akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

akhbarmohandesi

به روزترین اخبار نظام مهندسی

آغاز نام نویسی بیمه تامین اجتماعی ویژه اعضاء اداره نظام مهندسی

آغاز نام نویسی بیمه تامین اجتماعی ویژه اعضاء اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران برای نخستین دفعه در سرزمین

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

به نقل از اداره نظام مهندسی کشاورزی تهران مدیریت اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران اظهار‌کرد : بر پایه ی توافق این اداره و اداره بیمه تامین اجتماعی , مهندسین کشاورزی و منابع ارگانیک از اولِ اردیبهشت همین سال از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شدند . آغاز نام نویسی بیمه تامین اجتماعی ویژه اعضاء اداره نظام مهندسی 



آغاز نام نویسی بیمه تامین اجتماعی ویژه اعضاء اداره نظام مهندسی 


آغاز نام نویسی بیمه تامین اجتماعی ویژه اعضاء اداره نظام مهندسی 

علیرضا بزرگی رییس اداره با اشاره به برقراری بیمه تامین اجتماعی برای مهندسان کشاورزی و منابع ارگانیک برای نخستین دفعه در میهن ذکر کرد : بیمه تامین اجتماعی موضوعات مهمی از نیاز مهندسان کشاورزی را تامین میکند که‌این قشر همانند هنرمندان , ورزشکاران , خبرنگاران و… که گرفتاری هایی برای این دستور داشتند که اختلال آن ها با توافق نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران و اداره تامین اجتماعی مرز و بوم مرتفع شد . 

او افزود : مسئله بیمه کردن مهندسین کشاورزی سال پیشین آخرین شد و با مهیا کردن زیر ساختهای آن از اردیبهشت همین سال در استان تهران آغاز به نموده است . 

او با اشاره به مزیت‌های بیمه تامین اجتماعی و تفاوت‌های آن با صورت خود فرما اظهار‌کرد : بیمه‌ای که اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران ارائه میدهد دربرگیرنده از کارافتادگی , سرویس ها درمانی و بازنشستگی است و برخلاف بیمه های خویش‌فرمایی سوابق فعالیت دارای ربط درین شغل محاسبه میگردد . 

بزرگی با اشاره به مزایایی سوابق دارای ارتباط افزود : سوابق دارای ارتباط در رتبه‌بندی و فعالیتهای آینده مهندسان کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد . بر این اصول صاحبکار اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران بوده و براساس شماره کارگاه آن مهندسان بیمه می شوند . 

او اظهار داشت : گزینش میزان حقوق و دستمزد در راه بیمه خویش‌فرمایی نیست و براساس دستکم حقوق و دستمزد حساب میگردد البته در بیمه‌ای که در نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران ارائه میشود اشخاص میتوانند میزان حقوق و دستمزد خویش راتعیین نمایند که‌این فرمان در بازنشستگی آنان تاثیرگذار است . 

او با اشاره به بهبود حالت درمانی در‌این دسته بیمه ویژه مهندسان کشاورزی خاطرنشان کرد : در بیمه‌های خویش‌فرمایی برای معالجه اشخاص ۳۰ درصد فرانشیز کسر می شود البته در بیمه اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران همانند بقیه بیمه‌های تحمیلی هزینه‌ای بابت فرانشیز کسر نمیشود . 

مدیریت اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران افزود : درین بیمه همینطور برخلاف شیوه معمول بیمه شدگان خویش‌فرما هزینه جداگانه‌ای برای صادر شدن دفترچه بیمه شده و اشخاص مورد سرپرستی وی اخذ نمی شود . 

او با اشاره به مدارک مایحتاج متقاضی ها برای اخذ بیمه تامین اجتماعی نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک اذعان کرد : کارت عضویت دارای اعتبار اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران , پروانه اشتغال دارای اعتبار از اداره نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران , ۴ قطعه عکس پرسنلی در سایز سه در چهار سانتی متر , یک ورژن اصل و نسخه برداری شناسنامه , کارت ملی و پایان سرویس ( برای آقایان ) و اشخاصی که پیش از این سوابق بیمه داشتند بایستی دفترچه خویش را به همراه داشته باشند و به صندوق تعاون رفاه نظام مهندسی کشاورزی و منابع ارگانیک استان تهران بنا شده در خیابان بهشتی – خیابان پاکستان – کوچه حافظی – پلاک ۱۵ مراجعه نمایند .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

برخورد قانونی اداره ارثیه ‌فرهنگی به گفتگوها تندگویان

برخورد قانونی اداره ارثیه ‌فرهنگی به گفتگوها تندگویان

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

معاون میراث‌فرهنگی ; کلام نایب‌ مدیریت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران را مبتنی بر بی سر و صدا اداره ارثیه ‌فرهنگی درخصوص قیمت میراثی «کاخ ثابت‌پاسال» اشتباه دانست . برخورد قانونی اداره به جا مانده ‌فرهنگی به گفتگوها تندگویان 



عکس العمل قانونی اداره به جا مانده ‌فرهنگی به گفتگوها تندگویان 

برخورد قانونی اداره ارثیه ‌فرهنگی به بیانات تندگویان 


برخورد قانونی اداره به جا مانده ‌فرهنگی به گفتگوها تندگویان 

محمدحسن طالبیان در جواب بدین حرف محمد مهدی تند گویان نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ذکر کرد : «مطلبی که آقای تندگویان گفته‌اند مبتنی بر این‌که اداره میراث‌فرهنگی درخصوص بنای ثابت‌ پاسال بی صدا کرده است , درست نیست . » 

طالبیان ادامه بخشید : «در سال نود و چهار , آقای خسروآبادی , مدیرکل میراث‌فرهنگی , صنایع‌دستی و گردش گری استان تهران , با ارسال نامه‌ای به شهرداری تهران اعلام قانونی نموده‌اند که‌این این شرکت بها مند است و می بایست مراقبت گردد . درین طومار نیز چنین به طومار آقای حناچی , نائب رئیس معماری و شهرسازی وزارت رویکرد , اشاره شده است که در آن بیان شده همگی معماران , شهرسازان و نظام مهندسی اعلام نموده‌اند که‌این این موسسه قیمت مند است و حفاظت و صیانت از آن الزامی داراست . » 

گفته دستورنقشه تازه شهرداری بر دوری از هر تخریبی در بنای ثابت‌پاسال 

او ابلاغ داشت : «موضوع دیگر این است که در امر نقشه‌ای که شهرداری جدیداً برای این سازه صادر نموده قید شده‌است که با اعتنا به اعلام اداره‌کل میراث‌فرهنگی , صنایع‌دستی و گردش گری استان تهران بر اساس گران بها بودن ملک مذکور , این سازه بایستی نگهداری گردد و نباید تخریبی در آن انجام شود . » 

نائب رئیس میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی و گردش گری اعلام کرد : «موضع‌گیریهای اداره میراث‌فرهنگی در باره گروه ” کاخ ثابت‌پاسال “ کاملاً روشن و بدیهی است و مراحل رسمی ثبت ثابت‌پاسال در جریان است . » 

*کاربری هتل و سرویس ها فرهنگی است خیر مسجد 

رجب علی خسروآبادی , رئیس کل به جا مانده فرهنگی استان تهران نیز دوازدهم خرداد در جواب به صحبتهای تندگویان تیتر کرد : بیشتراز ۱۰ توشه باارزش بودن تیم “ اثبات پاسال ” را بشهرداری اعلام کرده‌ایم , سندها نیز خودشان داده‌اند . برنامه ای که صاحب و مالک اثبات پاسال به ما داده کاربری هتل و سرویس ها فرهنگی است و خیر مسجد . 

خسرو ده به دنبال با اشاره بدین نکته که طبق درخواست صاحب اثبات پاسال یعنی «شرکت پیشگامان بسط تجارت البرز» که می‌دانم زیر حیث آقای انصاری است , طرح در دست بررسی است ; تاکید کرد : از روز ۲ روز شنبه پیش _ هشتم خرداد ماه _ که صاحب شخصا طرح را در محل کار به جا مانده فرهنگی استان تهران ارائه بخشید تا روز جاری در حالتی‌که مالکیت این سازه انتقال پیدا کرده‌با‌شد هیچ اطلاعی نداریم , اگر‌چه تغییر تحول مالکیت «ثابت پاسال» هیچ چیز را در حفاظت از این بنای گران بها کم نمی‌کند . 

وی نیز چنین به نامه‌ای که ۲ سال قبلی , چیره حناچی , دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی بر اساس باارزش بودن این بنای تاریخی به تمام دستگاههای مربوط بیان کرده است , اشاره و بیان کرد : با اعتنا به واجد بها شناخته شدن این سازه حیث اداره ارثیه فرهنگی هم بر اساس ارائه نقشه ازطرف صاحب برای هر برنامه ای که صاحب و مالک در آن جا داراست , واجب بوده است . 

ثابت‌پاسال دارنده بها معماری و در حکم تنفس‌ گاه شهرسازی 

از سوی دیگر صحبتهای تندگویان درحالی مطرح می‌شوند که ۲ روز پیش , ۴ روز شنبه دهم خرداد ماه , هم طالبیان در میز گرد خبری اداره میراث‌فرهنگی , در جواب به سؤالی در باب ممنوعیت ساخت‌وساز در اطراف «کاخ ثابت‌پاسال» , اظهار کرده بود : «از زمانیکه متوجه اتفاقات درمورد بنای ثابت‌پاسال شدیم مبادرت کردیم و اعلام کردیم که‌این سازه یک برگ از مورخ جمهوری اسلامی ایران و دارنده بها معماری است و در حکم تنفس گاه شهرسازی است و شهرداری وظیفه دارااست که به ارزشهایی که در شهر است مهم و در نگهداری آن ها پیش‌ گام باشد . » 

طالبیان افزوده بود : «مهم است که در طرح تفصیلی بدین بناها اعتنا شود و به عبارتی زمان نیز اعلام شوید که هیچگونه ساخت‌وسازی نباید در‌این سازه و اطراف آن صورت گیرد . » 

نائب رئیس میراث‌فرهنگی اداره میراث‌فرهنگی , صنایع‌دستی و گردش گری گفته بود : ‌ «برای ثبت پروسه رسمی نخستین مذاکراتی با صاحب و مالک انجام دادیم . آن‌گاه و پیرو به ما گفتند این سازه به بنیاد مستمندان واگذار شده که فورا با طومار ‌نگاری درخواست کردیم فرآیند رسمی ثبت انجام گردد ; اگر چه در‌این در میان عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف بودند , البته انگیزه ما از ثبت , شناسایی بخشهایی از مورخ و مراقبت یک اثر است و حتماً می بایست مراحل رسمی انجام گردد و پرونده به شورای فنی برود و بعد از آن به کمیسیون ماده پنج ارائه گردد . » 

او به‌دنبال تاکید کرده بود : «طبق بررسی و مذاکرات با صاحب و مالک قرار شده که‌این سازه بعنوان ” مکان اقامتی‌فرهنگی منزل ثابت‌پاسال “ مراقبت گردد که‌این نقشه‌ها بایستی بعداز ارائه روند رسمی خویش را طی کنند . »<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

رده تیم ‌های تخصصی اداره نظام مهندسی ساختمان

رده تیم ‌های تخصصی اداره نظام مهندسی ساختمان

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

گروه‌ های تخصصی ۷ فن , مبتنی بر ماده هفتاد و هفت آئین‌ طومار اجرایی ضابطه نظام مهندسی و در اختیار گرفتن ساختمان وظیفه هایی به شرح زیر بعهده‌ دارا هستند : رده تیم ‌های تخصصی اداره نظام مهندسی ساختمان 



مقام مجموعه ‌های تخصصی اداره نظام مهندسی ساختمان 

اداره نظام مهندسی ساختمان 


منزلت تیم ‌های تخصصی اداره نظام مهندسی ساختمان 

۱ - کارها تخصصی مربوط به فن خویش را در گردهمایی های مجموعه طرح و مورد مشاجره بررسی و حل‌ وفصل قرار داده و نظریات و سفارش های خویش را برای نظام مهندسی ساختمان استان ارسال کنند . 

۲ - ارائه سفارش های حتمی در زمینه ی طریق ارتقا مقداری ‌و کیفی تراز مهارت‌ های تخصصی , پروسه های تحلیل بسیار و نیز چنین چک سرویس ها مهندسی به هیئت‌ مدیره . 

۳ - نیز کاری با دیگر گروه‌ های تخصصی هفت گانه اداره استان در سمت زمینه های مشترک . 

۴ - توصیه برنامه‌وبودجه سالیانه مجموعه تخصصی و همینطور ارائه گزارش تلاش در پایان هر فصل به هیئت‌مدیره . 

۵ - تشکیل گرد هم آیی های هماهنگی و برنامه‌ ریزی همایش ‌های تخصصی مطابق برنامه ‌و میزان دارایی تیم در ارائه سرویس ها مشاوره‌ای به درخواست کنندگان , ارتقا علم تخصصی و فنی جوارح و باخبر نمودن آن‌ ها بضوابط و ضوابط رسمی با هماهنگی اداره . 

۶ - سفارش تشکیل کمیته ‌های کارشناسی موردنیاز هر مجموعه بر حسب ضرورت به اداره . 

۷ - تهیه و تنظیم ویژگی ها فنی و مقررات اجرایی تخصصی با روی کرد فناوری‌ های تازه در صنعت ساختمان و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و ارائه آن به اداره . 

۸ - ارائه سفارش های ضروری در سمت گرداوری و تصحیح ضوابط ملی ساختمان . 

۹ - رابطه و نیز کاری با انجمن‌ های صنفی و حوزه‌های تخصصی با هماهنگی اداره . 

۱۰ - ‌هر مدل وظیفه دیگری که به ‌موجب ضابطه و آیین ‌نامه اجرایی و بقیه قوانین مربوط , به ثبت هیئت مدیره رسد .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

رخداد پلاسکو دانشگاهی سوای دانش جو

رخداد پلاسکو ; دانشگاهی فارغ از دانشجو1

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

به نقل از اداره نظام مهندسی ساختمان همدان حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه سی ام دی نودو پنج ( نوزدهم ژانویه ۲۰۱۷ ) در چهارراه استانبول بنا شده در راس تهران اتفاق افتاد . رخداد پلاسکو دانشگاهی سوای دانش جو 




اداره نظام مهندسی ساختمان همدان 


رخداد پلاسکو دانشگاهی فارغ از دانش جو 

بدنبال وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو کاملا فرو ریخت . ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن , فروریخت که تعداد بخش اعظمی مأمور آتش‌نشانی درحال مهار آتش‌سوزی , در بیرون و باطن ساختمان بودند و عده‌ای از آن ها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند . 

بنابر گزارش اورژانس تهران , آخرین آمار اعلامی از تعداد مصدومین این اتفاق دویست و سی و پنج نفر بوده است . صدوهشتاد نفر از مصدومین بصورت سرپایی زیر معالجه قرار گرفتند و پنجاه وپنج نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند ; که یک نفر از آنان دار فانی را وداع گفت و ۲ نفر هنوز بستری است . پنجاه ودو نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت سرویس ها ضروری , ترخیص شدند . 

در این ساختمان پلاسکو هزار و دویست واحد در وجود داشت که طبق آمارها پانصد و شصت واحد از آن فعال بودند . طبق برآورد صورت گرفته , پانزده هزار میلیارد ریال ضرر و زیان به این واحدها وارداتی شده‌است و ۳ هزار مستخدم نیز بیکار شده‌اند . 

اگر‌چه طی حکمی از سوی ریاست متشخص جمهور در تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۵و تعیین هیأت کارشناسی گزارش ملی این واقعه زیر عناوین : 

استدلال و عوارض وقوع حریق سوزی و فروریختن ساختمان 

طریق مدیدیت محیطی اتفاق 

کیفیت هماهنگی دستگاههای مسئول در مدیریت معضل 

راههای پیش گیری از تکرار آن 

اصلاحات ساختاری مدیریتی اضطراری 

مورد بررسی قرار گرفته وگزارش تخصصی آن نشر داده شده شده‌است و قضیه ظاهرا پایان یافته است , لیکن نیز چنان اتفاق پلاسکو حساس است به این دلیل که این اتفاق مثال ای از حادثه ها گوناگون مشابهی است که در آینده نچندان بدور شاهد آن‌ها خواهیم بود . 

واقعه پلاسکو نیز چنان حیاتی است زیرا هنوز به اعتقاد همگان و به ویژه مدیران دستگاهها ننشسته است . تا بیدار شوند و برای اتفاق ای بزرگ خیس بعدی مهیا گردند . 

رخداد پلاسکو کلیدی است که بخود بیاییم و بفهمیم که چه طور شرائط زندگی شهری را با آسوده انگاریهای مدیریتی تبدیل به تکرار حوادثی این چنینی نموده ایم؟ 

همانگونه که اعضای با شخصیت هیأت کارشناسی نیز به این نتیجه رسیده اند که رخداد پلاسکو بلحاظ حقوقی , مهندسی و فنی , اجتماعی , فرهنگی و رسانه ای , مدیریت ریسک و بیمه مدیریت چالش دارای بعدها پیچیده و درهم تنیده ای است . که میتواند مسئله دهها و صدها مطالعه قرارگیرد . و به صراحت قید شده که فروریزی پلاسکو نمادی از کلیه نا عمل آمدیها , قصورها و کاستیهایی است که بمدت چندین ده سال بریک دیگرانباشته گردیده اند و ولی سهل و آسان انگاری سنتی در تفسیر و اجرای ضابطه و رویه شده آن این واقعه را تسهیل داده است . 

لذا بررسی رخداد پلاسکو از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جامعه مهندسی کارشناسین و حقوقدانان نبایستی از آن غافل شوند و حتمی است تا از زوایایی گوناگون مورد تحلیل قرار گرفته و دراین ره گذر چالشهای مشهود و خلائ های قانونی شناسایی و در امر فعالیت ضابطه گذار قرار گیرد ; بهمین خاطر در مقاله‌ پیش‌ ‌رو , نقش و مسئولیت اشخاصی حقیقی و حقوقی که طبق ضابطه در این مراحل دارای مسئولیت بوده اند , مورد بررسی قرار میگیرد . 

۱ ) مسئولیت شهرداری 

بدون شک شهرداری بعنوان متولی اداره‌ کارها شهر , مکلف برفع خطر از ساختمان پلاسکو بوده البته آن چه محل اختلاف شده , این نکته است که به یقین برخی , شهرداری با بیان اخطاریه‌‌های مختلف , مالکان را متوجه خطر نموده است , لذا وظیفه‌ی خویش را بطور بی نقص انجام داده و مرتکب تقصیری نشده تا بتوان اورا مسئول آشنایی . این درحالی است که ضابطه گذار اختیاراتی بالاتر ازاین به شهرداری ها داده است بموجب بند چهارده ماده‌ پنجاه و پنج ضابطه شهرداری‌ مکلف به اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات اضطراری برای محافظت شهر و نیز چنین رفع خطر از بناها و دیوارهای خطرناک بنا شده در معابر و اماکن عمومی است . وفق تبصره این ماده قانونی چنان چه امر شهرداری در مهلت معین بموقع اجرا گذارده نشود , شهرداری راساً مبادرت برفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه‌ی مصروف را به طولانی تر ‌ی صدی پانزده , ضرر و زیان از سوی دریافت خواهد کرد و قوانین فوق دربرگیرنده تمام اماکن عمومی نظیر … پاساژها و امثال آنکه محل رفت‌و‌آمد مراجعه‌ی عمومی است نیز میباشد . » 

مراعات میگردد صدوراخطار , قسمتی از اقدامات اولیه شهرداری بود و مسئولیت را ساقط نمیکند و ضرورتا باید رفع خطر از طریق بازسازی سازه , تخلیه و امثال آن انجام میشده و در آخر مقنن این اختیار را بشهرداری داده تا بابت هزینه‌‌های پرداختی و درصدی جریمه , حق بازگشت به مالکان را داشته باشد . 

شبیه این مسئولیت در ماده‌ی هشتادو پنج ضابطه شهرداری نیز آمده که : «شهرداری میتواند برای تخریب یا تصحیح سقف بازارها و دالانهای عمومی و خصوصی و ساختمانهایی که محل درستی عمومی تشخیص دهد پس از موافقت انجمن شهر و جلب حیث اداره‌ی بهداری هر محل وفق تبصره دوم از ماده‌ی یازده ضابطه توسعه‌ی معابر مبادرت نماید . » 

قضیه دیگری مسئله تغییر کاربری در واحدهای تجاری این ساختمان به صورت گسترده و بی رویه است . ساختمان پلاسکو قطعاً در محاسبات اولیه مقرر نبوده تا طبقه ۱۷ آن بعنوان کارگاه تولیدی استفاده گردد . حداکثر کاربری آن دفترها تجاری و یا فروش تولیدات است . کارگاه تولیدی تعریف خاص خویش را داراست . چرا باید اذن داده شود کاربریهای غیرقانونی در این ساختمان و دیگر ساختمانهای شبیه مورد استفاده قرار گیرد؟ امروزه خیلی از واحدهای اداری و تجاری و بانکها در ساختمانهای مسکونی قرار گرفته‌اند . مساله ایمنی برای هرمورد از این کاربریها دارای درجات متعدد است . حالا در سراسر سرزمین خصوصاً کلان شهرهای ما صدها شبیه این وضعیت موجود است واقدام اثر گذاری برای تصحیح آن صورت نگرفته , بلکه چشم به راه وقوع واقعه میباشند . 

لذا الزامی ست تا در هنگام تعیین ممیزی دلایل هر ساله بوسیله شهرداریها این موردها مورد در دست گرفتن و بازبینی قرار گیرند . 

۲ ) مسئولیت شورای اسلامی شهر 

ارگان مذکور علاوه بر ارزیابی بر فعالیت کرد شهرداری که وظیفه ذاتی آن است . بموجب بند نوزده ماده‌ی هفتادو یک ضابطه تشکیل شوراهای شهر و ده , وظیفه‌ی بررسی بر کارها اماکن عمومی و به چنگ آوردن تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از خطر آتش‌‌سوزی و امثال آنرا نیز بعهده داراست . 

۳ ) مسئولیت مدیرهای ساختمان و آشنایی با قوانین و ضوابط سوئیت نشینی 

شاید بسیاری از مردمان نمیدانند که چهل و هشت سال پیش قانونی حال و روز شده‌است که انگیزه آن تضمین وقار و تنظیم رابطه ها ساکنان آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی , تجاری و اداری است . این ضابطه , « ضابطه تملک آپارتمانها » اسم داراست که در اسفندماه سال چهل وسه بتصویب رسیده و در اردی فردوس ماه سال چهل و هفت نیز « آیین طومار ی اجرایی » آن تصویب و بیان شوید . این ضابطه و آیین طومار ی اجرایی آن تا به امروز چندین بارهم مورد بازنگری و تصحیح قرار گرفته اند « ق . ت . آ » و آییننامه ی اجرایی آن مقرراتی را بیان میکنند که فهمیدن آن برای کلیه کسانیکه در مجتمعهای مسکونی بومی میباشند یا قصد دارا‌هستند در چنین مکانهایی زندگی نمایند , ضروری و ضروری است . از زمان تصویب این قوانین تا به امروز همواره ۲ گونه های بزرگ وجود داشته است ; 

ابتدا ناشناس ماندن ضابطه ; حتی برای ساکنین مجتمعهای مسکونی 

دوم , بی توجهی و عدم اجرای مفاد ضابطه چه برای آنهایی که آنرا میشناسند و چه برای بقیه که نمیشناسند . 

با وجود این , مشکلات و مساله سوئیت نشینی را نباید فقط منحصربه‌فرد به این ضابطه دانست ; زیرا متأسفانه آگاهی عوام مردم نسبت به بیش خیس قوانین کم است و حتی بدتر از آن این است که بسیاری نمیدانند , جهل بقانون رافع مسئولیت نیست ; لذا واجب است آگاهیهای خویش را افزایش دهیم ; زیرا شاید عدم آگاهی از قوانین برای ما دردسر ایجاد کند , ضمن اینکه در هیچ محکمه ای پذیرفته شده نیست . 

مدیرهای ساختمان بر طبق ماده‌ چهارده ضابطه تملک آپارتمانها و ماده‌ بیست آیین‌نامه‌ اجرایی این ضابطه موظف می باشند تمام سازه را بعنوان یک واحد مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند و سهم هر یک از مالکین را به تناسب مرحله زیر بنای اختصاصی آن‌ها تعیین و از شرکا گرفته و به بیمه‌‌گر پراخت نمایند و در صورت عدم مبادرت و پیدایش آتش‌‌سوزی , آنان مسئول جبران ضرر و زیان وارده می باشند . همان طور که مراعات می‌شود , تخطی مدیران ساختمان از وظیفه‌ی مذکور , اثرگذار در وقوع رخداد است .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

رخداد پلاسکو ; دانشگاهی فارغ از دانشجو

رخداد پلاسکو ; دانشگاهی فارغ از دانشجو

1

<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

به نقل از اداره نظام مهندسی ساختمان همدان حادثه‌ای که صبح روز پنجشنبه سی ام دی نودو پنج ( نوزدهم ژانویه ۲۰۱۷ ) در چهارراه استانبول بنا شده در راس تهران رویداد . اتفاق پلاسکو دانشگاهی سوای دانش جو 



واقعه پلاسکو دانشگاهی فارغ از دانش جو 

اداره نظام مهندسی ساختمان همدان 


رخداد پلاسکو دانشگاهی فارغ از دانش جو 

بدنبال وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو کاملا فرو ریخت . ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن , فروریخت که تعداد اکثری مأمور آتش‌نشانی درحال مهار آتش‌سوزی , در بیرون و درون ساختمان بودند و عده‌ای از آنان زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند . 

بنابر گزارش اورژانس تهران , آخرین آمار اعلامی از تعداد مصدومین این واقعه دویست و سی و پنج نفر بوده است . صدوهشتاد نفر از مصدومین بصورت سرپایی زیر معالجه قرار گرفتند و پنجاه وپنج نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند ; که یک نفر از آن‌ها دار فانی را وداع گفت و ۲ نفر هنوز بستری است . پنجاه ودو نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت سرویس ها اضطراری , ترخیص شدند . 

در این ساختمان پلاسکو هزار و دویست واحد در وجود داشت که طبق آمارها پانصد و شصت واحد از آن فعال بودند . طبق برآورد انجام یافته , پانزده هزار میلیارد ریال زیان به این واحدها وارداتی شده‌است و ۳ هزار خدمتکار نیز بیکار شده‌اند . 

هر چند طی حکمی از سمت ریاست با شخصیت جمهور در تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۵و تعیین هیأت کارشناسی گزارش ملی این اتفاق زیر عناوین : 

استدلال و عارضه ها وقوع حریق سوزی و فروریختن ساختمان 

طرز مدیدیت محیطی واقعه 

کیفیت هماهنگی دستگاههای مسئول در مدیریت چالش 

راههای پیش گیری از تکرار آن 

اصلاحات ساختاری مدیریتی ضروری 

مورد بررسی قرار گرفته وگزارش تخصصی آن نشر داده شده شده‌است و مسئله ظاهرا پایان یافته است , لیکن نیز چنان اتفاق پلاسکو اصلی است به این دلیل‌که این واقعه مثال ای از حادثه ها مختلف مشابهی است که در آینده نچندان به دور شاهد آنان خواهیم بود . 

رخداد پلاسکو نیز چنان اصلی است زیرا هنوز به اعتقاد همگان و به ویژه مدیران دستگاهها ننشسته است . تا بیدار شوند و برای واقعه ای بزرگ خیس بعدی فراهم گردند . 

واقعه پلاسکو با اهمیت است که بخود بیاییم و بفهمیم که چه‌گونه شرائط زندگی شهری را با سهل و آسان انگاریهای مدیریتی تبدیل به تکرار حوادثی این چنینی نموده ایم؟ 

همانطور که اعضای با شخصیت هیأت کارشناسی نیز به این نتیجه رسیده اند که واقعه پلاسکو بلحاظ حقوقی , مهندسی و فنی , اجتماعی , فرهنگی و رسانه ای , مدیریت ریسک و بیمه مدیریت چالش دارای بعد ها پیچیده و درهم تنیده ای است . که میتواند مسئله دهها و صدها مطالعه قرارگیرد . و به صراحت قید شده که فروریزی پلاسکو نمادی از تمامی نا فعالیت آمدیها , قصورها و کاستیهایی است که بمدت چندین ده سال بریک دیگرانباشته گردیده اند و ولی راحت انگاری سنتی در تفسیر و اجرای ضابطه و رویه شده آن این اتفاق را تسهیل داده است . 

لذا بررسی واقعه پلاسکو از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جامعه مهندسی کارشناسین و حقوقدانان نبایستی از آن غافل شوند و واجب است تا از زوایایی متفاوت مورد تحلیل قرار گرفته و دراین ره گذر چالشهای مشهود و خلائ های قانونی شناسایی و در امر فعالیت ضابطه گذار قرار گیرد ; بهمین خاطر در مقاله‌ پیش‌ ‌رو , نقش و مسئولیت اشخاصی حقیقی و حقوقی که طبق ضابطه در این پروسه دارای مسئولیت بوده اند , مورد بررسی قرار میگیرد . 

۱ ) مسئولیت شهرداری 

بدون شک شهرداری بعنوان متولی اداره‌ کارها شهر , مکلف برفع خطر از ساختمان پلاسکو بوده ولی آن چه محل اختلاف شده , این نکته است که به باور برخی , شهرداری با بیان اخطاریه‌‌های مختلف , مالکان را متوجه خطر نموده است , لذا وظیفه‌ی خویش را بطور بی نقص انجام داده و مرتکب تقصیری نشده تا بتوان اورا مسئول آشنایی . این درحالی است که ضابطه گذار اختیاراتی بالاتر ازاین به شهرداری ها داده است بموجب بند چهارده ماده‌ پنجاه و پنج ضابطه شهرداری‌ مکلف به اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدامات اضطراری برای محافظت شهر و نیز چنین رفع خطر از بناها و دیوارهای خطرناک بنا شده در معابر و اماکن عمومی است . وفق تبصره این ماده قانونی چنان چه فرمان شهرداری در مهلت معین بموقع اجرا نهاده نشود , شهرداری راساً مبادرت برفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه‌ی مصروف را به بیشتر ‌ی صدی پانزده , ضرروزیان از سوی دریافت خواهد کرد و قوانین فوق مشتمل بر تمام اماکن عمومی نظیر … پاساژها و امثال آنکه محل رفت‌و‌آمد مراجعه‌ی عمومی است نیز میباشد . » 

مراعات میگردد صدوراخطار , قسمتی از اقدامات اولیه شهرداری بود و مسئولیت را ساقط نمیکند و ضرورتا باید رفع خطر از طریق بازسازی سازه , تخلیه و امثال آن انجام میشده و در آخر مقنن این اختیار را بشهرداری داده تا بابت هزینه‌‌های پرداختی و درصدی جریمه , حق بازگشت به مالکان را داشته باشد . 

شبیه این مسئولیت در ماده‌ی هشتادو پنج ضابطه شهرداری نیز آمده که : «شهرداری میتواند برای تخریب یا تصحیح سقف بازارها و دالانهای عمومی و خصوصی و ساختمانهایی که محل صدق عمومی تشخیص دهد بعداز موافقت انجمن شهر و جلب حیث اداره‌ی بهداری هر محل وفق تبصره دوم از ماده‌ی یازده ضابطه توسعه‌ی معابر مبادرت نماید . » 

زمینه دیگری قضیه تغییر کاربری در واحدهای تجاری این ساختمان به صورت گسترده و بی رویه است . ساختمان پلاسکو قطعاً در محاسبات اولیه مقرر نبوده تا طبقه ۱۷ آن بعنوان کارگاه تولیدی استفاده گردد . حداکثر کاربری آن دفترها تجاری و یا فروش تولیدات است . کارگاه تولیدی تعریف خاص خویش را دارااست . چرا باید اذن داده شود کاربریهای غیرقانونی در این ساختمان و دیگر ساختمانهای شبیه مورد استفاده قرار گیرد؟ امروزه خیلی از واحدهای اداری و تجاری و بانکها در ساختمانهای مسکونی قرار گرفته‌اند . مساله ایمنی برای هرمورد از این کاربریها دارای درجات مختلف است . درحال حاضر در سراسر سرزمین خصوصاً کلان شهرهای ما صدها شبیه این وضعیت موجود هست واقدام اثر گذاری برای تصحیح آن صورت نگرفته , بلکه درانتظار وقوع اتفاق میباشند . 

لذا الزامی ست تا در هنگام تعیین ممیزی عارضه ها هر ساله بوسیله شهرداریها این مورد ها مورد در دست گرفتن و بازبینی قرار گیرند . 

۲ ) مسئولیت شورای اسلامی شهر 

ارگان مذکور علاوه بر تحلیل بر کار کرد شهرداری که وظیفه ذاتی آن است . بموجب بند نوزده ماده‌ی هفتادو یک ضابطه تشکیل شوراهای شهر و آبادی , وظیفه‌ی ارزیابی بر کارها اماکن عمومی و دریافت کردن تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از خطر آتش‌‌سوزی و امثال آنرا نیز بعهده دارااست . 

۳ ) مسئولیت مدیرهای ساختمان و آشنایی با قوانین و ضوابط سوئیت نشینی 

شاید بسیاری از مردمان نمیدانند که چهل و هشت سال پیش قانونی حال و روز شده‌است که انگیزه آن تضمین وقار و تنظیم رابطه ها ساکنان آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی , تجاری و اداری است . این ضابطه , « ضابطه تملک آپارتمانها » اسم دارااست که در اسفندماه سال چهل وسه بتصویب رسیده و در اردی پردیس ماه سال چهل و هفت نیز « آیین طومار ی اجرایی » آن تصویب و بیان شوید . این ضابطه و آیین طومار ی اجرایی آن تا به امروز چندین بارهم مورد بازنگری و تصحیح قرار گرفته اند « ق . ت . آ » و آییننامه ی اجرایی آن مقرراتی را بیان میکنند که درک کردن آن برای همگی کسانیکه در مجتمعهای مسکونی مستقر میباشند یا قصد دارا هستند در چنین مکانهایی زندگی نمایند , واجب و ضروری است . از زمان تصویب این قوانین تا به امروز همواره ۲ گونه های بزرگ وجود داشته است ; 

ابتدا ناشناس ماندن ضابطه ; حتی برای ساکنین مجتمعهای مسکونی 

دوم , بی توجهی و عدم اجرای مفاد ضابطه چه برای آنهایی که آنرا میشناسند و چه برای بقیه که نمیشناسند . 

با وجود این , مشکلات و مساله سوئیت نشینی را نباید فقط اختصاصی به این ضابطه دانست ; زیرا متأسفانه آگاهی عوام مردم نسبت به بیش خیس قوانین کم است و حتی بدتر از آن این است که بسیاری نمیدانند , جهل بقانون رافع مسئولیت نیست ; لذا حتمی است آگاهیهای خویش را افزایش دهیم ; زیرا احتمالا عدم آگاهی از قوانین برای ما دردسر ایجاد کند , ضمن اینکه در هیچ محکمه ای پذیرفته شده نیست . 

مدیرهای ساختمان مبنی بر ماده‌ چهارده ضابطه تملک آپارتمانها و ماده‌ بیست آیین‌نامه‌ اجرایی این ضابطه موظف می‌باشند تمام سازه را بعنوان یک واحد برعلیه آتش‌سوزی بیمه نمایند و سهم هر یک از مالکین را به تناسب مرحله زیر بنای اختصاصی آن‌ها تعیین و از شرکا گرفته و به بیمه‌‌گر پراخت نمایند و در صورت عدم مبادرت و پیدایش آتش‌‌سوزی , آنان مسئول جبران ضرروزیان وارده میباشند . همانگونه که مراعات می‌شود , تخطی مدیران ساختمان از وظیفه‌ی مذکور , مفید در وقوع واقعه است .<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>