغ انتقال پیدا کرد . ویروس این بیماری از جنس Nairovirus و از خانواده Bunyaviridae می باشند. و در گروه ویروس های بند پایان قرار دارد.
 ویروس این بیماری بیشتر از طریق کنه های Hyalomma انتقال پیدا می کند . ولی از طریق Rhipicephalus، Boophilus و Amblyomma، Dermacenter، Haemophysalis  نیز منتقل می شود. این بیماری از طریق تخم Transovarion  نیز انتقال پیدا می کند.
  
انتقال بیماری از طریق کنه به این دلیل است که این حشره خون خوار است و آلودگی را می تواند از دام های بزرگ منتقل کند. عفونت در انسان از طریق کنه آلوده و کشتن آن بر روی پوست انتقال می یابد. این بیماری از طریق خرگوش صحرایی , جوجه تیغی , گوسفند , گاو و ... به نقاط مختلف گسترش یافته است.
در قسمت جنوب آفریقا آنتی بادی که برای این بیماری در نظر گرفته شده از سرم زرافه , کرگدن , بوفالو , گور خر , سگ و ... بدست آمده است . پرندگان به جز شتر مرغ نسبت به این بیماری عفونی مقاوم هستند . در حیواناتی که عمل نشخوار را انجام می دهند ویروس می تواند تا یک هفته در بدن آن ها وجود داشته باشد ولی نشانه هایی از آن مشاهده نشود. در حیوانات اهلی نشانه های خاصی از این بیماری وجود ندارد و زمانی که انسان آن ها را ذبح می کند آلودگی منتقل می شود . 
گروهی از افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری در بین آن ها بیشتر است عبارتند از : دامداران , افرادی که در کشتارگاه کار می کنند , کارکنان بهداشتی و درمانی و همچینین دامپزشکی ها مخزن بیماری در فصول گرم سال است .
برای تهیه غذای دام نکات خاصی مطرح نشده است ولی بهتر است از دستگاه های مختلف از جمله پرس پلت و ماشین آلات تولید خوراک دام برای تهیه غذای دام ها استفاده کنید و داروهای مناسب را با استفاده از دستگاه  آسیاب میکسر در غذای آن ها مخلوط کنید.

 علائم بالینی CCHF

این بیماری بین چهار تا دوازده روز طول می کشد . تا روز چهارم علائمی به جزء خونریزی مانند تب , سردرد , احساس سرما , خستگی درد عضلات , پرخونی صورت , التهاب چشم ها , استفراغ و ... می باشد.
علائم خونریزی در مخاط دهان و پوست , لثه , معده , رحم , بینی , ساق پا و دست ظاهر می شود .
اگر بیماری در هفته اول تشخیص داده شود می توان با استفاده از نمونه گیری ویروس را از بافت های کبد , طحال , کلیه و غدد لنفاوی جدا کرد.

علائم بیماری را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

1.دوره کمون : این مرحله بستگی به راه نفوذ ویروس به بدن دارد. زمانی که گزش اتفاق می افتد این دوره شروع می شود که تا نه روز طول می کشد.  دوره کمون بعد از تماس با بافت خون آلود بین 5 تا 6 روز طول می کشد.
2.قبل از خونریزی : زمانی که علائم بیماری نشان داده می شود فرد به طور متوسط سه روز دچار سردرد , تب , لرز , درد عضلانی در ساق پا , گیجی , سفتی گردن , درد چشم و حساس به نور است . امکان دارد فرد دچار علائم دیگری از جمله تهوع , استفراغ , اسهال , درد شدید در شکم و کاهش اشتها نیز باشد. تب در فرد بین سه تا شانزده روز به طول می انجامد. 
3.مرحله خونریزی : این مرحله به سرعت ایجاد می شود و معمولا در روز های 3 تا 5 دیده می شود معمولا در قسمت های بالا بدن چهار روز طول می کشد. گاهی این خونریزی از بینی , رحم , گوش , استفراغ خونی دیده می شود که فرد نیاز به تزریق خون دارد.
 افرادی که می میرند علائم بیماری در آن ها به سرعت تغییر می کند به طوری که ممکن است در چند روز تمام علائم در آن ها بروز کند.
4.دوره نقاهت : زمانی که ضایعات پوستی کم رنگ می شود به تدریج بهبودی حاصل می شود. بعد از گذشت 6 هفته زمانی که آزمایش های انجام گرفته حالت طبیعی داشته باشند می توان فرد را از بیمارستان مرخص کرد. این دوره طولانی است و فرد دارای ضعف زیادی است .


زمانی که به سمت فصل های گرم سال می رویم بیماری های دام بیشتر شیوع می کند یکی از این بیماری ها تب کریمه کنگو نام دارد که بین انسان و دام مشترک است و کسانی که در ارتباط مستقیم با دام های آلوده قرار دارند مبتلا به این بیماری می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.