akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

همه چیز در مورد الماس سیاه

چه کسی می داند که در ته نشین های رسوبی یک جواهر ارشمند و کمیاب زندگی می کند؟

شاید در رسوبات آتشفشان ها یافتن الماس سفید دور از ذهن نباشد اما گوهر کم یاب و قیمتی الماس سیاه را در آتشفشان ها نمی توان یافت. اگر به رنگ مشکی به عنوان رنگ قدرت علاقه مندید و به تبع آن جواهراتی نظیر الماس سیاه بیشتر نظر شما را به خود جلب می کند در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با الماس سیاه

قیقهمانطور که سایر سنگ های زینتی مانند عقیق و فیروزه انواع گوناگونی دارند جواهر ارزشمند الماس نیز دارای انواع مختلفی است. ویژگی های الماس های سیاه به طور کامل با ویژگی های الماس های معمولی تفاوت دارند. در زیر به برخی از این تفاوت ها اشاره می کنیم.

طبق تعاریفی که در مقالات گذشته در خصوص الماس معمولی ارائه کردیم حتما می دانید که ساختار الماس های معمولی، به شکل تک بلورهای عظیم،است. اما الماس های سیاه از میلیون ها بلور الماس ریز به هم چسبیده، شکل گرفته اند و دقیقا همین  موضوع باعث شده که ساختار شکننده ای داشته باشند.

نکته دیگری که در خصوص ساختار الماس سیاه می توان گفت این است که به جز گرافیت در ترکیب آن هماتیت یا بلور های کنگلومرا به کار رفته که به این گوهر زیبا خاصیت مغناطیسی کمی نیز بخشیده است.

تفاوت های اساسی الماس سیاه با الماس های معمولی

  • میزان ایزوتوپ کربن الماس سیاه بسیار کمتر از الماس های معمولی است.
  • الماس سیاه شکننده تر از الماس های معمولی است.
  • الماس های سیاه از جنس گرافیت هستند و در ساختار آنها ناخالصی بسیار زیادی وجود دارد و همین عامل موجب می شود تا الماس سیاه به اندازه الماس های معمولی شفاف نباشند.
  • با توجه به اینکه الماس های سیاه شکننده تر از الماس های معمولی هستند تراش دادن و صیغل دادن آنها کار بسیار دشواری است.
  • الماس های معمولی، به علت شرایط فشار بالایی که هنگام تولید متحمل می شوند،در ساختارشان هیچ گونه گازی همانند اکسیژن وجود ندارد. اما الماس های سیاه، به خاطر ساختار متخلخلشان حاوی گزهای هیدروژن و نیتروژن به دام افتاده هستند.

مقایسه الماس سیاه طبیعی و مصنوعی

همان‌طور که امروزه الماس‌های رنگی علی‌رغم کمیاب بودن آنها در طبیعت در فروشگاه‌ها زیاد دیده می‌شوند، بیشتر الماس‌های سیاه نیز به صورت مصنوعی تهیه شده و به بازار عرضه می‌شوند. معمولا الماس‌های سفیدی که کیفیت پایینی دارند در برابر حرارت و پرتوافکنی قرار می‌گیرند تا رنگ آنها تیره شود. در نتیجه بیشتر الماس‌های سیاهی که در بازار دیده می‌شوند به طور طبیعی به این رنگ در نیامده‌اند؛ اما نکته جالب اینجا است که الماس سیاه چه به صورت طبیعی شکل بگیرد یا به طور مصنوعی تیره شود ترکیبات شیمیایی یکسانی دارد.

کاربرد الماس سیاه طبیعی

در گذشته بیشتر جواهرات ارزشمند را با الماس های معمولی می ساختند و الماس سیاه بیشتر کاربرد صنعتی داشت اما امروزه جواهرات الماس سیاه نیز طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و با توجه به کمیاب بودن قیمت بالتری نیز دارند.

انواع الماس سیاه

الماس سیاه در سه شکل مختلف وجود دارد:

  • الماس سیاه فانتزی
  • الماس سیاه صنعتی
  • الماس سیاه درمانی 

الماس سیاه فانتزی را به سختی تراش می دهند و از آن برای استفاده در جواهراتی مانند گوشواره، گردنبند و انگشتر استفاده می کنند. در حال حاضر شما علاوه بر خرید انگشتر عقیق یا خرید انگشتر فیروزه می توانی در جواهرات خود از انگشتر الماس سیاه نیز به عنوان یک جواهر گران بها استفاده کنسد.

موارد استفاده الماس صنعتی عبارتند از :

الماس سیاه صنعتی به خاطر دارا بودن خاصیت مغناطیسی و حجم زیاد گرافیت در امور صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مته های حفاری چاه های نفت و گاز
  • دستگاه های برش یا ساینده
  • تولید قطعات اپتیک بوسیله تراش با الماس
  • برای قطعاتی از موتورهای جت که احتیاج به درجه حرارت بالا دارند
  • مصارف دندانپزشکی و مته های دندانپزشکی و تیغ های جراحی و تراش داخل رگها
  • به عنوان خنک کننده ( Heatsink ) قطعات ( چون الماس هدایت حرارتی بالایی دارد)
  • در لوازم الکترو مغناطیسی پیشرفته مانند ویدئو
  • در ساخت پنجره فضاپیمای پایونیر

خاصیت درمانی الماس سیاه:

الماس سیاه نیز مانند عقیق از بوجود آمدن سنگ کلیه، کیسه صفرا و بیماری مثانه جلوگیرى مى کند. الماس سیاه همچنین روى دستگاه گوارش  شما اثر مطلوبى دارد و اعصاب و مغز را نیرو مى بخشد، در رفع مسمومیت، تقویت چشم، تسکین نقرس و مصونیت بدن تأثیر بسزایى دارد و تقویت کننده هوش و حافظه هست.
از دیگر خواص الماس سیاه می توان به بهبود قوای جنسی اشاره کرد. در بهبود بیماری های پوستی، مو و ناخن تاثیر خارق العاده ای دارد. الماس از صاحب اش در برابر افکار منفی محافظت می کند. بهتر است براى درمان از سنگ نتراشیده الماس استفاده شود و پس از ھر بار استفاده باید آن را زیر آب شسته و زمان کوتاھى (حدود 15 دقیقه) در زیر نور خورشید قرار داد.

چرا الماس سیاه مثل الماس معمولی درخشش ندارد؟

ساختار شیمیایی الماس سیاه درست همانند نوع سفید آن است اما وجود گرافیت در این سنگ، رنگ آن را به سیاه تبدیل می‌کند. الماس سیاه به دلیل داشتن ساختار چندبلوری، تلالو  و درخشش ندارد. این ساختار باعث می‌شود نور به جای شکست، جذب شود و ظاهر الماس را مات کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.